FedEx Duiven repareert meer dan alleen het dak

Een groot deel van het dak van het sorteercentrum van FedEx in het Gelderse Duiven bezweek in februari 2021 onder de druk van een dikke laag sneeuw. Een zware klap voor de Amerikaanse expressvervoerder die niet bij de pakken ging neerzitten en gelijk begon met de wederopbouw van het pand. Martin Gussinklo vertelt over wat er in twee jaar tijd allemaal veranderd is aan het pand.

Bijna twee jaar is de internationale road hub in Duiven van FedEx uit de roulatie geweest. Het dak stortte in iets meer dan twee jaar geleden deels op de plek waar de twee delen van het L-vormige gebouw bij elkaar kwamen. Achteraf is dit waarschijnlijk veroorzaakt door de dikke sneeuwlaag op het dak.

Verwerkingscapaciteit stuk hoger

Na de dakinstorting is FedEx gelijk begonnen om de locatie in Duiven volledig te vernieuwen en te verbeteren. Sinds vorig jaar oktober is het pand, een voormalige TNT-vestiging, weer deels in bedrijf. Afgelopen maand is de laatste fase van de verbouwing afgerond en komende zomer is de locatie weer volledig operationeel. Het resultaat van de grootscheepse verbouwing komt er kort gezegd op neer dat de verwerkingscapaciteit fors is verhoogd, een hogere betrouwbaarheid is gerealiseerd en een verbeterde werkomgeving voor de medewerkers van FedEx in Duiven.

FedEx Duiven

FedEx Duiven

Processen uit elkaar getrokken

Martin Gussinklo, senior vice-president Europe Road Network FedEx Express vertelt: “In het oude pand was de situatie zo dat er midden in een sorter stond met heftrucks, die in hetzelfde deel veel rondjes reden. Daardoor ontstond een vrij complexe operatie. We hebben bij de herinrichting besloten om die processen uit elkaar te trekken.”

Heftruckverkeer aan de kant

“We hebben het pand gesplitst niet alleen vanuit operationele technische overwegingen maar ook vanwege health & safety overwegingen. Dit om ervoor te zorgen dat mensen zo min mogelijk in aanraking komen met heftrucks en andersoortig intern transport materieel.”

  

Wat gebeurt er dagelijks in Duiven?

De capaciteit van de vernieuwde roadhub van FedEx in Duiven is verdrievoudigd ten opzichte van de oude situatie. De hub heeft een verwerkingscapaciteit van 200.000 pakketten per dag. Voorheen waren dat er 60.000 pakketten per dag, maar 200.000. De sorteermachine met conveyor, die de Duitse system integrator Beumer installeerde, heeft een lengte van 700 meter en produceert 20 procent minder lawaai ten opzichte van de oude sorter. In het pand staat ook een sorteermachine voor kleine pakketjes met een verwerkingscapaciteit van 6.000 pakketjes per uur, zes keer zo groot als de oude sorter. De verwerkingscapaciteit van producten die niet passen op de conveyor – zogeheten non-conveyables – bedraagt 2.000 items per uur met een mogelijkheid om op te schalen naar 4.000. Bij aankomst is een pakket gemiddeld vier minuten in het pand.

Automatisering doorgevoerd

Gussinklo: “We hebben 28 hubs in Europa waarvan het merendeel is geautomatiseerd. Aan de hand daarvan weten we inmiddels wat de mogelijkheden zijn van de verschillende leveranciers die wij gebruiken, waarvan Beumer, die de sorteerinstallaties in Duiven heeft geïnstalleerd, er een van is.”

Duiven nu modernste van Europa

“We hebben daarnaast inhouse een eigen planning en engineeringteam die dit soort ontwerpen en lay-out ontwikkelen samen met de system integrator maken. Duiven is op dit moment een van de modernste roadhubs van FedEx in Europa. Er is er overigens nog eentje in het Novara (Italië) die over drie maanden wordt geopend. Daar werken we met een andere system integrator, maar wel met vergelijkbare sorteertechnieken als hier in Duiven.”

  

Martin Gussinklo

‘'Er is een aanzienlijk geldbedrag uitgetrokken,
dat was nodig om dit pand geheel up-to-date te krijgen met de laatste technieken.’

FedEx Duiven, Martin Gussinklo

Capaciteit nog niet maximaal

“De centrale sorter verwerkt 15.000 pakketten per uur en er is een mogelijkheid om die uit breiden naar 20.000, maar die investering hebben we nog niet gedaan. Dat vereist een relatief eenvoudige technische aanpassing aan de sorter, maar vooralsnog hebben we genoeg capaciteit. Grote winst is dat we onze verwerkingscapaciteit in Duiven hebben verdrievoudigd en dat we dit kunnen doen met eenzelfde hoeveelheid mensen als in de oude situatie."

Krapte op de arbeidsmarkt

“De arbeidsmarkt is niet alleen hier, maar in Europa op dit moment op bepaalde vlakken uitdagend. We werken daarom ook bewust samen met meerdere uitzendbureaus voor deze operatie. Dat geeft ons de zekerheid dat we de beschikking hebben over voldoende mensen voor deze operatie. Dat lukt ons nog iedere dag goed ongeacht de lastige arbeidsmarktomstandigheden.”