Weinig gefocust op ketenregie
Ondanks dat vernieuwing in ketenregie belangrijk wordt gevonden, is er in de afgelopen twaalf maanden niet veel focus op gelegd door logistiek dienstverleners. 19 procent van de respondenten geeft aan zijn logistieke proces anders te hebben ingericht door veranderende klanteisen. De meeste aandacht ging het afgelopen jaar uit naar de inzet van big data (45 procent) en de toenemende transport-, brandstof- en energieprijzen (41 procent). Verder lag op duurzame logistiek (warehouses en voertuigen) veel focus (41 procent). Ook bij deze vraag konden respondenten maximaal drie antwoorden selecteren.
In de enquête zegt 8 procent van de respondenten het vizier op andere zaken te hebben gericht Zij noemen bijvoorbeeld Brexit, personeelskrapte, duurzaamheid en een beperkte beschikbaarheid van ruimte. Ook hebben enkele bedrijven hun IT-applicaties aangepast en/of beveiligd. Opvallend is de stap van een internationaal opererende dienstverlener uit Noord-Brabant. Die zegt een netwerk aan vervoerders te hebben moeten optuigen in Duitsland omdat het aantal b2c-leveringen toeneemt en de netwerkvervoerders ‘ronduit slecht’ performden. Een andere vorm van samenwerking, dus, waarbij het bedrijf nu zelf voor de distributie zorgt.