Met elkaar netverzwaring aanvragen op neutraal terrein
Ook Vattenfall buigt zich over de oplaadproblematiek. “We helpen graag om de hele keten te vergroenen,” zegt Alexis Fischer, business developer voor de transportsector. Goed voorbeeld is een recente deal met Instabox. Tegen eind 2022 zal Vattenfall ongeveer 400 laadpunten verzorgen voor de logistieke hubs van Instabox in Nederland, Zweden en Denemarken. “De obstakels die we in de last mile logistiek tegenkomen zijn redelijk makkelijk op te lossen. We komen nu nog wel weg met huidige netcapaciteit, maar straks komen de zwaardere vrachtwagens. Die moeten echt overgaan naar laden met 100, 200 kW of meer. Voor die laadapparatuur zijn veel grotere investeringen nodig.” Ook moet de netaansluiting groter worden, dat zijn flinke investeringen die bedrijven niet in hun eentje kunnen doen. Een extra handicap is volgens Fischer dat veel logistieke bedrijven dicht bij elkaar zitten. Depotladen wordt daardoor een hele grote klus, qua investering en netcapaciteit. “Bedrijven moeten de koppen bij elkaar steken en de netverzwaring niet allemaal voor zichzelf aanvragen, maar bijvoorbeeld op neutraal terrein netverzwaring aanvragen.”