Slow cooking is hot en sinds coronatijd echt een hobby geworden voor de voormalig project- en programmamanager van Bol en dochterbedrijf Ampère. Na zestien jaar vertrok Erik Jonkers (50) bij het grootste online platform van Nederland, hij had er genoeg opgestoken om andere e-commerce organisaties buiten Bol te helpen met logistieke uitdagingen. Met Logi-Link begint hij nu aan een nieuw avontuur. De eerste opdrachten zijn al binnen.
LEES OOK DE ANDERE AFLEVERINGEN IN DE SERIE INSPIRATIE VAN... OP WWW.LOGISTIEK.NL
Beetje de tijd nemen
Rustig blijven en het overzicht bewaren. Dat geldt niet alleen voor slow cooking maar ook voor de nogal waanzinnige periode waar Bol doorheen is gegaan, gezien de groei. “Zelf ga ik ook wel graag voor dynamiek en snelheid, maar ik heb inmiddels ook ervaren dat het goed is wat meer voorbereiding te nemen en de tijd nemen als dat kan om tot een juiste afweging te komen. Ik kwam bij Bol toen net was besloten om een veel groter assortiment dan boeken en dvd’s online te gaan leveren en daarbij ook nog eens alle operationele aspecten zelf te gaan beheren. Zoals een echt warenhuis, dat alles levert wat consumenten willen. Dan ontdek je al snel dat een koelkast afleveren toch anders gaat dan een dvd door de brievenbus schuiven. We hebben toen heel snel keuzes moeten maken, ook wat betreft de logistieke invulling. Vaak was het: we gaan het nu snel doen en leren doen we later wel.”
Lekker werken in klein team
Eén van de mooiste klussen in die tijd was het project ‘logistiek via bol.com’, waarmee Bol als online platform ook logistiek aanbood als service voor andere webwinkels, die daar hun voorraad en e-fulfilment aan toevertrouwden. “Die platformgedachte was echt heel bijzonder. We waren al druk met onszelf en namen ook het logistieke werk van anderen over. Maar hierdoor ontstond wel een unieke propositie. Kijk eens hoe groot het nu is geworden. Ik heb altijd de luxe positie gehad, dat ik mocht werken met een relatief klein team om daarmee, samen met consultants en partners van buitenaf, omvangrijke projecten op te pakken; heel slagvaardig. Ondanks de enorme groei van Bol, konden we gewoon onze gang gaan.”
Opzetten van last-mile distributie
De logistieke wereld was Jonkers niet vreemd. Jarenlang was zijn vader directeur bij logistiek dienstverlener Pax Transport, eerst in het Friese Dokkum later in Geldermalsen. Daar zat de jonge Jonkers regelmatig op de heftruck, afgewisseld met een hbo-studie logistiek en economie in Utrecht. Bij Centraal Boekhuis in Culemborg scherpte hij zijn logistieke analysevermogens aan, waar Bol in die tijd ook al klant was. Via de omweg Albert Heijn in Geldermalsen kwam hij terecht bij Bol in Utrecht, later Waalwijk, als projectmanager om met Ceva (daarvoor Docdata en Ingram Micro) en met PostNL optimalisatieslagen te maken. Naderhand was hij aanspreekpunt in de realisatie van het nieuwe (eerste) Bol Fulfilment Center, en daarna verantwoordelijk voor de mechanisatie en facility in het enorme blauwe pand. Daarna kwam het borgen en aansturen van de gemechaniseerde omgeving. “Best uitdagend, maar als het eenmaal staat dan wil ik toch weer wat nieuws waar ik naar mijn gevoel meer impact mee kan maken.”
Die kans liet niet lang op zich wachten. Bol besloot zelf een dochteronderneming op te starten voor het verzamelen en bezorgen van de pakketten van partnerbedrijven, die van het Bol platform gebruik gingen maken. Jonkers regelde de benodigde infrastructuur en ontwikkelde het businessplan van Ampère met eigen depots. Daarmee werd hij specialist in de last-mile delivery, gekoppeld aan de logistieke afhandeling in het warehouse.