Duurzaamheid in logistiek
Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistieke dienstverlening. Ten eerste wordt het wegtransport duurzamer. Zo is elektrificering een richting die wordt onderzocht. Zeker voor in de binnenstad, nu op steeds meer plekken zero-emissiezones worden gerealiseerd. Voor de grotere afstanden is de puzzel lastiger, maar naast elektrificering is waterstof nog niet helemaal afgeschreven. Bovendien experimenteren logistiek dienstverleners volop met alternatieve brandstoffen, als bio-LNG en HVO om hun transport te verduurzamen.
Op bepaalde trajecten winnen andere modaliteiten aan populariteit. Joint Corridors Off-Road, een landelijk actieprogramma onder de vleugels van Topsector Logistiek, stimuleert en ondersteunt verladers en vervoerders om meer gebruik te maken van binnenvaart, rail en short sea. Samen met bedrijven maken ze multimodale transportcorridors naast de weg mogelijk in elke regio van Nederland.
Naast het verduurzamen van het transport, zijn ook de warehouses steeds duurzamer. Voor het imago, wellicht, maar ook bijvoorbeeld om aan stroom te komen (zonnepanelen op het dak) en om omwonenden tegemoet te komen in de discussie rondom de 'lelijke blokkendozen' (groene gevel). Experts geven aan dat er nog veel te winnen is met de herontwikkeling van brownfields. Daarnaast moet de markt wellicht open staan voor meerlaagse dc’s.
Dat duurzaamheid zo een prominent thema is bij logistiek dienstverleners, komt door de CSRD-regelgeving. Vrijwel geen enkel bedrijf kan meer om de Corporate Sustainability Reporting Directive heen. Emma Kallen, duurzaamheidsadviseur bij Factor Delta, ging ten behoeve van een documentaire op Logistiek.nl op bezoek bij Nabuurs, DFDS, Verhoek Europe en Zijderlaan. Ze besprak wat er op je af komt als je aan de slag gaat met de CSRD, om te achterhalen hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ook in 2025 is dit nog actueel, aangezien de vragen nu bij de volgende groep leven.