Dit gebeurt in de markt van logistieke dienstverlening

Wie zijn de belangrijke logistiek dienstverleners in Nederland? Hoe onderscheiden zij zich, en met welke ontwikkelingen in de markt moeten bedrijven momenteel rekening houden? In dit artikel een overzicht van de laatste ontwikkelen en tips om de bedrijfsvoering te verduurzamen.

 

Meer inspiratie en best practices op Logistiek.nl

De belangrijkste spelers in logistieke dienstverlening

Logistieke dienstverlening is een bijzonder dynamisch marktsegment. Overnames  en faillissementen zijn nog steeds aan de orde van de dag. Soms zitten daar grote knallers tussen, zoals de overname van DB Schenker door DSV en de verkoop van de Europese transportactiviteiten van C.H. Robinson aan Sennder. Bedrijven die willen overleven, hebben schaalgrootte nodig. Anders is het naar verluidt lastig investeren in duurzaamheid en andere vormen van innovatie.

Ieder jaar doet Logistiek.nl samen met Buck Consultants International (BCI Global) een marktonderzoek naar logistiek dienstverleners in Nederland met als resultaat de Top 100 Logistiek Dienstverleners. De lijst geeft een overzicht van de honderd belangrijkste logistiek dienstverleners die actief zijn in de Nederlandse contractlogistiek. Naast kwantitatieve factoren als omzet en aantal vierkante meter aan warehousing, spelen innovatiethema's als duurzaamheid en ketenregie een belangrijke rol in de ranking. Zo buigt een deel van de jury, bestaande uit externe experts, zich bijvoorbeeld over de inzet van duurzaam transport door bedrijven in logistieke dienstverlening. 

In 2024 stond DHL weer op de eerste positie, gevolgd door Ceva, GXO, PostNL en DSV.

DHL truck

Innovatieve business-concepten

De marges in de logistiek zijn dun. De gemiddelde omzetstijging blijft vaak onder de kostenstijging hangen. Er ligt dus een uitdaging voor logistiek dienstverleners om zich hieraan te ontworstelen. Een enkeling kan de kosten doorberekenen op zijn klant, door bijvoorbeeld samen het wagenpark te elektrificeren. Andere spelers hebben hun eigen methode om zich te onderscheiden.

Praktijkvoorbeeld: Ewals volgt zendingen nauwkeurig en realtime
Ewals Cargo Care heeft het visibility platform van Shippeo geïmplementeerd. Met deze track en trace-software kan Ewals voor klanten vanaf één portaal nauwkeurig en realtime zendingen volgen  ongeacht van welke modaliteit gebruik wordt gemaakt.

Praktijkvoorbeeld: Mainfreight noemt fte's liever teammembers
In een nog altijd heel gespannen arbeidsmarkt zoeken logistiek dienstverleners naar mogelijkheden om mensen vast te houden. Niet iedereen heeft daar echt een professioneel HR-beleid op los gelaten; Mainfreight wel.

Praktijkvoorbeeld: Nunner positioneert zich als ketenregisseur
Een opvallende naam in de Top 100 Logistiek Dienstverleners wat panellid Carlo Peters betreft, is Nunner Logistics. "Nunner laat zien wat ondernemerschap inhoudt en maakt daarbij slimme en innovatieve keuzes. Cootjans houdt daarbij 3PL en 4PL duidelijk gescheiden, terwijl zijn ondernemingen wel een keten vormen."

 
Truck Ewals Cargo Care

Duurzaamheid in logistiek

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistieke dienstverlening. Ten eerste wordt het wegtransport duurzamer. Zo is elektrificering een richting die wordt onderzocht. Zeker voor in de binnenstad, nu op steeds meer plekken zero-emissiezones worden gerealiseerd. Voor de grotere afstanden is de puzzel lastiger, maar naast elektrificering is waterstof nog niet helemaal afgeschreven. Bovendien experimenteren logistiek dienstverleners volop met alternatieve brandstoffen, als bio-LNG en HVO om hun transport te verduurzamen.

Op bepaalde trajecten winnen andere modaliteiten aan populariteit. Joint Corridors Off-Road, een landelijk actieprogramma onder de vleugels van Topsector Logistiek, stimuleert en ondersteunt verladers en vervoerders om meer gebruik te maken van binnenvaart, rail en short sea. Samen met bedrijven maken ze multimodale transportcorridors naast de weg mogelijk in elke regio van Nederland.

Naast het verduurzamen van het transport, zijn ook de warehouses steeds duurzamer. Voor het imago, wellicht, maar ook bijvoorbeeld om aan stroom te komen (zonnepanelen op het dak) en om omwonenden tegemoet te komen in de discussie rondom de 'lelijke blokkendozen' (groene gevel). Experts geven aan dat er nog veel te winnen is met de herontwikkeling van brownfields. Daarnaast moet de markt wellicht open staan voor meerlaagse dc’s.

Dat duurzaamheid zo een prominent thema is bij logistiek dienstverleners, komt door de CSRD-regelgeving. Vrijwel geen enkel bedrijf kan meer om de Corporate Sustainability Reporting Directive heen. Emma Kallen, duurzaamheidsadviseur bij Factor Delta, ging ten behoeve van een documentaire op Logistiek.nl op bezoek bij Nabuurs, DFDS, Verhoek Europe en Zijderlaan. Ze besprak wat er op je af komt als je aan de slag gaat met de CSRD, om te achterhalen hoe je dit het beste kunt aanpakken. Ook in 2025 is dit nog actueel, aangezien de vragen nu bij de volgende groep leven.

 
Elektrisch laden truck

Selectie, tender en contract

Aan het uitbesteden van transport zitten flink wat voordelen. Toch zijn er ook veel partijen die ervoor kiezen om het vervoer in eigen hand te houden. Wat zijn de voordelen van beide opties?

Bovendien heeft lang niet elke verlader een eigen warehouse of opslagruimte voor zijn producten, laat staan een proces om orders te picken en op de juiste manier klaar te zetten voor verzending. Als eenmaal het besluit is genomen om de logistiek uit te besteden, is de volgende stap het zoeken naar een geschikte logistiek dienstverlener. Het proces om een dienstverlener te selecteren is niet waanzinnig complex. De complexiteit zit in de mate van detail van de specificaties die er echt toe doen, het doorgronden van de echte kwaliteiten van een logistiek dienstverlener en het uitvinden of er ook een strategische en culturele match met de te selecteren partner is. Als verlader heb je vervolgens de keuze voor puur uitvoerende dienstverleners of strategisch partners met wie je de logistieke prestaties naar een hoger niveau tilt. Ten slotte is het slim om te zoeken naar iemand die gespecialiseerd is in een bepaalde regio, of die juist wereldwijd een goede supplychain-oplossing kan bieden.

Een tender uitschrijven is veel werk en vaak geen geliefde bezigheid. Er is wel een voorzichtige trend zichtbaar waarbij logistiek dienstverleners en verladers meer naar elkaar toe bewegen bij het uitvoeren van de tender en de activiteiten die daaruit voortkomen. De focus van verladers voor het tenderen op basis van slechts de prijs neemt af. Lees hier welke vijf belangrijke eigenschappen er zijn bij transporttenders.

Warehouse