Zij waren er als de kippen bij om internationaal de weg op te gaan

Het is bijna niet te geloven. Niwo-nummer 1, ofwel de allereerste vergunning ooit die bij Niwo is aangevraagd, is nog altijd in gebruik. In totaal zijn er nog zestien van de eerste honderd bedrijven over die al vroeg wisten dat  je geld kunt verdienen met internationaal transport op Europese wegen.

Meer informatie over Niwo-vergunningen en hoe dit overzicht tot stand is gekomen, is te vinden op Logistiek.nl

1. 
Wiegersma Infra B.V.  

1 vergunningsbewijs

Wiegersma Infra B.V.

Wiegersma Infra B.V. heeft zijn Niwo-vergunning aangevraagd in 1966. Dat blijkt uit informatie op de website van het bedrijf. De vrouw van Goitzen Wiegersma heeft dat jaar het vakdiploma voor het beroepsgoederenvervoer met vrachtauto’s over de weg behaald en met dat diploma de allereerste Niwo-vergunning van Nederland aangevraagd. Code nummer 1, zo benadrukt Wiegersma Infra op zijn site. Helaas is de huidige generatie die aan het roer zit niet ingegaan op ons contactverzoek, dus het is onduidelijk of dit Niwo-nummer het bedrijf veel heeft gebracht en of er nog veel naar het buitenland wordt gereden.

Wiegersma is sinds mei 2023 in handen van Nota Groep maar opereert naar verluidt nog zelfstandig.

15. 
Visser Afvalverwerking Transport en Recycling B.V. 

18 vergunningsbewijzen
 

20.
Transport-, Zand- en Grinthandel E. Hogenbirk 

1 vergunningsbewijs
 

24. 
Transportbedrijf Hoiting B.V. 

12 vergunningsbewijzen
 

25.
A.J. van Deudekom B.V. 

18 vergunningsbewijzen

28. 
CE Special Courier Groningen B.V.  

11 vergunningsbewijzen

CE Special Courier Groningen B.V.

Reinout Gorter, HR- en kwaliteitsmanager van CE Special Courier, is naar eigen zeggen ‘best wel trots’ op het lage Niwo-nummer. Gorter werkt er niet vanaf de oprichting (1977), maar het direct aanvragen van de vergunning past volgens hem bij het bedrijf. “We zijn een koeriersbedrijf dat altijd alles goed wil doen. Voor lang niet al onze zendingen hebben we een Niwo-vergunning nodig. We rijden bijvoorbeeld ook met zendingen die lichter zijn dan 500 kilo. Maar we willen alles kunnen doen wat de klant van ons vraagt en daarbij voldoen aan de wet”, legt hij uit. Om dezelfde reden heeft CE Special Courier ISO-certificeringen die mogelijk van belang zijn, omdat er veel gereden wordt met medische producten. “Dan moet je de juiste vinkjes hebben als koeriersbedrijf. We zien het ook als erkenning voor wat je doet.”

34. 
Internationaal Transport Willem van der Endt C.V.  

7 vergunningsbewijzen

Internationaal Transport Willem van der Endt C.V.

Daan van der Endt bevestigt dat het familiebedrijf Niwo-nummer 34 heeft. “Het exacte jaartal weet ik niet, maar het moet in de begin jaren ’60 zijn geweest”, schrijft hij. De reden voor de vergunningsaanvraag was omdat het transportbedrijf een Belgische klant had in de glasproductie. Later ging Willem van der Endt groupagediensten verzorgen tussen Rotterdam en Parijs, gevolgd door groupagediensten naar heel Frankrijk en Italië. Momenteel is het bedrijf met name actief in België, Frankrijk en Duitsland.

“Ik vermoed dat het vergunningstelsel een wettelijke verplichting werd en alle vervoerders daarom gedwongen werden om (tonnage)vergunningen aan te kopen”, aldus Van der Endt. “Het is dus niet zo dat ervoor gekozen werd om ineens internationale ritten uit te gaan voeren. Dit gebeurde al.” Ook ontkent de huidige (mede)directeur dat er voor internationale ritten is gekozen om winst te behalen internationaal. “Van winsten in transport heb ik nooit gehoord. Bij ons was het altijd armoe troef.”

“Voor ons als derde generatie in het familiebedrijf dat door onze opa opgericht is in 1932, is het aardig om zo’n laag nummer te hebben. Echter, behalve u heeft zelden iemand hierin interesse getoond en is het een gegeven dat eenvoudigweg bij ons bedrijf hoort.” De Niwo-code wordt nog steeds vermeld rechtsboven op CMR-vrachtbrieven, besluit hij.

39. 
De Vries en Zn.  

5 vergunningsbewijzen
 

40.
Hizkia Transport B.V. 

8 vergunningsbewijzen
 

52. 
Oldenhuis-Westeremden 

2 vergunningsbewijzen
 

55.
De Haas Road Cargo B.V. 

70 vergunningsbewijzen
 

64.
De Koeijer Transport B.V. 

100 vergunningsbewijzen

79. 
Melis Logistics B.V.  

120 vergunningsbewijzen

Internationaal Transport Willem van der Endt C.V.

“Mijn opa was heel vooruitstrevend”, zei Marwin Melis toen hij eerder dit jaar gevraagd werd naar de verschillende generaties die zijn familiebedrijf tot nu toe heeft gekend. “Ons bedrijf heeft Niwo-nummer 79, dus we zijn het 79e transportbedrijf van Nederland dat een Niwo-vergunning heeft aangevraagd”, zei hij trots.

90. 
Gebr. Dijkstra

2 vergunningsbewijzen
 

99.
Transportbedrijf Wiegmink B.V. 

4 vergunningsbewijzen
 

100. 
Wegman Transport B.V. 

25 vergunningsbewijzen