Lisette Nap weet ver te komen met een knipoog en een glimlach

“In een zaal voor een award-uitreiking als de Top 100 Logistiek Dienstverleners zitten heel veel mannen in eenzelfde kleur pakken. Je ziet de vrouwen door de kleuren die ze dragen. Het verandert wel. Door thema’s als sustainability heb je andere prioriteiten dan eigenbelang. Je kunt duurzaamheid goed gebruiken om meer grenzen te doorbreken.”
Lisette Nap, managing director van DHL Freight in Nederland, heeft zelf ook diverse grenzen doorbroken en zit als vrouw op een hoge positie in de logistieke markt. Ze kijkt daar niet op die manier naar, maar doet naar eigen zeggen vooral wat ze leuk vindt. “Ik wil graag leren, ik ben enthousiast en mensgericht. Daardoor ben ik altijd wel gezien en gehoord binnen het bedrijf”, zegt ze.

DHL topvrouw Lisette Nap

De Australisch-Nederlandse Lisette Nap, managing director van DHL Freight in Nederland, ziet zichzelf als ‘onderdeel van het team’ dat net als de anderen een rol heeft om te vervullen. “Natuurlijk heb ik in mijn carrière wel iets bereikt en ben ik in de laatste jaren doorgegroeid naar een bepaalde rol, maar ik ben bescheiden als je het hebt over ‘hogere functie’ of ‘topvrouw’. Ik heb wel een topléven en ik ben trots op wat ik heb bereikt. Ik ben een bofkont. Ik voel me een bevoorrecht mens dat mijn carrière zo vorm heeft gekregen en ik nog dagelijks leer.”

Wat breng je mee naar directiemeetings?

Nap: “Ik druk een stempel met mijn energie en positieve inzicht. Daarnaast zorg ik ervoor dat we altijd terug gaan naar de basis, en dat is de klant. Klantgericht zijn is niet altijd ‘ja’ zeggen tegen de klant. Het is begrijpen wat hij nodig heeft en luisteren naar wat je voor hem kunt betekenen. En hem soms verrassen met iets uit onverwachte hoek.”

“In vergaderingen vind ik het ook belangrijk om de olifant in de kamer te benoemen. Ik ben behoorlijk open en breng ook een bepaalde openheid in de gesprekken. Door de jaren heen kan ik dit steeds beter gebruiken. Maar ook eerder in mijn carrière en zelfs in Azië heb ik dit kunnen doen. Ik kan altijd mijzelf zijn, binnen de daar gangbare omgangsvormen. Ik integreer snel, omdat ik de cultuur respecteer en graag lokale dingen leer kennen.”


Heb je je wel eens beperkt gevoeld in doorgroeimogelijkheden?

“Nee. Ik wil graag leren, ik ben enthousiast en mensgericht. Daardoor ben ik altijd wel gezien en gehoord binnen het bedrijf. Van jongs af aan heb ik geleerd om te durven vragen. We zijn allemaal mensen. Dat moet natuurlijk wel kunnen binnen de organisatie, daar moet een cultuur voor zijn. Maar door je manier van aanpak en je stijl kun je altijd wel binnen een organisatie navigeren, dat je alsnog wordt geaccepteerd. Met een knipoog en een glimlach kun je ver komen.”


Wat zijn je ambities voor 2025?

“Voor mijzelf heb ik nooit echt een bepaalde titel geambieerd. Dat heeft mij nooit gemotiveerd, maar meer hoe ik het maximale uit mijn leven haal.”

“In 2025 is het voor DHL belangrijk dat wij de rust bewaren en stabiliteit creëren, terwijl de keten waarschijnlijk erg veel op zich af ziet komen. Het jaar is heel moeilijk te voorspellen. We moeten een gezonde mindset hebben om dit aan te kunnen. We hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Als we te maken zouden krijgen met een cyberaanval, dan valt een groot deel van de wereld stil. Onze klanten rekenen op ons. Daarnaast staat uiteraard ‘verder verduurzamen’ op de agenda.”

Lees het uitgebreide interview en meer verhalen over deze en andere topvrouwen in de logistieke wereld op www.logistiek.nl