De Australisch-Nederlandse Lisette Nap, managing director van DHL Freight in Nederland, ziet zichzelf als ‘onderdeel van het team’ dat net als de anderen een rol heeft om te vervullen. “Natuurlijk heb ik in mijn carrière wel iets bereikt en ben ik in de laatste jaren doorgegroeid naar een bepaalde rol, maar ik ben bescheiden als je het hebt over ‘hogere functie’ of ‘topvrouw’. Ik heb wel een topléven en ik ben trots op wat ik heb bereikt. Ik ben een bofkont. Ik voel me een bevoorrecht mens dat mijn carrière zo vorm heeft gekregen en ik nog dagelijks leer.”
Wat breng je mee naar directiemeetings?
Nap: “Ik druk een stempel met mijn energie en positieve inzicht. Daarnaast zorg ik ervoor dat we altijd terug gaan naar de basis, en dat is de klant. Klantgericht zijn is niet altijd ‘ja’ zeggen tegen de klant. Het is begrijpen wat hij nodig heeft en luisteren naar wat je voor hem kunt betekenen. En hem soms verrassen met iets uit onverwachte hoek.”
“In vergaderingen vind ik het ook belangrijk om de olifant in de kamer te benoemen. Ik ben behoorlijk open en breng ook een bepaalde openheid in de gesprekken. Door de jaren heen kan ik dit steeds beter gebruiken. Maar ook eerder in mijn carrière en zelfs in Azië heb ik dit kunnen doen. Ik kan altijd mijzelf zijn, binnen de daar gangbare omgangsvormen. Ik integreer snel, omdat ik de cultuur respecteer en graag lokale dingen leer kennen.”