E-truck

Blikjestransporteur zet vol in op e-trucks

'Rijden op diesel heeft zijn langste tijd gehad'

Uitdagingen zijn er nog volop. Maar daar laat medeoprichter en eigenaar Martijn Vos van Cargo Service Europe (CSE) zich niet door afschrikken. De logistiek dienstverlener uit Oss, die zich volledig heeft toegelegd op het transport en de opslag van lege drankblikjes, is overtuigd van een elektrische toekomst. De eerste tien elektrische Volvo-trucks zijn inmiddels operationeel, acht nieuwe e-trucks staan nog in bestelling

Wie het 60.000 vierkante meter grote warehouse van CSE in Weert binnenstapt, betreedt een surrealistische wereld. Overal waar je kijkt staan pallets vol lege drankblikjes, huizenhoog gestapeld tot net onder het plafond. Het is een immense voorraad. De namen van vrijwel alle grote frisdrank-, bier- en energy drinkfabrikanten staan ertussen. De opslagcapaciteit bedraagt maar liefst 1 miljard blikken, vertelt Vos, die 15 jaar geleden begon met het transport van en naar blikjesproducenten in de Benelux. Met deze ongekende voorraad kunnen schommelingen in de vraag altijd opgevangen worden en worden knelpunten in het productieproces of in het logistieke proces voorkomen.

CSE

Martijn Vos, mede-oprichter en eigenaar

CSE

Anita Leeijen, cfo en duurzaamheidsmanager

Twee grote warehouses

Het bedrijf groeide afgelopen jaren in rap tempo. Op dit moment heeft CSE in de Benelux een marktaandeel van 80 procent. Het medewerkersbestand bestaat uit tweehonderd FTE. Het bedrijf zetelt met het hoofdkantoor in Oss en heeft daarnaast twee grote warehouses, in Weert en in Born. “Het dc in Born heeft een oppervlakte van ongeveer 40.000 vierkante meter. Beide vestigingen liggen voor ons op strategische plekken. Het zuidoosten van Nederland is ideaal om drankproducenten in de Benelux, in het noorden van Frankrijk en in het Duitse Ruhrgebied snel en flexibel te kunnen bevoorraden”, legt Vos uit.

LEES HET HELE VERHAAL OP WWW.LOGISTIEK.NL 

CSE Warehouse Weert

Focus op LNG en elektrisch

En dat bevoorraden gebeurt steeds vaker met een elektrische truck. De eerste vier Volvo’s FH Electric werden in 2023 besteld. In 2024 volgde een investering in nog eens veertien e-trucks van het model FH Aero Electric. Inmiddels zijn er tien volledig elektrische trucks operationeel. Een groot deel van de ritten wordt ook nog steeds uitgevoerd met de 75 Volvo LNG-trucks die CSE heeft rondrijden.

Prijzen van vloeibaar aardgas

“We besloten in 2021 om flink te investeren in het rijden op (Bio-)LNG. Met de kennis van nu was dat een behoorlijk risicovolle onderneming. Niet lang daarna viel Rusland Oekraïne binnen en gingen de prijzen van vloeibaar aardgas door het dak. Daar hadden wij onze berekeningen natuurlijk niet op gemaakt. De kosten vielen weliswaar hoger uit, maar we zijn toch doorgegaan met het verduurzamen door te rijden op Bio-LNG.”

Ervaring opdoen met e-truck

De activiteiten van CSE lenen zich bij uitstek voor elektrisch transport, benadrukt Vos. “We rijden altijd vaste ritten en weten precies waar we moeten zijn. Natuurlijk moet je in het begin uitvinden wat er gebeurt als je veel in de file staat, of als de temperatuur heel hoog of juist laag is. Dat heeft invloed op je rijbereik. Het gaat in die beginfase echt om zoveel mogelijk ervaring opdoen. Maar met een range van 360 kilometer hadden wij volop vertrouwen dat we het zouden redden. De aanschaf van nog eens veertien elektrische Volvo’s was voor ons een logische volgende stap. Voor ons heeft diesel echt zijn langste tijd gehad.”

CSE Charger

Afscheid dieselmotor

Verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid van CSE is Anita Leeijen, tevens cfo van het bedrijf. Zij gelooft dat het tijd is om afscheid te nemen van de dieselmotor. “Wij willen zo duurzaam mogelijk ondernemen. Onze panden zijn Breeam-gecertificeerd, we wekken zelf energie met zonnepanelen op en we rijden met elektrische heftrucks. We willen af van fossiele brandstoffen en proberen op tijd klaar te zijn voor alle veranderingen die op komst zijn.”

Gevolgen van veranderende regelgeving

Leeijen doelt onder meer op de ETS II, de uitstootregistratie voor zwaardere voertuigen die in 2027 van kracht wordt. Ook de kilometerheffing die volgend jaar ingevoerd wordt, gaat dieselrijders harder in de portemonnee treffen. Hoe lager de uitstoot, hoe lager het kilometertarief. En dan is er nog de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) die een steeds grotere rol gaat spelen. “Als je deze stappen in verduurzaming nu niet zet - of aan het zetten bent – krijg je het straks heel lastig.”

LEES HET HELE VERHAAL OP WWW.LOGISTIEK.NL