Bedrijven die hun transport willen verduurzamen worstelen regelmatig met uitdagingen op het gebied van infrastructuur en beschikbaarheid van schonere alternatieven. De book-and-claim oplossing van Kuehne+Nagel stelt klanten van de logistiek dienstverlener in staat om emissiebesparingen van duurzaam transport toe te wijzen aan specifieke zendingen. De initiatiefnemers spreken van een perfecte oplossing voor het besparen van CO2 bij netwerktransport.
Klanten die gebruikmaken van de wegtransportdiensten van Kuehne+Nagel Benelux kunnen hun deel van de CO2-reductie, behaald door inzet van de dieselvervanger HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) of door elektrische trucks, claimen. Deze aanpak voldoet aan de strikte eisen van EU-wetgeving, waardoor klanten hun duurzaamheidsdoelstellingen effectief kunnen realiseren zonder risico op greenwashing.
In eerste instantie begon de logistiek dienstverlener met book-and-claim voor HVO. Inmiddels is er ook een initiatief gestart om dit uit te breiden naar elektrische trucks, vertelt Dennis van Houtum, verantwoordelijk voor de tak contractlogistiek van Kuehne+Nagel in Nederland. Het percentage klanten dat gebruikmaakt van de claimoplossing is in 2024 fors toegenomen, legt hij uit. Sinds de introductie is het aantal transporten dat gebruikmaakt van deze service gegroeid van 20 procent in 2023 naar 80 procent in 2024. Dat heeft geleid tot een aanzienlijke besparing van de CO2-uitstoot.
Samen puzzelen met Simon Loos
Book-and-claim is volgens Van Houtum een perfect antwoord op de behoeften van veel grote bedrijven om hun duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. “We werken met onze afdeling contractlogistiek onder meer voor een aantal A-merken in de supermarktbranche. Dat doen we ook hier vanuit Veghel, waar we een grote focus hebben op food. Hiervoor werken we onder meer al jaren samen met transportbedrijf Simon Loos. Wij zijn goed in warehouse logistiek, zij in transport. Samen zijn we constant aan het puzzelen hoe we de distributiecentra zo efficiënt mogelijk kunnen bevoorraden. Het is een vooruitstrevende partij. Dat maakt het voor ons echt een heel waardevol partnerschap. We leren veel van elkaar.”
Aanbieden binnen netwerkoplossing
Vanuit het gebruik van een netwerkoplossing is het volgens Van Houtum mogelijk om de verschillende vrachten van verschillende klanten samen te plannen om zo een optimale route te kunnen uitstippelen. En daarmee het aantal lege kilometers al te reduceren. “Op het moment dat je per se in jouw vrachtwagen HVO wilt hebben, dan moet je een dedicated transport gaan uitvoeren. En dan verlies je eigenlijk een stukje optimalisatie van het aantal kilometers dat wordt gereden. Dus binnen die netwerkoplossing kun je alsnog HVO aanbieden via book-and-claim. Op basis van de data wordt berekend hoeveel liter HVO je had kunnen gebruiken. Of dat nu precies in die betreffende vrachtwagen zit of in het netwerk. Zo lang je een emissiebesparing maar één keer alloceert conform de EU-regelgeving, zodat je ook de bewijslast hebt”, legt Van Houtum uit.
Afbeelding
Dennis van Houtum (links) is manager contractlogistiek bij Kuehne+Nagel, Maarten van Riel (rechts) is business analist bij de logistiek dienstverlener.
Het HVO-traject loopt al wel een tijd binnen Kuehne+Nagel. “Dat deden we met een specifieke klant, die voorop wil lopen als het gaat om sustainability. Met die partij zijn we gaan pionieren. Ik denk dat het zo rond 2020 was dat we overschakelden op HVO.” Het aantal aanbieders en plekken waar HVO getankt kan worden is afgelopen jaren snel toegenomen. Dat is ondertussen nauwelijks een issue meer, benadrukt Van Houtum. “Het was voor ons ook vooral een puzzel om te bekijken hoe je precies de hoeveelheden bepaalt. Wat is de exacte reductie? En om hoeveel liters gaat het dan precies? Dat is vooral de uitdaging.”
Terugclaimen achteraf is complex
Vanaf het allereerste begin was ook business analist Maarten van Riel betrokken bij de book-and-claim-oplossing. “Het tanken van HVO is geen rocket science. Maar hoe ga je dat op de juiste manier alloceren aan een bepaalde klant? Uiteraard moeten deze gegevens compliant zijn met alle wetten en regels rondom sustainability en het rapporteren van energiebesparingen. Een klant bepaalt hoeveel liter HVO er ingezet moet worden. Of hoe groot dit aandeel moet zijn op het volledige transport.” Het omrekenen is volgens Van Riel niet zo complex. “Wat het vooral ingewikkeld maakt, is dat je HVO ook met terugwerkende kracht in het lopende jaar kan terugclaimen. Wat is operationeel verbruikt? Wat is de potentie versus wat er gefactureerd is? En wat is er beschikbaar of niet beschikbaar? Dat moet je voortdurend verrekenen.”
Bij HVO is het nog redelijk rechttoe-rechtaan, maar bij elektrisch transport is dat anders. Begin 2024 is Kuehne+Nagel ook begonnen met de ontwikkeling van een book-and-claim-oplossing voor elektrische voertuigen. Het werkt eigenlijk hetzelfde als bij HVO, legt Van Riel uit. De puzzel voor het claimen van elektrische kilometers is wel wat ingewikkelder, benadrukt hij. “Het verbruik in de winter zal hoger zijn dan in de zomer. Dat moet je meenemen in de berekening. Hoe gaan we daarmee om? Dus wat betreft elektriciteit zijn er meer variabelen waar we rekening mee moeten houden. Die variabelen verwerken we in een model dat een goed beeld geeft en waarmee we een juiste vergelijking kunnen maken tussen elektrische kilometers en reguliere kilometers.”
Tussenfase om nu al stappen te zetten
Juist in deze tussenfase is de book-and-claim-oplossing een hele logische. “Dit is op dit moment een belangrijke stap om te zetten”, benadrukt Van Houtum. “Je kunt de wereld niet van vandaag op morgen veranderen. Ik ben geen trendwatcher en weet niet wat uiteindelijk de perfecte oplossing gaat worden. Mogelijk wordt het een hybride vorm, een combinatie van verschillende oplossingen. Maar dat betekent niet dat je nu geen stappen kunt zetten. De doelstellingen veranderen en worden steeds scherper. Wij hebben inmiddels aardig wat ervaring opgedaan en kunnen deze oplossing aan de klant aanbieden om te helpen bij het zetten van stappen op het gebied van reductie van uitstoot.”