Locatiekeuze van: in deze hotspots bouwen logistiek dienstverleners

De verdozingdiscussie bereikt een kookpunt en een Kamermeerderheid is inmiddels zo ver dat een bouwstop wordt geëist van nieuwe distributiecentra. Ondanks al die commotie starten logistiek dienstverleners op diverse locaties in Nederland met de bouw van distributiecentra. In de serie Locatiekeuze van belicht Logistiek.nl al enige tijd nieuwbouwprojecten van logistiek dienstverleners, een compilatie van vier projecten.

1.	VSDV – Zwaag

Nabuurs – Haps

Dollevoet – Tilburg

Van der Werff – Waalwijk

‘De  keuze voor een bestaand pand heeft ons in een hogere versnelling gebracht’


Transportbedrijf Van Straalen de Vries (VSDV) uit Zwaagdijk-Oost tekende onlangs voor de overname van een voormalig distributiecentrum van een discount supermarkt in Zwaag. Met een oppervlakte van acht hectare biedt de locatie volgens het transportbedrijf voldoende ruimte voor de groeiende vraag naar opslag en distributie. Naar verwachting is de locatie in januari 2023 operationeel.
Yorden Greuter van VSDV typeert zijn werkgever als een geworteld Noord-Hollands/West-Fries transportbedrijf met verschillende divisies. “Dat zijn retail, algemeen transport, distributie en containertransport. Binnen onze retail divisie rijden we voor verschillende supermarktketens. Voor containertransport voor onder andere PreZero en HVC. Qua distributie hebben we een breed pakket aan opdrachtgevers variërend van elektronica tot tuinartikelen.” Vanuit die distributiedivisie kwam ook de groei in warehousing, vertelt Greuter. “Zo zijn we de transportgebonden opslag ingerold. Momenteel hebben we meerdere locaties en we zijn de afgelopen jaren hard gegroeid in dat segment.”

‘Deze locatie voldoet aan alle wensen’

Om die groei vast te houden heeft VSDV gekozen om dichtbij huis in Zwaag het distributiecentrum van een klant over te nemen. De logistiek dienstverlener zocht al geruime tijd naar groeiruimte in Noord-Holland, aangezien de huidige kantoor- en opslaglocaties hun maximumcapaciteit bereiken. De locatie moest voldoende ruimte bieden en over de juiste faciliteiten beschikken. Met ruim honderd laadperrons, een groot aantal parkeerplaatsen, bedrijfskantine en veel kantoorruimte is deze locatie de juiste plek in de regio die voldoet aan alle wensen van het bedrijf uit Zwaagdijk-Oost.

‘Het is maar de vraag hoe snel je met nieuwbouw operationeel bent’

“Het betreft een grote landelijke supermarkt waarvan we het pand konden overnemen wegens verhuizing. Een bestaand pand dus. We hebben wel gekeken naar nieuwbouw hier in de regio en daar zelfs plannen voor laten maken, maar de grond is beperkt en het is maar de vraag hoe snel je met een nieuw pand operationeel bent. Met enkele kleinere aanpassingen zijn we in januari helemaal operationeel, dat is een stuk sneller dan wanneer je moet wachten tot de oplevering van een nieuw pand. Plus, het is nog maar de vraag of je tegenwoordig niet in de problemen komt met de aanvraag voor elektra. De keuze voor een bestaand pand heeft ons daarmee in hogere versnelling gebracht.”

Yorden Greuter

‘Het voelde niet goed om een nieuw kantoor ergens ver weg te gaan bouwen’

Nabuurs – supply Chain Solutions timmert aardig aan de weg. Niet alleen verrijst in Amsterdam een distributiecentrum speciaal voor AB Inbev, maar in Haps komt het nieuwe hoofdkantoor van de logistiek dienstverlener. En dat wordt een bijzonder gebouw, zegt Bas Coenen, director customer solutions bij Nabuurs - supply chain solutions.
Nabuurs is actief in de contractlogistiek en heeft twee hoofdlijnen in de activiteiten die het uitvoert, zo legt Coenen uit. “De eerste bestaat uit logistiek van en naar de fabriek, tot aan de dc’s van retailers en foodservice in de Benelux. De tweede divisie is fijnmazige distributie, vooral voor de horeca. Daarin zijn we de grootste van Nederland. Onze missie luidt: de beste weg vinden voor producten, in termen van kosten, service, duurzaamheid en veiligheid. Het traject dat een product aflegt tussen fabrikant en verkooppunt zien wij als een waardestroom. Door de supply chain op een slimme manier in te richten voegen we waarde toe, en elimineren we verspilling.”

‘Haps is de aangewezen plek’

De zaken gaan goed bij Nabuurs en daarom was een nieuw hoofdkantoor wenselijk. Haps is daarvoor de aangewezen plek, zo zegt Coenen. “De reden is eigenlijk tweeledig. Als je kijkt naar ons medewerkersbestand dan zijn dat jonge talenten en ervaren krachten die we onlangs hebben aangeworven, maar ook een groep die al meer dan twintig jaar voor ons werkt. En om dan een nieuw kantoor ergens ver weg te gaan bouwen, dat voelt niet goed. Niet alleen voor onze medewerkers, maar ook qua duurzaamheid is het niet te verantwoorden.

‘We willen graag zichtbaar zijn’

Naast onze locaties in het hele land van Groningen tot Maastricht is een aantal klanten van oudsher sterk vertegenwoordigd rondom Haps: Oosterhout, Haps, Gennep, Cuijk, Katwijk. Deze vestigingen liggen allemaal in hetzelfde gebied. Bovendien willen we graag zichtbaar zijn voor de sites en ligt het nieuwe kantoor naast de A73 met een hele goede verbinding naar Duitsland en de containerterminal in Cuijk. Daarom hebben we voor deze locatie gekozen.”

Bas Coenen

‘Op deze manier konden we ons hele personeelsbestand mee verhuizen’

Expeditie en transportbedrijf Ad Dollevoet uit Den Bosch nam in juli met klant Elho, producent van plastic bloempotten en andere tuinbenodigdheden, een hagelnieuw duurzaam distributiecentrum in Tilburg in gebruik. Dit DC van 40.000 vierkante meter op logistiek bedrijvenpark Vossenberg is gevestigd op een steenworp afstand van het hoofdkantoor van Elho. Bijzonder aan het pand is dat het behoort tot een van Europa's meest circulaire gebouwen.

‘Tilburg was de meest logische locatie’

Sebastiaan Dollevoet, eigenaar van het gelijknamige transport- en expeditiebedrijf, zegt dat het nieuwe distributiecentrum in Tilburg het resultaat is van een langjarige samenwerking met Elho die in de jaren negentig begon. “Destijds waren ze onze buurman in Rosmalen en sindsdien voeren we al transport, opslag en overslag activiteiten uit voor Elho.” Die activiteiten zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Om van beide kanten zowel nu als in de toekomst de vereiste service te kunnen bieden, was een nieuw (gezamenlijk) distributiecentrum een logische en strategische nieuwe stap. Tilburg – de huidige Logistieke Hotspot nummer 1 van Nederland – was daarbij volgens Dollevoet de meest logische locatie voor een nieuwe vestiging. “Onze opslag is de afgelopen zo hard gegroeid dat hij wat versplinterd is geraakt over meerdere locaties. We wilden een plek waar we tegen zo laag mogelijke kosten onze eindproducten konden opslaan en picking en handling konden onderbrengen. In Tilburg kwam dit stukje grond vrij en het ligt ook mooi qua locatie zodat ons hele personeelsbestand mee kan verhuizen.”

‘We zijn en blijven een Brabants bedrijf’

Wat ook meespeelde bij de locatiekeuze is dat de lijnen kort zijn en dat er – als gevolg van deze centralisatie – minder interne transportbewegingen plaatsvinden. “We zitten dichter bij de distributie. Bovendien wilden we graag in Brabant blijven. We zijn en blijven een Brabants bedrijf. Tilburg was in die zin dan ook de meest logische optie.” Waarom kiezen Dollevoet en Elho voor nieuwbouw? “Simpel, het was beschikbaar”, lacht Dollevoet. “Maar zonder gekheid, we wilden ook graag nieuwbouw omdat duurzame exploitatie van een nieuw gebouw gemakkelijker in de kosten is op te nemen dan bij een bestaand gebouw.”

Ad Dollevoets

‘Een vaste plek in het zuiden vonden we veel efficiënter’

Een bijzondere stap: Het Friese Van der Werff Logistics dat uitbreidt buiten de provinciegrenzen en de Brabantse gezelligheid opzoekt. In juni startte de logistiek dienstverlener in Waalwijk de bouw van een nieuw distributiecentrum van zo’n 5.000 vierkante meters op drie hectare grond. “Deze plek is ideaal voor ons”, zegt Arjen Tulner, commercieel directeur en samen met Theo van der Werff mede-eigenaar van de bouwlogistiek specialist.

‘We verzorgen vervoer vanuit twee locaties’

Van der Werff bestaat inmiddels meer dan honderd jaar, vertelt Tulner. “We zijn een logistieke dienstverlener die vanuit twee locaties voornamelijk bouwgerelateerd vervoer verzorgt. Ons hoofdkantoor zit in Heerenveen, maar we hebben ook een locatie in Elshout. Die gaat binnenkort verhuizen naar Waalwijk.” Bij ‘bouwgerelateerd vervoer’ valt te denken aan alles tussen wapeningsstaal en dakpannen. Tulner: “We vervoeren deze goederen met 375 werknemers en 275 auto’s in de Benelux en Duitsland. Een bijzonderheid is dat Van der Werff veel gebruik maakt van meeneemheftrucks. “Daar hebben we er 175 van die we gebruiken om op bouwplaatsen en bij particuliere adressen te lossen.”

'Straks ook in Waalwijk'

In Heerenveen en Elshout heeft Van der Werff onder andere crossdock hallen waar groupage wordt verwerkt die zich kenmerkt door afwijkende maten. “Dat valt dan onder de transporttak. Verder hebben we netwerkvervoer. Dat betekent dat je ladingen vervoert binnen een netwerk van eigen opdrachtgevers. In Heerenveen en straks ook in Waalwijk bieden we warehousing aan.” In het hoofdkantoor in Friesland wordt ook het complete wagenpark van Van der Werff verzorgd door een eigen garage. “We doen daar technisch onderhoud maar ook het wassen gebeurt in onder meer Heerenveen.”

‘Niet handig om eerst alles naar Heereveen te halen en dan terug naar het zuiden te sturen’

Door de groei van het bedrijf was een nieuwe locatie nodig. “In Heerenveen waren we altijd al gevestigd met hallen en kantoren. Her en der in het land hadden we wel al standplaatsen. Onze omzet komt echter vooral uit het midden en zuiden. Het is dan niet handig om eerst alle ladingen naar Heerenveen te halen, daar te crossdocken en het dan weer terug naar het zuiden te sturen. Een vaste plek in het zuiden vonden we daarom veel efficiënter. Dat werd eerst Elshout, maar nu hebben we dus een hele mooie locatie in Waalwijk gevonden waar we momenteel onze nieuwe vestiging bouwen.”

Arjen Tulner

Klik hier voor een overzicht van alle artikelen uit de serie 'Locatiekeuze van'.