Steeds inniger samenwerking tussen e-retailbedrijven en pakketbezorging

‘Samen optimaliseren, samen floreren’

Door Fleur Halkema

Tegen de achtergrond van stijgende aantallen online bestellingen en aanhoudende personeelstekorten zien we de komende jaren niet alleen verdere groei in automatisering, maar ook steeds innigere samenwerking tussen e-retailbedrijven en pakketsorteerders en -bezorgers.

Dirk van Lammeren: “Wij zien dit als een gezonde ontwikkeling voor de toekomst en zolang de retailer blijft luisteren naar de post- en pakjesbedrijven en vice versa, denken wij dat dit tot mooie dingen kan leiden op het gebied van efficiënt sorteren en bezorgen..”

“Door de rollen van retailer, sorteerder en bezorger te integreren, kunnen alle partijen minder statisch worden, beter reageren op pieken en de continuïteit garanderen. Met als gevolg dat je efficiënter, klantvriendelijker en – niet te vergeten – duurzamer kunt opereren”, legt Dirk van Lammeren, CCO van Prime Vision uit.
 
Toen partijen als Bol.com, de Bijenkorf en CoolBlue online gingen, maakten ze gebruik van sorteerbedrijven als PostNL, DHL en UPS, die pakjes kwamen ophalen bij hun magazijnen en ze vervolgens bij de consument afleverden. De rollen van retailer en pakketbedrijf waren gescheiden; toentertijd speelden retailers nog geen rol in het sorteer- of bezorgdomein. 

Heft in eigen handen

Inmiddels zie je dat veel e-commercebedrijven hun eigen pakjes en zendingen sorteren en ook vaak zelf de last-mile verzorgen. Om zo een latere cut-off tijd te kunnen hanteren én omdat ze zo zelf de klantbeleving in de hand hebben. Door het heft in eigen hand te nemen, zijn online retailers minder of niet meer afhankelijk van sorteerders en bezorgers die het zo druk hebben dat ze eigenlijk vol zitten.

Zo maakte het Amerikaanse retailbedrijf Target begin deze maand bekend drie nieuwe sorteercentra te openen, waar goederen van bedrijven worden ontvangen, gesorteerd en doorgestuurd naar de consument.

 Prime Vision

 Prime Vision

Landjepik

Dit betekent dat de van oorsprong retailbedrijven zich in een voor hen nieuwe en vaak onbekende branche moeten bewegen. “Sorteerden ze vroeger hun artikelen naar misschien drie richtingen (bijvoorbeeld PostNL, DHL en UPS), nu moeten ze naar 90 of 150 richtingen”, aldus Van Lammeren. “Namelijk de locatie van hun eigen depots. Je zou kunnen zeggen dat e-commercebedrijven aan landjepik doen, om kosten te drukken en betere service te kunnen leveren.”

Uiteraard weten de traditionele post- en pakketbedrijven dat deze veranderingen gaande zijn: “Die zíen dit en zijn continue bezig om hypermoderne centra neer te zetten, waardoor er capaciteit vrijkomt en ze relevant blijven voor de retailbedrijven”, zegt Dirk van Lammeren. 

“Wij zien dit als een gezonde ontwikkeling voor de toekomst en zolang de retailer blijft luisteren naar de post- en pakjesbedrijven en vice versa, denken wij dat dit tot mooie dingen kan leiden op het gebied van efficiënt sorteren en bezorgen. Als bijvoorbeeld PostNL alleen voor zichzelf gaat optimaliseren, dan doen ze andere zaken dan wanneer ze luisteren naar hun klanten als Coolblue, Zalando en Bol.com.” Prime Vision-consultant Hans Jongebloed vult aan: “De trend is gezond omdat je elkaar scherp houdt en samen verder komt in groei in plaats van dat je erin vastloopt.”

Van Lammeren: “PostNL bouwt nu een sorteercentrum onder het dak van Bol.com – die zijn al heel ver geïntegreerd. Hierdoor kunnen klanten van Bol.com tot diep in de nacht bestellen en toch de spullen de volgende dag, of eigenlijk dezelfde dag nog, op de mat vinden.”

‘Als we de handen ineenslaan, komen we wellicht tot een optimaal model waarbij iedereen in zijn kracht zit.’

Lagere kosten, meer volume

Ook voor third party logistics (3PL), bedrijven die oplossingen bieden voor de warehousingmarkt – waaronder magazijnen (opslag) en sorteercentra, maar ook transport en bezorging – bieden de huidige ontwikkelingen grote mogelijkheden. CCO Van Lammeren: “Wij ondersteunen ook hier met onze flexibele en schaalbare oplossingen in het realiseren van lagere kosten en het verwerken van meer volume.” 

Dit zal vooral zijn in de vorm van systemen die op Computer Vision zijn gebaseerd en die verbonden zijn met elkaar, met warehousemanagementsystemen en met leveranciers en transporteurs. Intelligente camera’s geven letterlijk zicht op elk aspect van de operatie, van de sorteerband tot de paden in het magazijn en de vulgraad van containers en transportvoertuigen. Maar intelligente camera’s worden ook steeds meer ingezet als de ogen van mobiele oplossingen, zoals autonome robots die allerlei taken uitvoeren op het gebied van warehousing.

Kortom: met oplossingen zoals die van Prime Vision kunnen deze bedrijven minder statisch worden, reageren op pieken en de continuïteit garanderen. Zeker nu de volumes omhoog blijven gaan en er vooralsnog te weinig personeel is.

Vierkante dozen

Steeds verdergaande versmelting van online retail, sorteren en bezorgen is ook vanuit het oogpunt van milieu- en klimaatvriendelijkheid een must. “Als ieder voor zich blijft ontwikkelen, krijgen we veel te veel van die vierkante dozen – sorteercentra en warehouses - in het landschap en bovendien nóg meer vrachtwagenbewegingen”, legt Van Lammeren uit. “Eén centrum in Waalwijk, waar Bol.com en PostNL samen zitten, is beter dan één centrum in Waalwijk en een ander in Breda. Als we de handen ineenslaan, komen we wellicht tot een optimaal model waarbij iedereen in zijn kracht zit. Waarbij de klant krijgt wat ‘ie bestelt, met zo min mogelijk vervoersbewegingen. Daarvoor moeten de partijen dus wel met elkaar aan tafel.”

Dit artikel is gesponsord Prime Vision.

 

Lees ook: Computer Vision volgt, controleert, monitort en optimaliseert alle processen