Duurzame logistiek is welkom in Weert

Alleen bergen puin op bedrijventerrein Kanaalzone II herinneren nog aan de tijd, dat Philips Lighting op deze brownfield aan de Zuid-Willemsvaart in Weert gloeilampen fabriceerde. Bruikbare stenen en materialen worden binnenkort gebruikt voor de bouw van de twee warehouses op één terrein. De logistieke hotspot Weert zet zich nadrukkelijk op de kaart met de nieuwe duurzame campus; zeker als alternatief voor Eindhoven en omgeving, waar vrijwel alleen nog oog is voor high-tech industrie.

Strategische ligging met diverse mogelijkheden

Na DHL, Movianto en Broekman Logistics krijgt het oude Limburgse industriestadje Weert er een logistieke campus bij van maar liefst 89.000 vierkante meter, prachtig ingepast in de omgeving en strategisch gelegen aan de A2 op de logistieke corridors van Rotterdam en Antwerpen richting Europees achterland. Zodra de vergunning is afgegeven kan de bouw starten. De oplevering van beide warehouses, één van 74.000 vierkante meter en één kleinere van 15.000 vierkante meter, staat op de planning voor eind 2024.

Twee warehouses of toch één complex

EVO Park Weert bestaat straks uit twee warehouses met een vrije hoogte van 10,2 tot 12,2 meter. Het grootste warehouse kan eventueel worden verdeeld in drie zelfstandig te gebruiken warehouses. Desgewenst kunnen de gebouwen, die op risico worden ontwikkeld, ook aan één gegadigde worden verhuurd. De gebouwen kunnen dan eventueel middels een corridor worden verbonden. Logistiek dienstverleners die denken aan een logistieke campus met ruimte voor meerdere klanten, mogen zich vanzelfsprekend ook als gegadigde melden.

Warehouse Weert

Ingepast in de bestaande woon- en leefomgeving

Het ontwerp van EVO Park Weert gaat volgens de partijen voldoen aan hoge Breeam- en ESG-normen, waarmee de nieuwe logistieke omgeving ook een goede werkplek moet zijn voor medewerkers. Het terrein ligt tussen het kanaal en een woonwijk, reden om extra aandacht te besteden aan de inpassing in de omgeving. Het grootste warehouse ligt daarom met de rug naar de huizen, zodat de bewoners zo min mogelijk overlast ervaren van de logistieke operatie.

Bosrand tinten op achtergevel

Het warehouse krijgt een achtergevel in groentinten, waarbij de architect zich volgens Van Beek heeft laten inspireren door een bosrand. Tussen het warehouse en de huizen komt bovendien een 25 meter brede bufferzone die door een landschapsarchitect is ingetekend met inheemse bomen, planten en waterpartijen. Daarmee krijgt de biodiversiteit een extra impuls en willen de initiatiefnemers iets teruggeven aan de bewoners.

Zuinig omgaan met ruimte voor logistiek

EvolutionRE realiseert het complex in de Midden-Limburgse stad in nauwe samenwerking met Principal Asset Management. Dit is het eerste project waarin de Rotterdamse projectontwikkelaar en de Amerikaanse vermogensbeheerder gezamenlijk optrekken. Jay Lelie, van projectontwikkelaar EvolutionRE, startte samen met vier partners, ruim een jaar geleden dit bedrijf. Hij zegt: “We vinden het heel belangrijk, dat er een goede match is voor alle belanghebbenden, dus ook voor de gemeente Weert, vanuit werkgelegenheidsperspectief.”

Aansprekend als brownfield project

Tia van Beek, verantwoordelijk voor de Nederlandse vestiging van Prinicipal en de logistieke portefeuille in Europa, zegt het volste vertrouwen te hebben in EvolutionRE. “We delen dezelfde waarden en normen als het gaat om duurzaamheid, inpassing in de omgeving, oog voor de mensen die er komen te werken, hergebruik van materialen enzovoorts. Als beleggingsspecialist zijn wij met name geïnteresseerd in investeringen voor de lange termijn. Met dit project in Weert is aan alle voorwaarden daarvoor voldaan. Wat ons ook erg aanspreekt, is dat het een brownfield betreft, een herontwikkeling van een verouderde industriële locatie. Nederland is een klein land. We moeten zuinig zijn op de ruimte.”

Warehouse Weert

Veel raampartijen en een voetgangerstunnel

Uniek is de voetgangerstunnel die de parkeerplaats met de ingang verbindt, zodat medewerkers niet hoeven over te steken tussen het vrachtverkeer. Lelie: “Die investering betaalt zich terug. Uit ervaring weten we dat het werven van medewerkers gemakkelijker wordt met goede voorzieningen en werkomstandigheden.” Zeker nu Eindhoven, dertig kilometer verderop, nieuwe logistieke ontwikkelingen weert, is dit deel van de regio een uitstekend alternatief voor bedrijven en mensen die werken in de logistiek.

Kantoor springt er daadwerkelijk uit

Veel aandacht voor medewerkers is ook zichtbaar in het kantoor, dat letterlijk eruit springt. “Vaak bevindt het kantoor zich binnen de contouren van het warehouse. Hier steekt het een flink stuk eruit, wat de mogelijkheid biedt tot veel meer raampartijen en dus veel meer daglicht op elke werkplek”, legt Lelie uit. “Daarnaast heeft het kantoor een terras dat aansluit op de kantine, zodat ook de medewerkers uit het warehouse comfortabel in de buitenlucht kunnen lunchen.”

Warehouse Weert