Vooralsnog zijn de kosten te hoog om door te gaan
Wekelijks transporteert recycler Renewi 1.300 ton restafval over de weg vanuit Limburg. Dit zijn ongeveer 59 transportbewegingen. Tijdens diverse pilots samen met branchepartijen wordt onderzocht of het technisch haalbaar is om het afval via spoor dan wel via binnenvaart te verplaatsen.
Regio Zuid-Limburg vervoert als proef 1.500 ton samengeperst restafval over water en spoor in plaats van de weg. Deze manier van vervoer kan de CO2 uitstoot met de helft reduceren. De pilot over het water is gestart door L’Ortye, afvalverwerkingsbedrijf AVR, Renewi en Fransbergen, met ondersteuning door Topsector Logistiek, LIOF, Zuid-Limburg Bereikbaar, Bureau Voorlichting Binnenvaart en Blueports.
Het concept over het spoor, waarbij Renewi, DB Cargo Nederland, Cabooter Venlo, AEB Amsterdam en Topsector Logistiek betrokken waren, is wat Renewi betreft ‘zeer goed technisch haalbaar’ en het komt de flow in de operatie ten goede. Het grootste voordeel, zo is uit deze pilot gebleken, betreft de reductie in CO2 door afval te vervoeren met de trein in plaats van truck; ongeveer 7,2 ton CO2 gereduceerd wat gelijk staat aan ongeveer 84 procent. Vervoer van afval over water met een vol schip leidt tot een CO2 afname van 58 procent ten opzichte van het vervoer met een vrachtwagen. De kostprijs is echter zeer hoog (bijna vier keer vergeleken met wegvervoer) tekent Topsector Logistiek erbij aan. Daarbij is het balen de grootste kostenpost. Verder zijn de kosten voor de extra handling naar een railterminal ook fors. De financiële uitkomsten zijn van grote invloed op een eventueel vervolg. De voorlopig eenmalige pilots worden nu door alle betrokken partijen geëvalueerd.