Retailers trappen stevig door

Steeds meer retailers experimenteren voorzichtig met cargobikes om pakketjes te bezorgen.
Groot voordeel: deze vervoersvorm is schoon en de vrachtfietsen kunnen op plekken komen waar een auto dat niet kan of mag rijden. Aan de andere kant, het beperkte laadvermogen en gelimiteerd aantal kilometers zitten de cargobike in de weg. Niet elk experiment krijgt een succesvol vervolg.

Kruidvat, Blokker en De Bijenkorf kondigden recent aan te beginnen met het bezorgen van producten per fiets.
Ook andere grote retailnamen maken hun eerste voorzichtige kilometers op dit toch nog redelijk onontgonnen terrein. Meubelgigant Ikea gaat na een succesvolle pilot in Delft zijn bezorging met cargobikes op mondiale schaal verder uitbreiden. Bol.com klanten kunnen sinds afgelopen september hun pakketje tot een maximale grootte van een airfryer met de fiets bezorgd krijgen via Cycloon, de bezorgdienst die inmiddels is overgenomen door Bol.com heeft een landelijk fietskoeriersnetwerk verspreid over ruim zestig steden. Ook Coolblue bezorgt inmiddels in vijftien steden naar eigen zeggen tachtig procent van de kleine pakketjes per fiets. 

 Lees waarom cargobikes de wind in de rug hebben en wat er zoal te koop is op Logistiek.nl
 

Experimenteren en nieuwe ervaringen opdoen

“Met een cargobike kunnen we in het centrum van steden vanuit onze winkels direct bij de klant bezorgen. De fiets kan gewoon bij de winkel geparkeerd worden, worden beladen en staat binnen no time bij de klant, een paar kilometer verderop. Die quick delivery is voor ons belangrijk. We willen een fiets optimaal beladen dus we bekijken welke verpakkingen zo dicht mogelijk op elkaar in een fiets passen. Maar grote zaken als een tv bezorgen we per busje. Het voorspellen van de benodigde capaciteit is nog lastig, maar daar zijn we nu mee aan het testen.”
Cidal Kocak, Director Strategy & Supply Chain Benelux bij Mediamarkt

“Sinds 2020 werken we met fietskoeriers van Cycloon. En we willen ermee doorgaan, maar we zijn grotendeels afhankelijk van de groeiplannen van Cycloon. “Klanten willen graag een pakketje per fiets bezorgd krijgen, omdat dan avondbezorging mogelijk is. Ze kunnen zelf op de website aangeven op welke manier ze hun pakketje willen ontvangen. Veel mensen kiezen dan voor fietsbezorging. Die optie staat als standaard aangevinkt. Bezorgen per fiets is ongeveer net zo duur als per busje. De grootste beperking is eigenlijk de schaalbaarheid.”
Koen Bremer verantwoordelijk voor warehousing en transport bij online outletplatform Otrium (kleding, schoenen )

“Eind 2021 zijn wij gestopt met bezorgen per fiets. We zijn tot de conclusie gekomen, dat als je bijvoorbeeld 70 kilogram boodschappen moet bezorgen een fiets niet ideaal is. Daarom zijn we gestart met LEV (Light Electronic Vehicles) minibusjes. Het minibusje heeft een actieradius tot 130 kilometer, een maximale snelheid van 65 kilometer per uur en kan 36 kratten of koelboxen tegelijk vervoeren. Dat is een grotere capaciteit en betere actieradius dan de cargobike, die twintig kilometer per uur rijdt met een actieradius van 75 kilometer en twintig koelboxen kan vervoeren. Thuisbezorging van boodschappen en de bevoorrading van winkels in het centrum van Den Haag gebeurt inmiddels 100 procent elektrisch. De steden Rotterdam, Utrecht en Amsterdam volgen dit jaar.”
Pauline van den Brandhof, woordvoerder Albert Heijn

Cargo bike Chariot