Tot nu toe is Wehkamp de grootste webshop die ‘ergens de komende maanden’ retourkosten gaat berekenen. Eerst nog 50 eurocent per artikel, maar als dat de retourstroom niet doet afnemen, gaat het bedrag omhoog. Andere maatregelen hebben niet geholpen om het volume van dagelijks ‘gemiddeld 50.000’ items aan retouren in te perken. Modeketens als H&M en Zara hebben de stap al gezet.
Robotkarretjes die geheel zelfstandig de boodschappen thuis komen afleveren – hier en daar zijn pilots gestart. Maar in Londerzeel (B) heeft Colruyt een primeur. De supermarktketen laat de Clevon 1 een vast traject van 4 kilometer over de openbare weg rijden. Langs de route kunnen 31 klanten hier gebruik van maken. In Nederland heeft Spar besloten de pilot met Rosie een vervolg te geven op een gesloten universiteitscampus.
Blokker wil wat gaan doen aan de check-out op de website en meer bezorgopties tonen. Het ontbreekt aan transparantie, juist omdat het platform – net als Bol.com – producten van meerdere leveranciers aanbiedt. Combineren tot één levering kan extra transport tot gevolg hebben. De duurzaamste oplossing is: ophalen in de winkel of (elektrisch) same-day laten bezorgen. Zalando en Decathlon worstelen ook met hun bezorgstrategie.
Bol.com, Coolblue, Zalando en Amazon. Het is even wennen voor ze, maar de omzetgroei is er wel zo’n beetje uit. Sterker nog, de grote webshops beginnen met het schrappen van banen. Pieter Pot, de verpakkingsvrije online supermarkt, dreigde zelfs om te vallen. De bomen groeien blijkbaar ook in e-commerceland niet tot in de hemel. Of valt het mee? ‘Rightsizen’ en ‘rebalancen’ na covid, zo noemt Daniel Ropers (voorheen Bol.com) dat in Retailtrends.