Annemarie Brüning
Jorn Versteijnen
Robbert Janssen
Liane Philipsen
Kees Verweij
Ewout van Wijk
Bart Banning
Huib Claassen
Martin Mooij
Patrick Oomen
Wout van den Heuvel
Alwin Schweckhorst
Dick van Damme

Uitblinkers in de logistiek
6-delige podcastserie op weg naar de Top 100 Logistiek Dienstverleners 

Hoe onderscheiden logistiek dienstverleners zich in de markt? En waarom is het belangrijk om net iets meer te doen dan simpelweg tegen scherpe tarieven transport- en/of opslagdiensten aanbieden? Zes bedrijven gaan erover in gesprek in de zesdelige podcastserie ‘Uitblinkers in de logistiek’.

Logistiek dienstverleners en verladers over onderscheidend zijn

In aanloop naar de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2023 – die op 6 juni bekend wordt gemaakt in Amersfoort – geven logistiek dienstverleners een kijkje in de keuken. Het gaat om bedrijven die in de vorige editie van de top-100 opvielen. Mainfreight was bijvoorbeeld ‘best in class’ op het gebied van ketenregie, en Claassen Logistics scoorde het maximumaantal sterren op duurzame warehousing. Waarom zijn deze thema’s voor hen belangrijk? Waarom is het überhaupt nodig om je te onderscheiden in de logistieke sector? Tevens komt per podcast een verlader aan bod die uitlegt waarom logistieke taken wel of niet worden uitbesteed.


Podcast digitalisering

PODCAST - 'Begin gewoon met digitalisering'

Degene die de API heeft, is de belangrijkste in de keten. Dat zegt Jorn Versteijnen in de podcast over digitalisering, samen met Robbert Janssen. Versteijnen Logistics houdt de informatiestromen en connectivity daarom in eigen hand.

Logistiek dienstverleners doen er goed aan om zelf de kennis op het gebied van digitalisering in huis te hebben. Op die manier ga je waarschijnlijk vaker mee met nieuwe ontwikkelingen. “In de sector zie ik heel vaak dat bedrijven in business cases alles tot achter de komma uitrekenen”, zegt Robbert Janssen. “Alles wat gedaan wordt moet in de basis geld opleveren. Dat kan, maar het kan ook gewoon dat je een aantal dingen wilt proberen.”

Versteijnen Logistics geeft het goede voorbeeld. Vooral omdat managing director Jorn Versteijnen er plezier uit haalt om met nieuwe dingen bezig te zijn. Het bedrijf – vorig jaar op plek 47 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners – heeft zelf de benodigde linkjes tussen applicaties ontwikkeld op een cloud, zodat alles altijd langs hen gaat. Digitalisering-zaken uitbesteden is wat Versteijnen betreft echt geen optie. “Degene die de API heeft, is de belangrijkste in de keten.”

Beluister de podcast:

Podcast - duurzaam ondernemen

PODCAST - ‘Toon passie als logistiek ondernemer’

Zou het kunnen zijn dat ondernemen in de logistiek niet alleen uitdagender, maar ook leuker is dan ooit tevoren? Ewout van Wijk denkt van wel en hij stelt zichzelf voor als ‘gepassioneerd logistiek ondernemer’. Hij vertelt erover aan Bart Banning.

Na enkele chaotische jaren moeten logistiek dienstverleners weer meer bezig zijn met de lange termijndoelen. Ewout van Wijk, van E. van Wijk Logistics dat vorig jaar op de 39e plaats in de Top 100 Logistiek Dienstverleners stond, voelt de druk toenemen vanuit de hoek van de opdrachtgevers om te verduurzamen. Maar hij gaat er niet onder gebukt. “Ik hoor vaak waarom het niet zal gaan lukken met verduurzaming en digitalisering. Maar als je redeneert vanuit kansen, kun je veel bereiken.”

Om te kunnen verduurzamen, moeten alle partijen een duit in het zakje doen. Jurylid Bart Banning doet een oproep aan verladers om mee te denken. “Ik zie de 'tenderterreur' nu toch weer terugkomen, nadat er een tijdlang geen capaciteit te krijgen was. Dat is echt een majeure belemmering op het thema verduurzaming. Daar zijn langetermijncontracten voor nodig.”

Beluister de podcast: