Systeem offline – dat leidt direct tot vertraging
Albert Veenstra, hoogleraar Trade & Logistics bij Rotterdam School of Management, wijst op de impact op logistieke processen. Hét grote probleem wordt volgens hem veroorzaakt door de omslag van de maandelijkse aangifte naar de dagelijkse aangifte in DMS. “Uit analyse van de afgelopen jaren is gebleken dat de douanesystemen af en toe offline zijn. Als je maar één keer per maand aangifte moet doen is dat niet zo’n probleem, want dan doe je het later op de dag of je doet het de volgende dag. Straks móet je het op de dag zelf doen, en als het systeem dan offline is, zit je met een probleem. Dat leidt tot extra werk, verlies van gedigitaliseerde informatie, en tijdverlies. Met de tijdsdruk die er nu al is in de logistiek zit niemand daar op te wachten.”
Een ander probleem is dat er vertraging kan optreden in het akkoord van de douane, als terugkoppeling op de aangifte. Veenstra: “Als dat niet meteen komt, ofwel doordat het systeem even offline is, ofwel doordat er een ander bezwaar op akkoord geven is, zit je logistiek ook vast. Daar speelt ook weer die druk van het dagelijkse systeem. Ik merk dat veel ondernemers zich op dit moment zorgen maken. De implementatie van het DMS is helaas een rijdende trein, zeker ook gezien in Europees perspectief, en die is niet te vertragen.”