Geïnspireerd op het klassieke dagelijkse rondje van de melkboer zijn logistiek dienstverleners, vrachtafhandelaars en expediteurs op luchthaven Schiphol betrokken bij de pilot Milkrun Export. Een succes stelt één van de trekkers van deze pilot, Rob Middelkoop (directeur DJ Middelkoop), want dankzij deze ketensamenwerking zijn onder andere de wachttijden flink verkort en rijden er minder lege vrachtwagens rond op het luchthaventerrein omdat de beladingsgraad fors is verhoogd.
Sinds augustus 2020 doen bedrijven een proef met de Milkrun Export op Schiphol. Bij deze pilot zijn op dit moment DHL Global Forwarding, Rhenus Logistics, VCK Logistics, Bos Logistics, transportbedrijf R. Nagel en DJMiddelkoop betrokken. Aan de kant van de vrachtafhandelaars zijn Swissport Cargo Services WFS, Menzies en Dnata betrokken bij dit project.
Rob Middelkoop legt uit: “Het concept is ontstaan uit de congestieproblemen bij de vrachtafhandelaren op de eerste linie. We kampten daar continu met congestie bij de loodsen omdat heel veel trucks op dezelfde (piek)momenten zich melden bij de loods van een vrachtafhandelaar om ladingen af te leveren voor luchtvrachtexport. Met het Milkrun traject kunnen we dit reduceren en we zien nu bijvoorbeeld al dat de gemiddelde beladingsgraad van minder dan vijftig procent bij het begin van het project is gestegen naar nu rond de negentig procent.”
Hoe gaat het dan in zijn werk?
Middelkoop: “Door in het voortraject al truckladingen voor de verlader of expediteur te consolideren voordat ze überhaupt het Schiphol Area terrein op gaan. Waar we voorheen platgezegd met meerdere trucks voor partijen gingen rijden zonder optimale en efficiënte beladingsgraad verzamelen we nu die ladingen in een afgestemde tourrit en rijden we met nagenoeg volle trucks richting de eerste linie vrachtafhandelaars. Door de combinatie met digitale vooraanmelding en het Milkrun concept bewerkstelligen we een gestructureerd logistiek aanleverproces, waarbij minder trucks met hogere beladingsgraad ingezet worden.”
Hoe belangrijk is in binnen dit project digitalisering?
Middelkoop: “Digitalisering is de backbone voor het succes van Milkrun Export. Elke exportlevering dient sinds september 2021 vooraf digitaal aangemeld te worden. Daar gaat dit project volledig in mee dus zonder digitale vooraanmelding geen Milkrun en andersom ook niet. Zowel digitaal vooraanmelden als Milkrun zijn deelprojecten van het grotere innovatie programma van Schiphol Groep, Smart Cargo Mainport Program (SCMP). Dit is een lopend programma op diverse vlakken op het gebied van duurzaamheid en procesoptimalisatie voor en door de luchtvrachtcommunity.”
Wat is het belang van de vrachtafhandelaars?
Middelkoop: “Zij zijn superbelangrijk, het zijn er op Schiphol vijf en allemaal – met uitzondering nu nog van KLM Cargo – participeren ze ook in dit project. Daar hebben we ook met zijn allen een intentie voor uitgesproken, waarin we het duidelijk met elkaar eens zijn dat we gaan voor het volledig slagen van dit project, want ondanks dat er concurrentie is, hebben we een gezamenlijk probleem dat één bedrijf niet kan oplossen, dit moet community breed. We delen informatie en operationele ervaringen met elkaar en de bijvangst van dit project is dat we meer begrip voor elkaar creëren.”