Minder arbeidsuren per medewerker maakt vraag nog groter
Logistiek dienstverlener Simon Loos is een campagne begonnen om mensen te trekken, dat zou rond de zomer moeten leiden tot 400 à 500 nieuwe chauffeurs. Maar is meer aanleiding voor dit initiatief. Peter Appel (ceo) zegt, dat de waardering voor het vak chauffeur in coronatijd behoorlijk onder druk stond, “denk aan sanitaire voorzieningen. Dat viel wel tegen.” Zelf wil hij ruimte geven voor maatschappelijke ontwikkelingen, zoals deeltijd werken en de werk-privé balans. “De gemiddelde arbeidsparticipatie per medewerker neemt af, dus los van het verloop wat er sowieso is en de groei aan werkzaamheden, hebben we inderdaad veel nieuwe mensen nodig.”
Ruim een jaar geleden werd de fusie tussen Peter Appel Transport en Simon Loos een feit. “Dat was een spannende periode, wij hebben echt een megaprestatie geleverd met dank aan de medewerkers. We vinden dat zij van de fusie zo weinig mogelijk veranderingen moeten ondervinden, daar hebben we enorm op gestuurd. Alles wat je in de theorieboekjes leest over fusies, hebben we wel voorbij zien komen. Nu zijn we zover dat we de integratie kunnen afronden, vooral wat betreft de IT systemen. En we gaan naar een compleet vernieuwd kantoorgebouw in Wognum.”
Of 2022 een goed jaar gaat worden, hangt volgens Appel vooral af van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. “Aan de volumekant zie ik geen terugval, maar zijn we in staat om de kosten te beheersen en hebben we genoeg mensen? We moeten zeker ons best doen om een fatsoenlijke rendement te draaien, want alleen dan kunnen we uitdagingen op het punt van verduurzaming realiseren.”