Eindelijk mag H.Essers een nieuwe terminal bouwen

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk mag de Belgische logistiek dienstverlener H.Essers dan toch de bouwactiviteiten starten van de zo gewenste containerterminal in Bergen op Zoom. Alle vergunningen zijn na veel gesteggel met de lokale politiek binnen. Dit is wat het bedrijf nodig heeft om in Nederland echt voet aan wal te krijgen, nu de diverse overnames zijn afgerond.

Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle vergunningen rond en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Nog niet alle onduidelijkheden zijn opgehelderd. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Deze beslissing hierover maakt het bedrijf afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag. Zelf trekt H.Essers trekt 75 miljoen euro uit voor de aanleg van de buitendijkse terminal.

Twee jaar bouwtijd nodig

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. De maximale capaciteit van de terminal is straks 250.000 TEU per jaar.
Daarnaast begint ook de bouw van 45.000 vierkante meter extra magazijnruimte, zodat straks een totaal van 210.000 vierkante meter beschikbaar is.

Activiteiten combineren

De strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal, even buiten de Burgemeester Peterssluis, maakt dat de nieuwe terminal vooral geschikt zal zijn als consolidatiehub.  De logistiek dienstverlener combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

Pascal Vranken, H.Essers

Truck H.Essers terminal Markiezaat

Brede dienstverlening aanbieden

Pascal Vranken, cco van H.Essers, wijst op de synchromodale visie van het bedrijf op transport. “Klanten vragen steeds vaker om logistieke partners met een brede dienstverlening en een grote geografische spreiding. De overnames en investeringen stellen ons in staat om onze diensten én vloot uit te breiden en klantgerichter te werk te gaan. We kunnen klanten nu warehousingactiviteiten en een multimodaal transport- en distributienetwerk bieden met grote internationale reikwijdte. Daarnaast bundelen we de verschillende expertises van H.Essers en de overgenomen bedrijven, waardoor we een heel uitgebreid service-portfolio kunnen aanbieden.”

Alles voortaan onder één vlag

De bouw van de Markiezaat Container Terminal (MCT) loopt parallel met de rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, die H.Essers nu wil doorvoeren voor de Nederlandse markt. Alle eerder overgenomen bedrijven zullen voortaan onder één vlag op de markt zichtbaar zijn. Dat betekent het definitieve afscheid van bekende familienamen in de Nederlandse logistieke wereld. H.Essers nam vanaf 2019 achtereenvolgens Hoefnagels (222 medewerkers), Meeus (411 medewerkers) en Verheul (50 medewerkers) over. Inmiddels heeft het Belgische familiebedrijf vestigingen in 18 landen en werken op 89 locaties ruim 7.500 mensen. De jaaromzet ligt rond 1,1 miljard euro.

Gemeente lag lange tijd dwars

Onder meer vanwege de oprukkende bebouwing moest H.Essers wel uitwijken naar een andere locatie; al in de periode voor de overname van Meeus was al begonnen met het maken van plannen. Juist die plannen maakten de acquisitie van Meeus extra aantrekkelijk. Maar de gemeente Bergen op Zoom lag lange tijd dwars. Niet de veelgehoorde stikstofvergunning was een probleem, maar de omgevingsvergunning. Zo was er discussie over de inzet van de containerkranen die hoger zijn dan de toegestane bouwhoogte van 20 meter. Deze maand kwam er dan toch definitief groen licht, nadat de inspraakprocedure was afgehandeld.

Nieuwe directeur in Nederland

De nieuwe organisatie in Nederland telt bijna 700 medewerkers, er zijn vestigingen in Bergen op Zoom (Meeus), Twello (Verheul), Weert en Asten (Hoefnagels) en verder in Moerdijk, Schiphol en Terneuzen. De nieuwe managing director heet André Vermaat, hij is geen onbekende in de logistieke wereld. Ervaring deed hij op bij logistiek dienstverleners waaronder Versteijnen, DHL, Kuehne+Nagel en – als laatste – bij bouwmaterialenhandel TABS (Timber and Building Supplies Holland, voorheen PontMeyer). “De overnames zijn heel goed verlopen en de teams waren al goed op weg om de bedrijfsculturen, klanten en expertises verder samen te brengen. Ik ben blij dat ik het integratieproces nu onder één vlag mee vorm mag gaan geven.”

  

Andre Vermaat, H.Essers terminal Markiezaat

André Vermaat

“One-stop shop voor warehousing, logistiek en transport
waar klant en duurzaamheid centraal staan”

Veel minder vrachtwagens in de buurt

Niet alleen H.Essers zelf maar de hele regio profiteert van de bouw van de nieuwe terminal, volgens het management. Want dankzij de terminal gaat de logistiek dienstverlener meer en meer inzetten op transport via het binnenwater. Concreet zal de terminal zo’n 260 vrachtwagens per dag van de weg halen. Door de betere bereikbaarheid van de nieuwe buitendijkse terminal vanaf het Schelde-Rijnkanaal, vermindert ook de verkeersdrukte door de bebouwde kom.
Daarnaast zal de terminal extra banen scheppen, direct gaat het om 150 mensen en indirect zelfs het dubbele is de verwachting.

Naast chemie ook healthcare

Chemie is van oudsher een belangrijk marktsegment voor H.Essers. Ook nu nog ligt het omzetaandeel chemie ruim boven de vijftig procent. Het gaat om zowel bulkvervoer (droog en nat) en verpakte goederen in opslag en transport. Maar daarnaast is onder andere in coronatijd het aandeel healthcare flink gestegen naar ongeveer een kwart van de omzet. Met name de vaccindistributie (Pfizer) heeft daar veel aan bijgedragen. Daarnaast is Baxter een belangrijke klant in dit segment.