Dit is hoe anderen het doen - e-fulfilment in de praktijk
Nieuwe verhalen uit de wereld van de e-fulfilmentsector, waar nog altijd veel wordt gebouwd en verbouwd; zolang er ruimte wordt geboden.
Op de website Logistiek.nl staan al veel voorbeelden van bedrijven die laten zien hoe zij zich profileren en ontwikkelen in dit bijzondere deel van de logistieke werkomgeving, daar waar andere wetmatigheden gelden en vaak niets vanzelfsprekend is.
Nieuw fulfilmentbedrijf breidt in korte tijd hals-over-kop uit
Anderhalf jaar geleden begon Rik Schippers (21) met zijn even oude kompaan en voetbalmaatje Thomas van Holst in een oud Rotterdams magazijntje van 350 vierkante meter met e-fulfilment. De start van TRL Fulfilment verliep voorspoedig. Al snel moest het duo verkassen naar een locatie van 1.000 vierkante meter. Nu is de derde verhuizing alweer op komst: naar een pand van 3.200 vierkante meter. Het personeelsbestand groeide in die achttien maanden van nul naar veertig, voor volgend jaar wordt een verdrievoudiging van de omzet verwacht. En ook van het personeelsbestand.
Schippers: “Op dit moment zitten we al op 55 webshops die klant zijn. Het feit dat ik hiervoor zelf een webshop had, met sieraden, maakt dat klanten merken dat ik weet waar ik over praat. Thomas werkte toen bij mijn fulfilment-relatie, zo is het balletje gaan rollen. We bundelen onze kennis in dit bedrijf.”
Automatisering is nu nog geen optie. Maar Schippers sluit het ook niet uit. “Wij hebben al wel een keer de mogelijkheden van Autostore overwogen. In de meeste gevallen is de terugverdientijd dan vier à vijf jaar. In ons geval, met de lage loonkosten die wij hebben omdat we voornamelijk met studenten werken, is de terugverdientijd acht à negen jaar. Daarom gaan we hier nu nog niet aan beginnen.”
En over vijf jaar? “Dat is heel lastig te voorspellen. Vijf jaar geleden was ik zestien en zat ik nog op school. Nu heb ik met Thomas een bedrijf met veertig mensen. En over vijf jaar? Ik denk wel dat e-commerce en e-fulfilment verder groeit. De vraag van de consument blijft stijgen. De manier waarop hij zijn artikelen thuis gaat krijgen verandert.”
Fulfilmentbedrijf Shipbob opent deze zomer een vestiging van 24.000 vierkante meter in Venray. In de tien jaar van haar bestaan is het in Chicago opgerichte bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijd logistiek netwerk met meer dan 45 fulfilmentcentra in Amerika, Canada, Europa en Australië. In het Verenigd Koninkrijk en Europa groeide de organisatie het afgelopen jaar naar eigen zeggen bijzonder hard, reden om ook in Nederland naar een locatie te zoeken.
Enda Breslin, general manager van Shipbob: “Op deze manier hebben we toegang tot veel van Europa's grootste e-commercemarkten. Shipbob werkt met merken uit een breed assortiment aan artikelen, gezondheid en voeding, producten voor huisdieren, schoonheid, sport, kleding, elektronica, speelgoed en games tot en met influencers- en celebritymerken. Op dit moment voeren we wereldwijd meer dan 7.000 merknamen.”
Volgens Breslin groeit de Europese e-commercemarkt enorm. “Elk merk heeft zijn eigen specifieke wensen en behoeften als het gaat om fulfilment. Als ik met onze lokale klanten spreek, hoor ik dat Shipbob hen een optie heeft geboden die veel traditionele partijen simpelweg niet bieden. Of dat nu een enkele fulfilmentpartner is om een wereldwijd publiek te bereiken, of een partner die hen in staat stelt om snel op te schalen op lokaal niveau.”
Met het aannemen van de benodigde mensen voorziet Breslin weinig problemen. Het team dat dit moet gaan verzorgen is druk bezig met de laatste loodjes. “We hebben een uitstekende relatie met lokale instanties en autoriteiten om ervoor te zorgen, dat we toegang hebben tot hoogopgeleide arbeidskrachten naarmate onze activiteiten groeien. En we kijken er naar uit om ons lokale Nederlandse team te laten groeien en de Shipbob-familie uit te breiden hier in Europa.”
Vernieuwde dc’s voor Reebok en een aangepast logistiek proces
Vijf maanden na het tekenen van de overeenkomst met het luxe modeplatform Farfetch heeft logistiek dienstverlener GXO twee warehouses geopend voor de e-commerce van diens klant, het bekende modemerk Reebok. In Roermond vindt het outbound deel van het e-commerceproces voor Reebok plaats. De inbound wordt verwerkt in het andere nieuwe warehouse in Wessem. Omwille van de tijd en de schaarse ruimte is er bewust voor gekozen om inbound en outbound apart te houden. Afgelopen mei is het business-to-consumer (b2c) gedeelte in Roermond, het business-to-business (b2b) stuk volgde een week later en per 1 juni is ook de retouren- en refurbishmentafdeling in gebruik. Uiteindelijk komt er in de warehouses werkgelegenheid voor vijfhonderd mensen. Vierhonderd in Roermond en honderd in Wessem.
Op dit moment wordt er nog handmatig gewerkt in het warehouse, maar het doel is om de warehouses uiteindelijk volledig te automatiseren. De logistiek dienstverlener kijkt wat voor soort automatisering het best inzetbaar is. Dat is volgens Luc Laurijssens (managing director België en Nederland bij GXO) afhankelijk van het type business, omdat het logistiek profiel bepalend is. Het is volgens hem nu een kwestie van samen met de klanten kijken hoe de business in de toekomst evolueert. “Afhankelijk daarvan gaan we bepalen welke automatisatie daar bij past. Het is wel de bedoeling om er snel mee te starten. We hadden nu simpelweg de tijd niet om het meteen te doen.”
GXO behandelt ook de retourenstroom en pakt een stukje refurbishment op voor de klant. Ongeveer 98 procent van de retouren komt ongedragen terug en kan na controle direct weer door. Refurbishment van de producten betekent in dit geval bijvoorbeeld het schoonmaken van de schoenen en het uitstomen van vieze geurtjes.
Logistiekconcurrent werkt in Haps met meer mensen dan normaal
Logistiekconcurrent levert gebruiks- en verbruiksartikelen aan bedrijven in de logistiek om hen te ondersteunen in hun primaire proces, zodat zij hun diensten weer kunnen aanbieden aan hun klanten. Directeur Hugo de Bie verkocht zijn bedrijf vorig jaar aan Bunzl en trok onlangs in bij logistiek dienstverlener Nabuurs in een nieuw pand in Haps.
“Om ons werk goed te kunnen doen, blijven we investeren in ons menselijk kapitaal”, zegt De Bie. “Daarom hebben we behoefte aan meer werkplekken en logistieke ruimte, dan strikt noodzakelijk is. Ruimte om verdere groei van Logistiekconcurrent te faciliteren hebben we hier gevonden, op een mooie zichtlocatie aan de snelweg A73. Momenteel zijn we met ruim zestig mensen aan het werk.”
Komend najaar komt ook Bunzl naar Haps met diverse activiteiten. Een deel van het pand zal de eerste jaren ook gebruikt worden door Nabuurs, zodat Logistiekconcurrent de komende jaren een ‘ingroeiscenario’ heeft. Ook hiermee wordt bij de indeling rekening gehouden, volgens De Bie.
Hij vindt dat het nieuwe gebouw een gebouw met smaak is. “Er is niet zomaar een doos neergezet. Het pand is echt met veel aandacht ontworpen en in de omgeving ingepast, dat zal iedereen die het ziet wel kunnen beamen. Hiermee wordt het een fantastische werkplek voor iedereen die er werkzaam zal zijn.”
En niet alleen voor hen. Er is bij het ontwerp en de bouw rekening gehouden met het landschap en de ecologische zone die naast het pand is gelegen. Rondom het pand zijn diverse insectenhotels geplaatst en de afvoerputten van het riool zijn voorzien van ‘trappetjes’ zodat kikkers en andere dieren hieruit kunnen klimmen.
Lees hier het hele verhaal over Logistiekconcurrent