Twee jonge e-commercemanagers werken in de bierbrouwerij van Swinkels in Lieshout samen aan de verdere doorontwikkeling van de webshops en de bijbehorende activaties. Sander Mortier en Suus van de Wijdeven zijn druk bezig met het vormgeven van hun 'online bierwereld'.
De e-commercewereld was zeker even wennen voor de meer dan driehonderd jaar oude Brabantse brouwerij, die een externe e-fulfilment partij in de arm nam. “Het is een traditioneel bedrijf en e-commerce is echt wel een andere tak van sport”, zegt Van de Wijdeven in een uitgebreid interview op Logistiek.nl.
Driehonderd jaar leveren aan horeca – twee jaar online
Mortier zegt dat de verwachting is dat online commerce sterk blijft groeien. “Ook in onze branche. Het is vaak een spel van de lange adem. Swinkels is een echt familiebedrijf. Ze brouwen al zeven generaties bier en leveren zo'n driehonderd jaar aan retail en horeca. We doen pas twee jaar aan e-commerce en dat is soms omdenken binnen het bedrijf en mensen meekrijgen in het verhaal."
Even wennen – ook aan een externe fulfilmentpartner
Eind 2021 is de overstap gemaakt naar e-fulfilmentspecialist Sidekix in Uden. “Dit bedrijf leidt het e-fulfilmentproces voor ons in goede banen. Het kost wel significant veel inspanning, tijd en ervaring om alles goed op te tuigen, maar het ontzorgt je zodanig in al je dagdagelijkse operaties dat het een no brainer was”, licht Mortier toe.
"Ook al kost het in de eerste maanden veel pijn en moeite om het goed neer te zetten, uiteindelijk levert het op de lange termijn heel veel profijt op", meent Mortier. “Ook al duurt dat misschien wat langer in de beginfase.”