Suus van de Wijdeven en Sander Mortier

‘E-commerce in een bierbrouwerij - dat is voor iedereen even wennen’

Twee jonge e-commercemanagers werken in de bierbrouwerij van Swinkels in Lieshout samen aan de verdere doorontwikkeling van de webshops en de bijbehorende activaties. Sander Mortier en Suus van de Wijdeven zijn druk bezig met het vormgeven van hun 'online bierwereld'.

De e-commercewereld was zeker even wennen voor de meer dan driehonderd jaar oude Brabantse brouwerij, die een externe e-fulfilment partij in de arm nam. “Het is een traditioneel bedrijf en e-commerce is echt wel een andere tak van sport”, zegt Van de Wijdeven in een uitgebreid interview op Logistiek.nl.

Driehonderd jaar leveren aan horeca – twee jaar online

Mortier zegt dat de verwachting is dat online commerce sterk blijft groeien. “Ook in onze branche. Het is vaak een spel van de lange adem. Swinkels is een echt familiebedrijf. Ze brouwen al zeven generaties bier en leveren zo'n driehonderd jaar aan retail en horeca. We doen pas twee jaar aan e-commerce en dat is soms omdenken binnen het bedrijf en mensen meekrijgen in het verhaal."

Even wennen – ook aan een externe fulfilmentpartner

Eind 2021 is de overstap gemaakt naar e-fulfilmentspecialist Sidekix in Uden. “Dit bedrijf leidt het e-fulfilmentproces voor ons in goede banen. Het kost wel significant veel inspanning, tijd en ervaring om alles goed op te tuigen, maar het ontzorgt je zodanig in al je dagdagelijkse operaties dat het een no brainer was”, licht Mortier toe.

"Ook al kost het in de eerste maanden veel pijn en moeite om het goed neer te zetten, uiteindelijk levert het op de lange termijn heel veel profijt op", meent Mortier. “Ook al duurt dat misschien wat langer in de beginfase.”

  

Swinkels - Sander Mortier

Sander Mortier

‘Het zou mooi zijn als we ergens dit jaar al een keer - dat hoeft maar in één land te zijn anders dan Nederland - een pakket kunnen verkopen’

Spannende vernieuwingen in speciaalbier

Swinkels heeft sinds vorig jaar ook meerdere webshops. Zo is Dare to Drink Different – online platform voor speciaalbier - het nieuwe paradepaardje in Nederland. Maar het bedrijf regelt ook de e-commerce voor Brouwerij de Molen en S-Hop in België. Meerdere shops in verschillende landen. “We hebben dus verschillende petten op. Nu ons werk meer is verdeeld op discipline, kun je echt zien wat waar werkt en dat overnemen”, vertelt Van de Wijdeven.

Samen bekijken ze waar de kansen in de markt liggen en hoe ze daar op kunnen inspelen. Mortier legt zijn focus op de technische en financiële kant van de doorontwikkeling van het platform. En Van de Wijdeven houdt zich meer bezig met de activatiekalender en operationele dagelijkse zaken.

 

  

Swinkels - Suus van de Wijdeven

Suus van de Wijdeven

‘Consumenten vragen meer, omdat de shops steeds meer mogelijkheden bieden. Ze willen zelf aangeven hoe ze de bestelling thuis aangeleverd krijgen’

Klanten hebben steeds hogere verwachtingen

Mortier zegt dat het van belang is om producten veel meer te kunnen personaliseren en in alle variaties moet kunnen aanbieden. “Met drank is dat helemaal het geval. We hebben het nu zo ingericht dat de klant een los product kan kopen, maar ook samengestelde bierpakketten. Maar als je het zwart op wit bekijkt dan is het natuurlijk veel voordeliger voor ons om alleen volle pakketten aan te bieden. Daar zit meer marge op en je bent verzekerd van je inkomen. Maar goed, uiteindelijk bepaalt de klant wat er gekocht wordt.”

Van de Wijdeven: “Bij Greetz hebben we bijvoorbeeld speciale verpakkingen met 'Gefeliciteerd' erop. Je kunt echt impact maken door je aanbod volledig op de vraag af te stemmen. Dat maakt het heel anders dan het traditionele verkoopkanaal, waar je een fysieke winkel hebt met bepaalde processen. Online loopt alles door elkaar heen en gaat het zo snel. Soms heb je ontzettende pieken waar je mee moet dealen, bijvoorbeeld met feestdagen of  rondom vaderdag. Daar moet je goed op voorbereid zijn en schakelen met het fulfilmentcenter.”