Thuisbezorgen is beter voor iedereen - als het niet meteen hoeft
“In principe wel; voor ons als consument, voor de retail en voor de samenleving in zijn geheel. Daar hoort wel een kanttekening bij, namelijk dat bedrijven wel de tijd moeten nemen en krijgen om efficiënt en duurzaam af te leveren. Die ideale wereld hebben we nog niet, maar als je – anders dan met flitsbezorging gebeurt – tijd geeft om te bundelen, dan is de last-mile het meest duurzaam; beter dan dat iedereen zelf naar de winkel gaat. Want mensen doen dat niet lopend en heel vaak ook niet op de fiets. Maar denk ook eens aan de winkels zelf, waar producten liggen in koelvakken die open en dicht gaan. Het is belangrijk om naar de hele keten te kijken. Alles bij iedereen thuisbezorgen is echter niet realistisch, omdat veel mensen het erg leuk vinden om naar de winkel te gaan. Maar producten die je echt nodig hebt thuis laten bezorgen kan echt wel duurzaam, zeker als we het laatste deel van de keten vertragen. Een groot deel van de consumenten zit helemaal niet te wachten op snelle levering. Door die consument aan het stuur te zetten en te laten kiezen voor schoon of minder schoon in combinatie met korting op langere levertijden, kan er veel veranderen. Dat is best lastig, zeker als je het transport wilt uitbesteden, maar daar is wel de meeste winst te halen”