Schuurman Schoenen gaat uitbreiden, maar eerst robotiseren met een bijzondere cobot
Hoe een lokale schoenenwinkel weet uit te groeien tot een keten met een e-commerce kanaal. Dat typeert Schuurman Schoenen. Die combinatie van zowel groei in fysieke winkels – 46 inmiddels – als in online verkoop zorgt ervoor dat het huidige magazijn van Schuurman in Neede bijna letterlijk uit zijn voegen barst. Die uitbreiding komt er ook. “Maar ook nu al zien we dat de looplijnen langer worden. Dat is ook de reden dat we nu alvast zijn begonnen met deze automatiseringsslag, zodat we kunnen leren hoe het is om samen te werken met een robot.”
Arjan Schuurman zegt dat de robotisering waar de schoenenretailer nu mee aan het testen is, de opmaat vormt naar een volledig geautomatiseerd (orderpick)proces. Bij sportschoenenleverancier Asics in Krefeld (D) raakte Schuurman zeer gecharmeerd van Magazino. Inmiddels zijn vier Toru robots in bedrijf. “Dat zijn we nu aan het finetunen met onze mensen. Zo willen we er naar toe dat de robots 40 stuks per uur kunnen picken. Maar het streven is dat we dit aantal verhogen, zodanig dat we er vijf extra picks aan toe kunnen voegen.”