In 2020 stonden containers massaal op de verkeerde plek. Dat leidde tot een gesleep met lege containers om voldoende goederen alsnog van Azië naar de VS/Europa te vervoeren dan wel andersom. Eveon zegt dat logistieke bedrijven containers over de aardbol verslepen, waarvan grofweg één op de drie leeg is. Het niet op de juiste plek hebben staan van lege containers leidde tot extreme prijsstijgingen.
Lees hier hoe Eveon een eind wil maken aan het gesleep met lege containers
Transport van lege containers is duur
Het verschil tussen het vervoeren van een lege of een volle container is enorm voor een rederij, stelt Eveon bij monde van ceo Aad Storm. “Het transporteren van een volle container is bijna gratis, omdat je de kosten zo goed als geheel kunt verwerken in de totaalprijs van de vervoerde goederen. Het transport van een lege container daarentegen is simpelweg duur en onaantrekkelijk. Die wil je dus bij voorkeur niet meenemen en daarom stoten rederijen deze dus ook liever op de eindbestemming af. Wij hebben inmiddels zicht op een derde van dat totaal.”
Process mining als mogelijke oplossing
Als het logistiek en financieel gezien buitengewoon interessant is om lege containers op de juiste plek te hebben staan, waarom slaagt de sector er dan niet in om dit voor elkaar te krijgen? De uitdaging van de lege containers speelt momenteel op, als gevolg van een neergaande economische trend. Truckers picken op dergelijke momenten even geen lege containers op, omdat er simpelweg geen vracht voor is.
Wil van de Aalst, chief scientist bij Celonis heeft wel een idee hoe de sector met de onbalans zou moeten omgaan: “In de basis zouden bedrijven meer gegevens met elkaar moeten uitwisselen. Dat ligt vaak nog gevoelig. Dus kunnen bijvoorbeeld rederijen ook aan process mining doen en op basis van eigen data inzicht krijgen en geven over de aantallen en locaties van lege containers.”