Inspiratie van…

William van der Aa begint fris aan de dag

In de vroege ochtenduren zit William van der Aa (46) graag op de fiets. ’s Zomers wisselt hij racefiets en mountainbike af. Als het straks in herfst en winter donker is pakt hij de racefiets met verlichting. Want het hele jaar door is dit zijn manier om de dag fris te beginnen.

Hij is net terug van vakantie. Samen met zijn gezin – drie tienerdochters – heeft Van der Aa er een paar weken canyoning, raften, via ferrata en andere spannende activiteiten opzitten. Klimmen en klauteren met de kinderen en zijn vrouw, die huisarts is. Best handig onderweg.

Ook in het werk zoekt hij graag de uitdaging op. Mentale uitdaging, naast het sportieve. Hij wil graag laten zien wat er gebeurt als je bepaalde beslissingen neemt. Het effect van keuzes tonen. Als je de top wilt bereiken moet je wel weten wat je te wachten staat.

Van der Aa begon in 2019 samen met Robert van Ree het adviesbureau Servator Group. Dat bleek al snel een groter avontuur dan gedacht, omdat de coronapandemie om zich heen greep. Maar even later klopten bedrijven van naam alsnog aan voor advies op warehousegebied. Want de logistieke uitdaging was groter dan ooit. Naast advies over warehousing – optimalisatie, automatisering en ontwerp– vragen verladers ook om hun logistiek dienstverleners te beoordelen.

“Soms moet je even je hoofd kunnen leegmaken en nieuwe ideeën opdoen, zoals hier op de heide in het Rijk van Nijmegen. Of over een dijkje in de Ooijpolder. Hoe zorg je ervoor, dat de boodschap goed overkomt en dat je iedereen in zijn waarde laat? Hoe breng je het over? Dat is vaak nog belangrijker dan de oplossing zelf. Anders gezegd: Impact = kwaliteit x acceptatie.”

‘Hoe zorg je ervoor dat de boodschap goed overkomt’

 

Het zetje richting logistiek kreeg Van der Aa toen hij stage liep bij Vos Logistics tijdens de HTS opleiding Bedrijfskader (Fontys). Hij verdiepte zich verder in de logistiek aan de NHTV en behaalde zijn master Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit. Na een paar jaar ITC Holland Transport, ontwierp hij zijn eerste magazijnen bij Archicom om vervolgens bij Xerox en Buck Consultants meer supply chain breed werkzaam te zijn. Maar het hart ging toch uit naar concrete projecten, die vaak veel sneller, zichtbaar resultaat laten zien. “Ik merkte toch dat ik dat veel leuker vond om te doen, dan een multinational adviseren die zijn hele supply chain op de kop wil zetten. Ik wil liever bezig zijn bij (middel)grote bedrijven met concrete projecten. En stapsgewijs zo veel mogelijk waarde toe voegen in een zo kort mogelijke tijd. Vandaar dat we veel tijd hebben gestoken in het ontwikkelen van modellen, om snel te kunnen schakelen.”

Van der Aa haalt de fiets er maar weer eens bij. “Weet je, er zijn meerdere routes om bovenop een col te geraken. Afhankelijk van de fiets, die je bij je hebt en ook van het team waar je mee op pad bent – moet je wel of niet een bepaalde afslag nemen. Zo is het ook met de modellen die wij gebruiken om bedrijven te adviseren welke technologie ze zouden kunnen kiezen om hun warehouseoperatie te optimaliseren. Veel van onze kennis ligt vast in modellen, daarom kunnen we sneller keuzes voorleggen.”

De dynamiek maakt logistiek tot een interessant vak. Maar niet voor iedereen. “Het moet wel een beetje in je DNA zitten. Inzicht hebben en logisch kunnen nadenken over oorzaken en gevolgen. Daarnaast verstand hebben van techniek, kennis over de systemen die er zijn. Want mensen roepen vaak maar wat. ‘Doe mij maar een robotje.’ Maar wat dan precies? Eentje die met je meerijdt of een hoog geautomatiseerd systeem? De vraag is steeds: welk systeem past bij jou? Het is voor veel bedrijven niet eenvoudig om daar een antwoord op te geven. Zeker niet als je dat voor het eerst doet.”

“De fiets, de fiets en verder niets”, riep Joop Zoetemelk ooit. Zo is het niet bij Van der Aa. “Maar het ‘verder niets’ geldt voor werk en privé. Het gaat om. Die balans is dik in orde. Dit blijf ik dit vooralsnog wel even doen.”