Het aantal elektrische trucks op de Nederlandse wegen neemt toe, maar rap gaat het niet.
Ook het aantal openbare laadpunten is een bottleneck. Voor het vinden van een geschikte laadpaal voor je elektrische vrachtwagen onderweg moet je nog behoorlijk puzzelen.
Minder dan 0,6 procent van de Nederlandse vrachtwagens rijdt op dit moment zonder verbrandingsmotor, blijkt uit recente cijfers van Nederland Elektrisch. De hoge prijs van e-trucks en de geringe beschikbaarheid van elektrische modellen staan een snelle overgang in de weg. Maar toch beseft iedereen: de e-truck komt er aan. Eén op de drie nieuwe vrachtwagens in Europa is in 2030 voorzien van elektrische aandrijving. In 2035 stijgt dit percentage naar 70 procent. Dat voorspelde advies- en accountantskantoor PwC oktober vorig jaar in een rapport over de opkomst van de e-truck. Volgens de onderzoekers zullen elektrische trucks komende jaren een snelle opmars maken, aangedreven door maatregelen van overheden om elektrisch rijden te stimuleren.
Hoewel Nederland wordt gezien als een van de voorlopers in Europa wat betreft de laadpaaldichtheid, is er ook bij ons volop werk aan de winkel. Het aantal openbare laadpunten in Nederland dat nu al geschikt is voor zwaarder transport, lijkt zo op het eerste oog heel aardig. Maar schijn bedriegt. Want lang niet alle locaties waar snelle laadpalen staan zijn ook daadwerkelijk geschikt voor grote vrachtwagens met opleggers, trailers of voor bakwagens. Dat komt niet door het type laadpaal, maar vooral door de beschikbare ruimte. Veel stations en laadpleinen zijn niet geschikt voor het parkeren van een lange vrachtwagen.
Lees meer hierover op www.logistiek.nl
Op zoek naar een snellader voor je e-truck? Dan kan het puzzelen beginnen. Er zijn inmiddels een aantal locaties in Nederland die specifiek voor elektrische vrachtwagens zijn gebouwd, maar de meeste laadlocaties zijn in eerste instantie bedoeld voor elektrische personen- en bestelauto's. En dat kan problemen opleveren voor grote elektrische vrachtwagens. Het is dus zaak om vooraf in beeld te hebben hoe een locatie eruitziet, hoeveel ruimte er is en welke laadpalen er staan. Op basis van beschikbare gegevens (Elaad, Bluekens EV en de grote olie- en energiemaatschappijen in Nederland) hebben wij een overzicht van snellaadlocaties gemaakt die geschikt zijn voor e-trucks. We hebben daarbij gekozen voor snelladers die minimaal 150 kW leveren.
Watthub, Meersteeg 15 Geldermalsen – 39 x 600 kW
Greenpoint, Bonnetstraat 43 Ede – 2 x 150 kW
TotalEnergies, ‘De Veenen’ Ede (langs A30) - 2 x 175 kW (geschikt voor losse trekker en trekker + trailer, niet geschikt voor bakwagen)
Fastned, 'Tolnegen’ Stroe (langs A1) - 1 x 300 kW
Ionity, ‘Tolnegen’ Stroe (langs A1) - 1 x 350 kW (bereikbaar met doorrijdmogelijkheid. Niet optimaal voor truck met oplegger)
LEAP24, Oude Groenewoudseweg 365 Nijmegen – 8 x snellader 120 kW CCS (moeilijk bereikbaar voor trucks en combinaties)
Shell, 'De Schaars’ Arnhem (langs A12) - 2 x 160 kW
TotalEnergies, ‘Palmpol’ Terschuur (langs A1) - 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
DCB Energy, Rijksstraatweg 124 Dordrecht - 2 x 360 kW
Tango, Europaweg 200 Europoort-Rotterdam – 1 x 175 kW (Alleen geschikt voor truck zonder oplegger)
TotalEnergies, 's-Gravelandseweg 395 Schiedam - 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
TotalEnergies, Melanchtonweg 15 Rotterdam - 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
TotalEnergies, Capelseweg 399 Capelle aan den IJssel - 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, trekker + trailer en bakwagen)
TotalEnergies, Kruithuisweg 10 Delft - 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
TotalEnergies, Londen 1 LA Barendrecht, 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
TotalEnergies, Burgemeester Keijzerweg 2 Papendrecht - 1x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, trekker + trailer en bakwagen)
TotalEnergies, ‘Aurora’ Leiderdorp (langs A4) - 2x 175 kW (Geschikt voor trekker, trekker + trailer en bakwagen)
Shell, ‘Bospoort’ Leiderdorp (langs A4) - 2 x 150 kW (Matig bereikbaar, maar laden met truck is mogelijk)
Shell Recharge, ‘Portland’ Rhoon (langs A15) - 2x 175kW
Shell Recharge, Donau 90-92 Den Haag - 3x 175 kW
Fastned ‘Portland’ Rhoon (langs A15) - 4 x 300 kW (Bereikbaar met losse trekker)
DCB Energy, Changing Lane 10 Hoofddorp – 2 x 400 kW, 2 x 200 kW, 2 x 150 kW, 2 x 125 kW
Fastned, ‘De Watering’ Oostzaan (langs A8) – 6 x 175 kW (Geschikt voor trekker + trailer)
NXT Mobility, Westeinde 12 Oostzaan, 4 x 180 kW DC
TotalEnergies, Vorticellaweg 2 Amsterdam - 2x 175 kW (Geschikt voor trekker en bakwagen, niet geschikt voor trekker + trailer)
BP, Kadoelen IJdoornlaan Landsmeer – 2 x 150 kW,
Shell, Galwin 6 Amsterdam – 2 x 175 kW
TotalEnergies, Verlengde van Marwijk Kooystraat 40 Amsterdam – 2 x 175 kW (Geschikt voor losse trekker en bakwagen, niet voor trekker + trailer)
Shell Recharge, Broekheurne-Ring 1080 Enschede – 2 x 175 kW
Shell ‘Struik’ Holten (langs A1) - 2 x 175 kW (Doorrijdmogelijkheid, ook voor truck met oplegger)
Shell Recharge, Blaloweg 2 Zwolle - 4 x 175 kW (matig bereikbaar met bakwagen).
Leap24, Graham Bellstraat 43 Zwolle - 8 x 160 kW
Leap24, Eesergaard Steenwijk – 6 x 160 kW
Van Dijk Trucks, Otto Hahnweg 8 Utrecht – 1 x 360 kW
Van Dijk Trucks, Rosmolenlaan 5 Woerden – 1 x 360 kW
TotalEnergies, 'Bijleveld’ Harmelen (langs A12) – 2 x 175 kW
Shell, 'Hellevliet Harmelen (langs A12) - 6 x 175 kW
Total Energies, De Staart 1 Houten - 2 x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen
Ionity, 'De Kroon’ Nieuwegein (langs A27) - 1 x 350 kW
Fastned, ‘De Knoest’ Nieuwegein (langs A27) - 7 x 175 kW (Geschikt voor trekker + oplegger)
Fountain Fuel, De Windturbine 1-3 Amersfoort - 1x truck/bus charging point (300kW)
4x Hypercharge (300kWh) 2x Fastcharge (150kWh)
TotalEnergies, Randweg 4 Leusden - 2x 175 kW (Geschikt voor trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen
Fastned, ‘De Slaag’ Hoogland (langs A1) - 8 x 300 kW (Geschikt voor trekker + trailer)
Greenpoint, Florapark 1 Asten – 4 x 200 kW (Goed bereikbaar voor trucks)
Greenpoint, De Amert 405 Veghel, 1 x 150 kW (Goed bereikbaar voor trucks)
T-Energy, Sint Bonifaciuslaan 83 Eindhoven – 1 x 180 kWh
TotalEnergies, Spoorlaan 11 Drunen, 2 x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
TotalEnergies, Minervum 7001 Breda, 2 x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
Shell Recharge, ‘Hazeldonk Oost’ (langs A16) - 4 x 175 kW
Fastned, Nerhoven 40 Gilze, 4 x 300 CCS (Geschikt voor trekker, trekker + trailer en bakwagen)
Fastned ‘Smalhorst’ Beilen (langs A28) - 4 x 300 kW (Geschikt voor trekker + trailer)
Shell Green Planet, Bultinge 2 Pesse - - 4 x 130kW (Speciale plekken voor vrachtwagens)
Tamoil, Antares 2, Klazienaveen – 1 x 150 kW
Leap24, Meester Cramerweg 7 Hollandscheveld – 4 x 120 kW (Geschikt voor trekker + trailer)
TotalEnergies, ‘Vliedberg’ 's-Heer Arendskerke (langs A58) - 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
Shell Vissers, ‘Deersels’ Maasbree (langs A67) - 2 x 150 kW
LEAP24, Industrieweg 1 Geleen – 6 x 120 kW (Geschikt voor trekker + trailer)
TotalEnergies,‘Kruisberg’ Meerssen (A2), 2x 175 kW (Geschikt voor losse trekker, niet geschikt voor trekker + trailer en bakwagen)
Leap24, Transistorstraat 54 Almere – 4 x 120 kW
Met de huidige aantallen e-trucks lijkt het opladen onderweg nog niet zo'n probleem te zijn, maar de onderzoekers van PwC benadrukken, dat er komende jaren in heel Europa flink geïnvesteerd moet worden in laadpalen om laadpaalstress in de toekomst te voorkomen. Maar het betekent ook grote investeringen voor het realiseren van laadpunten op het eigen terrein en op de bestemming. Daarnaast zullen ook voldoende laadpunten onderweg nodig zijn waar met hoge vermogens geladen kan worden. Om in de toekomstige behoefte te voorzien, krijgt Nederland een openbaar logistiek laadnetwerk. In het project Logistiek Laden (Lola) werken de overheid en ElaadNL samen om te komen tot een landelijk dekkend netwerk van laadpalen in Nederland. Lola is overigens vooral bedoeld als aanjager, partijen in de markt moeten de laadpleinen wel zelf gaan realiseren. De ambitie is om in 2028 bij doorgaande routes om de tachtig kilometer een snellaadlocatie te hebben.
Een paar initiatieven vallen op, commerciële partijen zien de kansen op dit gebied. Hieronder vier voorbeelden daarvan, die met hoge ambities van start zijn gegaan en toe zijn aan een snelle opmars om de logistieke sector onderweg van stroom te voorzien.
Steeds meer aanbieders van laadstations en tankstationpartijen bouwen specifiek locaties voor elektrische trucks, of richten speciale delen van hun terrein in waar elektrische vrachtwagens voldoende ruimte hebben om te kunnen parkeren, manoeuvreren en opladen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Watthub in Geldermalsen. Van Oord, Dura Vermeer, Ploegam en Betuwewind ontwikkelden deze locatie samen op het terrein van AVRI, gelegen vlakbij de snelweg A15. Het is volgens de ontwikkelaars zelf zelfs het grootste laadplein voor zwaar materiaal ter wereld.
De bouwcombinatie realiseerde het grote laadplein samen met energiecoöperatie BetuweWind. Het vergde een investering van ruim 3 miljoen euro. Op het terrein van afvalverwerker AVRI staan maar liefst 36 gloednieuwe DC-laadpalen en 6 AC-palen. Op dit terrein kunnen elektrische vrachtwagens inclusief trailer probleemloos snelladen. Het laadvermogen per oplaadpunt is 600 kW, wat veel hoger is dan andere snelladers in ons land. Overigens kunnen niet alleen e-trucks op deze locatie laden, maar kunnen ook andere zware elektrische voertuigen hun batterij vullen. De laadstations op de WattHub zijn dynamisch geregeld: de slimme software houdt rekening met de laadcurve van verschillende voertuigen, trucks en bouwmachines.
De netcapaciteit van het laadplein is groter dan het project vraagt, de locatie heeft een capaciteit van 10 megawatt. Deze extra capaciteit kan worden ingezet voor bedrijven in deze regio die hun vrachtwagens willen elektrificeren, maar zelf op eigen terrein geen laadpalen kunnen neerzetten omdat ze geen zwaardere aansluiting kunnen krijgen. Dit is een probleem waar veel bedrijven die willen verduurzamen tegen aanlopen. Door gebruik te maken van de laadfaciliteiten van Watthub kunnen ze toch investeren in elektrische trucks.
De Amersfoortse aanbieder Leap24 kiest op bepaalde locaties – in de buurt van logistieke hotspots – voor afzonderlijke laadplekken voor elektrische personen-/bestelauto's en e-trucks. Onlangs maakte het bedrijf bekend dat het nog dit jaar een grote openbare laadlocatie gaat bouwen op het nieuwe bedrijventerrein Oosttangent in de gemeente Roermond. De ontwikkeling van dit nieuwe Limburgse bedrijventerrein is in handen van de Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg (OML). De komst van het snellaadstation is volgens OML een belangrijke aanvulling voor de verdere ontwikkeling van het terrein. De aanwezigheid van laadvoorzieningen in de buurt kan ook andere bedrijven overhalen om zich juist hier te vestigen.
Doel is om bij dit snellaadstation uiteindelijk twaalf laadplekken voor bestelauto's en vijf doorrijplekken voor e-trucks te realiseren. Leap24 is nog een relatief jonge speler op de laadmarkt. Sinds 2021 bouwt het bedrijf aan een netwerk van snellaadstations voor elektrische voertuigen. De focus ligt daarbij vooral op locaties op bedrijventerreinen en op strategische plekken rondom steden. Begin augustus werd het dertiende laadstation geopend. Op dit snellaadplein op bedrijventerrein Waarderpolder in Haarlem staan acht 160 kW snellaadpalen. Ook andere locaties van Leap24 – onder meer in Hoogeveen/Hollandscheveld, Steenwijk, Geleen en Almere – zijn geschikt voor het opladen van e-trucks. Eind 2023 moet de teller staan op 30 tot 35 locaties.
Leap24 maakt gebruik van groene stroom van Nederlandse wind- en zonprojecten. Het bedrijf heeft op termijn ook plannen om buiten Nederland te bouwen aan een netwerk van snellaadlocaties. Meewind, aanbieder van duurzame beleggingen, investeerde vorig jaar vijftien miljoen euro in Leap24.
Bekende tankstationpartijen kiezen er steeds vaker voor om snelle laadpalen te plaatsen voor elektrische trucks. Onder meer Shell en vooral TotalEnergies bieden op een aantal locaties – vooral langs snelwegen – snelladers aan die gebruikt kunnen worden voor het opladen van elektrische trucks. Shell heeft overigens ook veel tankstations met laadplekken in parkeerhavens. Die zijn prima geschikt voor personenauto's, maar een vrachtwagen parkeren en opladen gaat door de beperkte ruimte niet lukken. Het is op voorhand moeilijk te bepalen of de snelladers wel of niet bereikbaar zijn voor grotere voertuigen.
Ook een aantal kleinere tankstationbedrijven die zich richten op zwaar transport, zien kansen voor het aanbieden van snelladers voor elektrisch vrachtverkeer. DCB Energy, dat op dit moment zo'n 35 tankstations in Nederland exploiteert – onder de namen TruckEasy, TankEasy en DCB Tank - heeft inmiddels twee locaties met speciale laadfaciliteiten voor elektrische trucks. De locaties in Dordrecht en Schiphol hebben twee superchargers van 360 kW.
Van Kessel Olie en Vissers Energy Group - samen goed voor zo'n honderd tankstations in Nederland - maakten eind vorig jaar bekend gezamenlijk 48 oplaadstations te gaan realiseren specifiek voor e-trucks. De oplaadstations zijn gelegen nabij wegen van het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T) en op stedelijke knooppunten. Het gaat daarbij altijd om beveiligde parkeerplaatsen. Het project omvat 84 oplaadpunten met een vermogen van 350 kW en een netaansluiting tot 2.000 kVA. Het project wordt medegefinancierd door Europese Unie. Doel is om de infrastructuur van het TEN-T te verbeteren en bestaande knelpunten weg te werken.
De laadstations van Fastned zijn op veel verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen terug te vinden. Ook in een aantal andere Europese landen, waaronder in Frankrijk, België, Duitsland en Groot-Brittannië, bouwt de Amsterdamse aanbieder in rap tempo nieuwe snellaadlocaties. Het bedrijf bestaat sinds 2012 en werd opgericht door Bart Lubbers en Michiel Langezaal. In dat jaar verkreeg Fastned een concessie voor 15 jaar voor de exploitatie van 201 laadstations langs Nederlandse rijkswegen, dit tot groot ongenoegen van veel tankstations die al op dezelfde verzorgingsplaatsen zaten.
Fastned verwacht dat het aantal middelzware en zware vrachtwagens de komende tien jaar sterk zal toenemen. Dankzij de ‘drive-through’ lay-out en de hoge daken zijn de meeste van de stations nu al geschikt voor vrachtwagens tot 7,5 ton. Met uitzondering van de boogstations, met een hoogtebeperking van 2,75 meter. Steeds vaker kiest Fastned ervoor laadpalen van minimaal 300 kW te plaatsen. Die zijn ook interessant voor e-trucks.
Een woordvoerder laat weten dat op dit moment wordt bekeken welke stations al kunnen worden opengesteld voor grotere en zwaardere vrachtwagens (meer dan 7,5 ton, met een maximale lengte van 12 meter), zonder dat deze laadstations hoeven te worden aangepast. Voor de toekomst wordt gekeken of bestaande en nieuwe stations kunnen worden aangepast voor nog grotere en zwaardere elektrische vrachtwagens en voor grotere hoeveelheden die op de weg komen. De lengte, de hoogte en het gewicht van de vrachtwagens spelen een rol in deze beoordeling, evenals veiligheidsmaatregelen die extra genomen moeten worden.