CB-CEO Linda van Zomeren

Artificial Intelligence in de praktijk

Zo verbetert CB voorraadbeheer én personeels­planning

De boekenmarkt suf en oubollig? Niet als het aan CB en CB-CEO Linda van Zomeren ligt. Met behulp van artificial intelligence koerst de logistiek dienstverlener naar slim voorraadbeheer, maar ook naar betere personeelsplanning. Met niet alleen oog voor capaciteit, maar ook voor competenties.

“Met AI (Artificial Intelligence, red.) voorspellen we steeds beter welke voorraad wanneer nodig is.” Dat zegt de nieuwe CEO van logistiek dienstverlener CB, Linda van Zomeren in een interview op Logistiek.nl. Dankzij dynamische productieplanning kan het bedrijf uit Culemborg steeds beter bepalen op welke locatie van CB de voorraad nodig is en of er dus herbevoorraad moet worden. “Welke pallets moeten uit de bulkvoorraad naar de werkvoorraad. Dat is gebaseerd op historische data”, verduidelijkt Van Zomeren.

Op dat moment, november 2022, zegt de CEO dat het om de eerste fase gaat van AI voor voorraadbeheer. Twee maanden later hoeft geen mens meer mee te kijken om dat gedeelte goed te laten verlopen. Van Zomeren: “Het systeem is operationeel en werkt goed. Op dit moment zitten we in de optimalisatiefase. Dat wil zeggen: het systeem configureren op basis van de actuele voorraadstrategie en de kwaliteit van de voorspellingen waar nodig verbeteren.”

Is de startdatum en inhoud van fase twee al bekend?

“Deel twee van Optimale Voorraad omvat de bepaling, regie en uitvoering van de benodigde voorraadbewegingen om de optimale voorraad te realiseren. Onze ‘oude’ voorraadbesturingssystemen werken nu nog samen met deel één, totdat deel twee in 2023 wordt opgeleverd. Daarna starten we met de ontwikkeling van Optimale ProductieDag, die de oude productieplanning en -besturingssystemen vervangt. Op basis van voorspellingen op artikel- en klantniveau voor de aankomende uren, de capaciteit en beschikbaarheid van de infrastructuur, machines en mensen wordt een optimale productieplanning bepaald."

AI voor personeelsplanning is de volgende stap, gaf je aan.

“We willen dit inderdaad doorontwikkelen, want AI werkt beter dan een menselijke voorspelling. We willen dat de software meebepaalt welke mensen op welke plekken ingezet moeten worden. Dit willen we doen op basis van hun competenties. Enerzijds gaan we dit doen om te voorkomen dat je te weinig mensen op de stip hebt staan, maar ook om te voorkomen dat er te veel mensen staan. Dat is een leerproces.”

‘We willen dat de software meebepaalt welke mensen op welke plekken ingezet moeten worden’

Wanneer wordt dat concreet?

“Op dit moment implementeren we een nieuw WorkForce Management Systeem, waarbij AI een belangrijk onderdeel is”, zegt Van Zomeren. Een WFMS zorgt voor de juiste (hoeveelheid) mensen met de juiste competenties op het juiste moment op de juiste plaats, legt ze uit. Het systeem houdt rekening met de persoonlijke voorkeur van de medewerker, plant ruim vooraf, met flexibiliteit in de dynamiek van de dag voor het leveren van service en kwaliteit.

Volgens Van Zomeren wordt ook deze implementatie opgesplitst in twee fasen. De eerste fase is de implementatie van de basisversie: het planningssysteem, introductie van een modern (mobiel) medewerkersportaal, geïntegreerd in het CB systeemlandschap. Dit gaat volgens de CB-CEO al leiden tot betere, inzichtelijke planningen voor de operationele afdeling, planningsafdeling en medewerkers. Daarnaast verwacht Van Zomeren onder meer al een besparing op administratieve processen. “De voorbereiding voor de pilotversie van fase één is in volle gang. Deze pilot staat gepland voor eind maart. De verdere uitrol van de basisversie is gepland in 2023.”

En de tweede fase?

“De tweede fase is de geautomatiseerde slimme planning, op basis van het via AI voorspelde werkaanbod. AI-systemen zullen het werkaanbod voorspellen en de bijbehorende arbeidsbehoefte – hoeveelheid en competenties – bepalen. Hiermee zal het WFMS geautomatiseerd de beschikbare arbeidsbehoefte inplannen en de flex-arbeidsbehoefte bepalen en aansturen met de flex-leveranciers.”

Lees het gehele interview: ‘Wendbaar’ CB legt voorraad met AI op juiste plek