Thomas Hilbrands
Easy Road
Easy Road - Thomas Hilbrands
Easy Road

Nieuw TMS helpt Easy Road aan winst

Wat heb je nodig als transportbedrijf om zwarte cijfers te kunnen schrijven? Daarover boog Thomas Hilbrands zich het hoofd, toen hij twee jaar terug werd gevraagd als directeur van Easy Road Transport, specialist in wegvervoer richting het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf was een paar jaar oud en opgericht om kansen te grijpen die door de brexit zouden ontstaan. Het pakte in eerste instantie anders uit. Maar Hilbrands wist wat hem te doen stond.

Lees het hele interview met Thomas Hilbrands op logistiek.nl

“Toen we merkten dat we met Easy Road de juiste weg hadden ingeslagen, werd het ook tijd voor een nieuw TMS.”
Maar Hilbrands wilde meer. “Omdat er geen duidelijke doelgroep is voor ons om ons op te richten, hebben we ingezet op marketing; want laat dat nu net mijn achtergrond zijn.” Vervolgens deed het opzetten van een eigen website en de inzet van een extern marketingbureau wonderen. “Daarmee hebben we onze eigen markt gecreëerd. Onze naamsbekendheid groeit en we genereren leads met een checklist op de website.”

Thomas Hilbrands

‘Tijd voor een echt TMS, met excel kom je er niet’

De keuze viel op Transpas, met leverancier Art Systems voerde de logistiek dienstverlener eerder al eens gesprekken. “Dit is een bewezen systeem dat goed bij ons past. Op dit moment zijn we het TMS aan het finetunen.”
Het cloudgebaseerde TMS dat in gebruik was, bleek niet toereikend. Hilbrands: “De cloud had in dit geval ook een nadeel: het pakket was niet flexibel genoeg, waardoor we gedwongen waren om veel in excel te werken. Daarnaast zochten we een systeem waarmee we zaken als instructies en de planning op een geautomatiseerde manier naar chauffeurs zouden kunnen sturen.”
Het automatiseren van handelingen vindt Hilbrands belangrijk. “Wat we automatiseren moet leiden tot meer tijd die we kunnen besteden aan het helpen van klanten. In wezen zijn we nu een expediteur geworden en werken ook voor andere expediteurs. Voor onze verladers voegen we een specialisatie toe, door de douanezaken uit handen te nemen.”

Easy Road

‘We weten nu per uur wat de opbrengsten zijn’

In eerste instantie heeft Easy Road geprobeerd om zelf een TMS te ontwikkelen. Hilbrands: “Ik denk dat dit ons voor tachtig procent was gelukt, maar de laatste twintig procent zou ons misschien nog wel een jaar kunnen duren. Dat konden we ons niet veroorloven. Je moet precies weten welke knop waar moet zitten om efficiënt te kunnen werken. Een app ontwikkelen kunnen we eventueel zelf, maar een volwaardig TMS dat gaat niet lukken.”
Wat voegt het nieuwe TMS toe om succesvol en winstgevend te zijn? Hilbrands: “Transpas rekent nu voor ons de kosten en opbrengsten uit. Dat doet het zoals wij het willen, per uur of per dag. Gebruiken we een charter en voegen we die toe aan een rit, dan is direct het effect daarvan zichtbaar in de kosten. Nog tijdens het plannen zien we of de rit zal doen wat we ervan verwachten. Dat is echt een voorwaarde om zwarte cijfers te kunnen schrijven.”