Wat denkt Trimble eigenlijk met Transporeon te bereiken?
Een opvallend overnamebericht eind vorig jaar: Trimble gaat Transporeon overnemen. Dat hadden veel marktanalisten niet aan zien komen, want het ligt het niet zo voor de hand. Hoe gaat het vrachtuitwisselingsplatform voor verladers bijdragen aan de ambities van een IT leverancier die vooral transporteurs als klant heeft?
De lijst met overnames door Trimble is indrukwekkend, toch springt de aankoop van Transporeon eruit. Het Amerikaanse bedrijf kocht voor 1,88 miljard euro het Duitse bedrijf.
Trimble haalde in het verleden al eens Punch Telematix en LogicWay binnen. Met de software die het tot nu toe in huis had, bediende Trimble vooral transporteurs en logistiek dienstverleners, Transporeon daarentegen richt zich met het eigen order management en tijdslotboeking platform vooral verladers.
Integratie van verschillen tools is vooralsnog niet helder
De ambities van Trimble lieger er niet om. Zo moeten vervoerders met de beschikbare technologie van Transporeon ook in staat zijn om hun capaciteit beter te gebruiken en minder leeg te rijden. Daarnaast levert de aankoop tools op voor een betere CO2-calculatie, -dashboards en-rapporten, om tot meer inzicht te komen in vervoerdersprestaties en datagedreven besluitvorming.
Marktanalist Jan Vieveen, expert in transport en IT, is vooral nieuwsgierig naar de manier waarop Trimble de integratie van de diverse tools wil bereiken.
“Trimble koopt veel transportgerelateerde bedrijven, maar echte integratie tussen die gekochte tools zie ik nog niet. Vaak blijven de oorspronkelijke bedrijven ongewijzigd doordraaien wat betreft locatie, naam en medewerkers. Daarnaast is er de claim dat deze overname tot een serieuze CO2-besparing moet leiden. Toch zijn er volgens mij geen specifieke acties uitgevoerd die dat ondersteunen, anders dan dat ‘samenwerking’ dit uiteindelijk tot gevolg zou moeten hebben.”
Lees hier verder de visie van Jan Vieveen op deze overname