Hoe krijg je in een qua omvang beperkt magazijn van 8.000 vierkante meter een automatisch opslag- en orderpicksysteem voor bijna 30.000 bakken? Het werd bij Kruitbosch in Zwolle een hele uitdaging om een Autostore te implementeren op een vloeroppervlak van 1.000 vierkante meter in een korte periode van amper drie maanden. Kruitbosch is een handelsbedrijf in fietsonderdelen en tevens fabrikant van het fietsmerk Cortina en kinderfietsmerk Alpina. Steeds meer doet Kruitbosch ook aan dropshipping voor websites die fietsonderdelen aanbieden.
Lees het hele verhaal op www.logistiek.nl.

Vertrekken uit Zwolle was geen optie, verbouwen evenmin

Dus werd er een plan Logistiek 3.0 uit de grond gestampt, nadat eerder al een deel van het warehouseproces was gemechaniseerd en orderpickers werden uitgerust met voice technologie. Robbert-Jan Stals is verantwoordelijk voor de business unit Parts. “ We groeien nog steeds hier op de Nederlandse markt, maar gaan sinds kort ook internationaal met onze leveringen. Het warehouse werd een bottleneck om de ambities als bedrijf waar te maken. We zochten een schaalbare en flexibele oplossing die de mogelijkheid biedt om in dit pand te blijven groeien.”

Meer mensen toevoegen lost niets op

Die oplossing werd Autostore, zoals inmiddels al zo’n vijftig keer in Nederland is bedacht, waarvan Swisslog – het bedrijf dat bij Kruitbosch het systeem mocht plaatsen – er twaalf op zijn naam heeft staan. Roland van der Hulst kreeg in 2020 als logistiek engineer de opdracht om als projectmanager te kijken wat mogelijk en haalbaar was om meer te kunnen doen in dezelfde ruimte.

“Meer mensen toevoegen met voice-picking lost niets op, dan loop je elkaar maar in de weg, op drukke zomeravonden merkten we dat we het omslagpunt aan het bereiken waren, waarin meer mensen toevoegen niet veel meer toevoegt aan de capaciteit. Autostore biedt ons de mogelijkheid om bijvoorbeeld orders samen te voegen en eerder te beginnen met het proces als dat nodig is.”

Kruitbosch inpak


Standaard opstelling, maar toch weer net even anders

De installatie telt op dit moment 65 robotkarretjes die de bakken opdiepen en verplaatsen. Er is plek voor ongeveer 15.000 artikelnummers, maar dat kan in deze uitvoering doorgroeien naar 20.000. De bakken staan in stapels van 15 hoog. Interessant detail is dat de robots zijn opgedeeld in noord en zuid georiënteerde versies; dat wil zeggen dat sommige robots de uitgangen aan de noordzijde bedienen en anderen de zuidkant. Aan de noordkant bevinden zich de poorten waar de consolidatie met andere goederen gebeurt (zoals met binnen- en buitenbanden). Daarvoor zijn put-away-walls ingericht, waar orderpickers zoveel als mogelijk is producten samen brengen tot één zending.

Ook bijzonder is het gebruik van drie bakformaten. Bij de twee inboundstations kan een medewerker zelf bepalen welk bakformaat het meest geschikt is. En er is ook de mogelijkheid om compartimenten aan te brengen in een bak.
Verder is nog opmerkelijk dat aan weerszijden onderin Autostore een conveyorband loopt om bakken te verplaatsen. Dat was nodig om zo min mogelijk ruimte op te offeren voor sorteer- en transportbanden buiten Autostore om.

Kruitbosch pand


Orderpickcapaciteit omhoog samen met dertig procent meer opslag

Nu het fietsseizoen weer voor de deur staat heeft Kruitbosch een systeem waarmee de pickcapaciteit omhoog is gegaan van 120 tot 230 picks per uur naar maximaal 160 per uur. Alleen is dat dan wel inclusief het inpakken in verzenddozen wat voorheen nog een apart traject was na het picken. De opslagcapaciteit ligt dertig procent hoger. “Maar het belangrijkste is toch dat we veel beter kunnen opschalen als het nodig is en minder afhankelijk zijn van flexwerkers in het piekseizoen”, zegt Stals.

Vooraf al een beetje wennen aan de nieuwe software

Naast de installatie van Autostore zelf maakte Kruitbosch al in een vroege fase afspraken met Swisslog om een testomgeving te creëren voor een groot deel van de toekomstige SynQ Software oplossing. Op die manier konden medewerkers hier al mee experimenteren en eraan gewend raken. Dat gaf tevens de mogelijkheid om het personeel al gedeeltelijk op te leiden en waren de uitdagingen tijdens daadwerkelijke implementatiefase behoorlijk kleiner.

Kruitbosch autostore