Waarom zou je als middelgroot bedrijf in de logistiek niet op eigen houtje aan de slag gaan met smart warehousing? Bij Schavemaker in Breda wilden ze zelf kennis en ervaring opdoen met robotisering en AMR’s. Dus kwam er een aparte ruimte waar de logistiek dienstverlener samen met partners uitvoerig aan het testen is gegaan.
Rewin West-Brabant ondersteunt het initiatief.
Hoe ziet het robotcenter er van binnen uit?
Een gelikte laboratoriumomgeving is het niet geworden in het pand met daarin het Logistics Robotics Experience Center (LREC) op het bedrijventerrein Hazeldonk. Achterin een gedateerd magazijn, dat tot de nok toe vol ligt met lege biervaten, is een stukje magazijnvloer gereserveerd voor het kenniscentrum. “Grote logistiek dienstverleners als Schenker, Kuehne + Nagel en DHL beschikken over eigen afdelingen, waarin ze innovaties op het gebied van robotisering kunnen oppakken. Die middelen hebben wij niet als middelgrote logistiek dienstverlener”, zegt Paul de Ridder branchemanager bij Schavemaker Transport & Logistics.
Paul de Ridder, Schavemaker
Wat is precies het doel en wie betaalt dit?
“We willen autonome robots en AGV’s in actie zien in een echte praktijkomgeving zonder daaromheen allerlei poespas. De komende tijd gaat het om meters maken en ervaring gaan opdoen met dit initiatief en zoveel mogelijk partijen aan ons binden.”
“Als bedrijf hebben we zelf geïnvesteerd in de opzet van dit centrum. Daarnaast zien we dat de overheid er veel aan gelegen is om innovaties op het gebied van robotisering te faciliteren. We hebben vanuit het O&O fonds van de regio West-Brabant een subsidie ontvangen van in eerste instantie rond de 40.000 euro. Afhankelijk hoe het allemaal gaat lopen, kan deze subsidie nog opgerekt worden.”
Waar zijn jullie naar op zoek en met wie?
“Technici van VisionNav Robotics zijn aan het testen met twee autonoom rijdende heftrucks: een bestaande reach- en pallettruck die door de Chinese intern transport specialist zijn gerobotiseerd. Ze laten zien hoe beide trucks volledig autonoom europallets met biervaten en kartonnen dozen kunnen verplaatsen en op grote hoogte tot millimeter nauwkeurig wegzetten in een magazijnstelling. Dat gebeurt met hulp van slimme hybride 3D-sensor navigatietechniek in combinatie met QR-codes. De blauwe laserstraal rondom de trucks geeft aan dat er mogelijk gevaar dreigt als een medewerker te dicht in de buurt komt.”
“De bulkopslaglocatie hier is heel goed geschikt voor bijvoorbeeld het testen van robotvoertuigen, die bij de navigatie gebruik maken van QR-codes. Want daarvoor is een afgeschermde ruimte nodig, die kunnen we hier bieden. We zijn daarnaast met Still in gesprek voor het testen van een autonome robot in een crossdockomgeving.”