Smartphoto verstuurt ieder jaar tot 2,7 miljoen pakketten met gepersonaliseerde producten van fotoboeken tot de meest diverse geschenken en homedecoration, naar klanten over heel Europa. De coronacrisis zorgde voor een piek binnen het bedrijf met een plotse stijging van het aantal orders. De logistieke processen konden nauwelijks voldoen aan de grote vraag.
“Daarom bekeken we hoe we onze sorteerprocessen van uitgaande pakketten konden optimaliseren”, zegt Frederik De Grove, COO van Smartphoto group. “We leerden Vanas kennen op een beurs, en kregen er uitleg over hun liftensysteem. Nadien bleven we in contact, en zocht het bedrijf eerst een oplossing voor ons sorteersysteem.”
Smartphoto koos hierbij voor een Active Roller Belt (ARB), waarbij de foutenmarge tot het minimum werd herleid. Daarnaast werkte de sorter efficiënt en zorgde het voor een productiviteitswinst. De sorter verwerkt maar liefst 3.000 pakketten per uur.
Piekperiodes
Smartphoto kampte eveneens met een ander logistiek probleem. Tijdens de piekperiode (van midden november tot eind december) steeg het volume van bestellingen met factor 8. “Manueel verpakken gaf een zekere complexiteit”, aldus De Grove. “Over een periode van 5 weken moesten we plots veel meer mensen inzetten, die snel opgeleid moesten worden en slechts een tijdelijke periode bij ons tewerkgesteld werden. Hierdoor werden we verplicht om het logistieke verhaal te bekijken en aan te pakken. Het is als het ware de motor van ons bedrijf."
"Vroeger kwamen alle pakketjes vanuit verschillende ‘fabriekjes’, waardoor onze orderpickers veel wandelafstand aflegden om alle pakketjes samen te stellen. Tijdens de piekperiode werden sommige orders gesplitst, waardoor we onze verzendkosten gevoelig zagen stijgen. We zochten naar een oplossing waarbij alle orders (geautomatiseerd) samengebracht werden, en het logistiek proces efficiënter verliep.”