Waarom heb je gekozen voor elektrisch transport?
“In het begin heb ik wel gekeken naar waterstof, maar ik vond dat er toen nog te veel groene stroom verloren ging om er verder mee te gaan. Ik blijf het wel volgen, maar ik heb vol ingezet op elektrisch, zeker in combinatie met een eigen zonnepark, eigen laadinfrastructuur. Ook staan we op het punt om batterijen te faseren en stroom op te vangen, dus dan zijn we eigenlijk rond. Het grootste probleem op dit moment is de actieradius.”
Hoe los je dat op?
“Gemiddeld kun je met de e-truck zo’n 120 kilometer rijden. We werken daarom nu in drie shifts en tussendoor laden we de voertuigen ‘thuis’ op. Creativiteit wordt gevraagd met de actieradius van het voertuig. Daar moet je creatieve oplossing voor verzinnen. Het is wel een exercitie. Er is een totaal nieuwe manier van plannen voor nodig. De actieradius van een voertuig is nu leidend bij een planning, in plaats van wat er moet gebeuren.”
Jullie zijn ook bezig met het ombouwen van dieseltrucks begreep ik?
“De dieseltrucks die versleten zijn, elektrificeren we. Zo proberen we er voor de trucks nog een jaar of zeven aan vast te knopen. De eerste gaat deze maand de weg op. Die omgebouwde trucks moeten mij ook de juiste specificaties gaan brengen, wat fabrieken nog niet kunnen, zoals vergrootte actieradius. Eind jaar zouden we een heel eind op weg moeten zijn om volledig elektrisch te zijn, dus ook bij het bezorgen van grote gebruiksartikelen, zoals bedden, banken en kasten. Ik vind het ombouwen van de trucks voor nu de oplossing, nu de fabrieken nog niet op stoom zijn en niet de juiste specificaties kunnen bieden. Er worden gouden bergen beloofd, maar in de praktijk lijkt het zeer tegen te vallen.”