Zijn er loonsverhogingen doorgevoerd?
Marcel Theunissen van Nabuurs, zegt niet aan loonsverhogingen te doen, ook niet om in tijden van personeelskrapte personeel binnen boord te houden. “In de basis wijken we niet af van de cao, maar mensen kunnen wel sneller doorgroeien in de salarisschalen. Ook is het instapniveau hoger dan vroeger.” Gerrit Jan Mulder, directeur bij St. van den Brink, zit ook op deze lijn: “We hebben een cao en daar houden we ons aan. Maar het is wel mogelijk om snellere stappen te zetten binnen de schalen. Het einde van een schaal blijft echter gehandhaafd.”
Flexibelere werktijden
Bij Schavemaker Logistics & Transport worden ook geen loonsverhogingen toegepast, aldus salesmanager Susanne Dirksen. “Hooguit op individueel niveau, maar ook wij houden ons aan de cao. Wat we wél doen is meer thuiswerken mogelijk maken en flexibeler werktijden bieden, en eventueel minder uren voor een functie, als dat kan.” Ook Wesseling voert geen loonsverhogingen door, zegt commercieel directeur Wilfred van Wattum: “Wij houden ons vast aan de cao Beroepsgoederenvervoer. Hierin zijn de loonstijgingen vastgelegd.”
Beloning voor aanpakmentaliteit
Hetzelfde geluid is te horen bij Huib Claassen van Claassen Logistics: “Nee, dat kan niet volgens de cao. Maar we hebben wel begin dit jaar een bonus uitgeschreven. Chauffeurs krijgen een bedrag per stop, als ze zuinig en schadevrij rijden, weinig ziekteverzuim hebben en een goede aanpakmentaliteit hebben. Ze kunnen daarmee maximaal 5.000 euro extra verdienen. Als mensen aangeven in deeltijd te willen werken, denken we daar graag in mee.”