Sportsponsoring in de logistiek opent deuren

Logistieke bedrijven sponsoren en masse sportteams. In bijna alle sporten, zowel landelijk als regionaal, zijn er wel teams te vinden die gesponsord worden, of een partnerschap hebben met een logistiek dienstverlener. Komt het voort uit hobby of valt er echt wat te halen?
Hieronder acht voorbeelden.

LV Logistics

DHL sponsorship vrouwensport

BTT – Willem II

CTS Group Atletiek

Ferrari Ceva

Gorillas - Jumbo

Jan de Rijk Gastel en SC-Gastel sluiten sponsorovereenkomst

LV Logistics – DSM

LV Logistics heeft zich voor de komende drie jaar als official en logistiek partner verbonden aan de professionele wielerploeg Team DSM. Sportsponsoring is volgens Arjan Bos, directeur van LV Logistics, een goede manier om bekendheid te creëren voor het bedrijf. “Ons bedrijf leent zich er goed voor, we zitten in veel landen. Lokaal kunnen we dan met gasten van onze kantoren wereldwijd naar de wedstrijden, zoals naar de ronde van Engeland en de ronde van Dubai en op die manier de samenwerking intensiveren.”
Vanuit zijn leidinggevende functies bij TVM verzekeringen was Bos in het verleden ook een van de drijvende krachten achter de succesvolle TVM wieler- en schaatsploeg. “Je creëert met deze samenwerking een andere community om je heen, wat helpt. Mensen willen bij een bedrijf verzekerd zijn, dat ergens voor staat. Het is belangrijk dat je je klanten kent en weet wat ze bezig houdt. Dat hebben we doorgetrokken bij LV Logistics. We willen wereldwijd uitdragen waar we voor staan, onder andere met meer naamsbekendheid op de shirts van een professionele wielerploeg.”
Bos zegt daarbij wel dat je de sport wel leuk moet vinden, anders werkt het niet. “Het is een soort hobbyisme. Als je het niet leuk vindt, moet je het ook niet doen, want je moet het wel uitdragen. Bij LV hebben we een groot draagvlak en het moet ook integraal onderdeel uitmaken van je marketing beleid. We geloven heilig in de kracht van sportsponsoring.” 

LV Logistics

DHL - Nationale vrouwenteams en Formule 1

DHL Parcel gaat de Nederlandse nationale vrouwenteams voetbal, hockey, volleybal en handbal sponsoren. Het bedrijf wordt bovendien logistiek partner van de sportteams. De sponsoring van DHL uit zich ook op de shirts van de handbalsters en volleybalsters. Daar zal het logo van DHL Parcel op komen. Niet eerder stapte een sponsor volgens DHL zo groot in de vrouwensport. DHL wil met de sponsoring, onder de noemer #SameDream, de juiste randvoorwaarden en omstandigheden creëren voor de teams, om op het allerhoogste niveau te presteren. 

DHL sponsorship vrouwensport

Michel Clausing van DHL Parcel Benelux: “De vrouwenteams laten zien dat je met hard werken veel kunt winnen, maar dat je daarbij soms ook slimme en nieuwe wegen moet bewandelen; zoals DHL Parcel dat doet met digitale features en groene bezorgopties. De aansluiting met nationale teams sluit mooi aan bij het feit dat DHL Parcel van oudsher diep geworteld zit in de Nederlandse samenleving.”

Daarnaast is DHL is al bijna veertig jaar wereldwijde partner van de Formule 1 en ziet zichzelf als 'trotse recordhouder’. DHL vervoert jaarlijks 1.400 ton aan raceauto’s, brandstof en materiaal naar racecircuits over de hele wereld. Logistiek specialisten met kennis van de autosport van DHL werken samen met de teams en het Formule 1 management. Clausing: “Zo zorgen we voor naadloze logistieke ondersteuning tijdens officiële testritten en races in de grootste autosportcompetitie ter wereld.”

DHL-Zandvoort

Seacon Logistics – VVV Venlo

Seacon Logistics is hoofdsponsor van voetbalclub VVV Venlo, actief bij lokale voetbalclubs en algemene sponsor en fair share partner van Fonds Gehandicaptensport. Frank Hermans, chief sales officer van Seacon, zegt: "We lopen als Seacon al 26 jaar rond bij VVV, waarvan vijftien jaar als hoofdsponsor. De samenwerking die wij hebben met de club is uniek. We zijn eerlijk en open tegen elkaar. Ik ben geboren en getogen in Venlo. Dan vergroei je met zo’n club. VVV zit in ons DNA. Als bedrijf zijn we succesvol geworden door de betrokkenheid van onze omgeving en daarom doen we graag iets terug voor onze samenleving. Voetbal opent deuren in Nederland, maar ook in Duitsland. Netwerken en relatiebeheer is voor ons erg belangrijk. De businesslounge is dé plek bij uitstek om ontmoetingen te realiseren. Ik reis veel voor mijn werk en overal waar ik kom is een gesprek over voetbal iets wat het ijs breekt. Iedereen heeft een mening over voetbal. Overigens zitten we niet alleen bij VVV. We zijn ook actief bij de lokale voetbalclubs, de Venloop, de Johan Cruyff Foundation, Fonds Gehandicaptensport en de Black Jaguar Foundation.”

BTT – Willem II

BTT Multimodal Container Solutions is tot en met seizoen 2023-2024 shirtsponsor en zichtbaar op de achterzijde van de Willem II-wedstrijdshirts. BTT (Barge Terminal Tilburg) maakte voorheen onderdeel uit van de GVT Group of Logistics. Die naam gaat echter in zijn geheel verdwijnen. Met BTT wil CEO Wil Versteijnen zich voortaan volledig op de internationale containerlogistiek richten. “Het is voor ons erg speciaal om als Tilburgs bedrijf en trouwe supporters de komende twee jaar op het prachtige rood-wit-blauwe shirt en de uitshirts te staan. De doelstelling om direct terug te promoveren naar de Eredivisie is logisch, want Willem II hoort op het hoogste niveau thuis. Onze pay-off ‘We lead the way’ sluit daar mooi bij aan." 
Versteijnen en Willem II vormen zeker geen nieuwe combinatie. “De familie Versteijnen en Willem II hebben een lange historie. Nu we afscheid gaan nemen van GVT (verkocht aan ID Logistics - red.), willen we ons merk BTT goed in de markt zetten. Dat we dat samen met Willem II doen, vervult mij als Tilburger en supporter met veel trots!”

BTT – Willem II

CTS Group – Atletiekunie

CTS Group is de logistiek partner van de Atletiekunie en sponsor van meerkampster Anouk Vetter. CTS Group draagt diverse clubs en initiatieven een warm hart toe. “De Atletiekunie is de overkoepelende organisatie van een groot aantal atletiek- en hardloopverenigingen in Nederland", zegt Kirsten van Ewijk (CTS). De organisatie zet zich niet alleen in voor topsport, maar richt zich op het mogelijk maken van atletiek voor alle leeftijden en niveaus. "Als logistiek partner nemen wij alle transporten voor onder andere de internationale trainingsstages en wedstrijden voor onze rekening. Voor ons als logistiek dienstverlener is constante beweging, ontwikkeling en het leveren van topkwaliteit essentieel. Ook buiten onze organisatie stimuleren we dit graag. Als sponsor van Europees kampioene Anouk Vetter zijn we in aanraking gekomen met de atletiek. We zijn trots dit nu uit te kunnen breiden met de samenwerking met de Atletiekunie en zo een bedrage kunnen leveren aan atletiek voor iedereen.”

CTS Group Atletiek

Ad Roskam Atletiekunie (links) en Kirsten van Ewijk (rechts) tijdens het NK polsstokhoogspringen op het Domplein in Utrecht. Foto: Erik van Leeuwen

Ceva Logistics en Formule 1 Ferrari

Ceva Logistics gaat de komende jaren de logistieke dienstverlening verzorgen voor het formule 1 team van Ferrari. Ook zal de logistiek dienstverlener de logistieke support verrichten voor het fabrieksteam van het Italiaanse automerk dat uitkomt in onder andere de GT-raceklasse. Ceva Logistics zal als ‘Official Logistics Partner’ van Ferrari de komende seizoenen verantwoordelijk zijn voor het wereldwijde transport van de F1-bolides en bijbehorende equipment naar de circuits. Daarvoor maakt de logistiek dienstverlener – onderdeel van de Franse logistieke gigant CMA CGM Group – dankbaar gebruik van het eigen weg- en zeevracht netwerk.

Ook krijgt Ceva het management en vervoer in handen van reserveonderdelen in Europa evenals de wereldwijde distributie van promotiemateriaal van de renstal uit Maranello. Ceva zal verder als logistiek partner fungeren voor het fabrieksteam van Ferrari dat uitkomt in de GT racing klasse. 
Mathieu Friedberg, CEO van Ceva Logistics: "De logistieke sector verandert snel door de adoptie van nieuwe technologieën en dat geldt ook voor de Formule 1. Met de races in 2022 kijken we ernaar uit om samen met Scuderia Ferrari samen te werken.”
Ferrari-teambaas Mattia Binotto ziet de samenwerking met Ceva ook zitten. “Met hen kunnen we rekenen op een bedrijf dat niet alleen op het hoogste niveau opereert in zijn werkgebied, maar ons zal ondersteunen in onze doelstelling van een emissieneutrale Formule 1 deelname in 2030.”

Ferrari Ceva

Flink en Gorillas stappen ook in

De flitsbezorgers beginnen zich ook te mengen met topsport. Zo is Flink official partner van Ajax en Gorillas de nieuwe co-sponsor van Jumbo Visma.
Sinds november 2021 is Flink official partner van Ajax. 'Wij brengen boodschappen binnen tien minuten met een (elektrische) fietskoerier. Zo houden alle Ajax supporters tijd over voor dingen die er écht toe doen: Ajax kijken natuurlijk!' De flitsbezorger wordt rondom wedstrijden van Ajax prominent zichtbaar, onder andere met de zogenoemde ‘in-goal boarding’. Daarnaast zal Flink op wedstrijddagen voordelen voor fans bieden en speciale acties organiseren. Benjamin Zagel van Flink Benelux: "Via het partnership met Ajax kunnen we heel Nederland kennis laten maken met de belofte van Flink: verse boodschappen van hoge kwaliteit binnen tien minuten bezorgen tot aan je deur. We gaan met dit partnership de aantrekkingskracht van Ajax inzetten bij alles wat we nodig hebben om onze ambities waar te maken."

Ajax - Flink

Gorillas is vanaf 1 juli 2022 de nieuwe co-sponsor van Team Jumbo-Visma. Het logo van Gorillas is toegevoegd aan de tenues van de renners en was tijdens de Tour de France van dit jaar voor het eerst te zien. Team Jumbo-Visma steekt de ambitie om de beste te willen zijn niet onder stoelen of banken. Het partnership met Gorillas komt voort uit een samenwerking tussen Jumbo Supermarkten en de online bezorgdienst.
Richard Plugge, directeur Team Jumbo-Visma: “Gorillas en Team Jumbo-Visma vormen een prachtige combinatie. Ook bij ons draait alles om tijdwinst op de fiets. En net als Gorillas zijn wij innovatief en ambitieus.  Daarnaast is fietsen groen, gezond en de oplossing voor de vastzittende binnensteden; een boodschap die het wielrennen in zich draagt en Gorillas tot uiting brengt.”
Ook Gorillas is blij het partnerschap met Team Jumbo-Visma. “We willen blijven groeien, ook in Nederland”, aldus Sadik Cevik van Gorillas Nederland. “Het is voor ons daarom heel waardevol om verbonden te zijn aan Team Jumbo-Visma; een topsportorganisatie die staat voor professionaliteit. Dat past bij ons.”

Gorillas - Jumbo

Jan de Rijk Logistics - SC Gastel

Veel kleine, regionale sportteams hebben baat bij de sponsoring van (internationale) logistieke bedrijven. Zo hebben Jan de Rijk Logistics en SC Gastel recent de sponsorovereenkomst verlengd. 
"Al vele jaren zijn we sponsor van lokale sportclubs, waaronder SC Gastel en VV Hoeven. We vinden het belangrijk om gezondheid te stimuleren in de regio om ons heen. Daarnaast hebben we een oorsprong in Hoeven, waar het bedrijf ooit is begonnen en een deel van ons personeelsbestand nog steeds vandaan komt. Het is ook belangrijk voor ons om als werkgever bekend te zijn in de regio, uiteindelijk is dat toch een belangrijk zoekgebied voor nieuw personeel", aldus Stephan Pieters, commercial director van Jan de Rijk. Naast de steun aan de vereniging hoopt het bedrijf ook te bereiken dat jonge mensen op deze manier bekend raken met de wereld van logistiek.

Ook Euro-Rijn XL Logistics en SC Gastel hebben een sponsorovereenkomst. "Het ondersteunen van de voetbalvereniging SC Gastel met zoveel actieve leden en een grote achterban past bij de visie van ons bedrijf", zegt Bas Breugelmans namens de logistiek dienstverlener.