Sponsored content

PostNL veilig aan het werk in nieuw logistiek centrum

PostNL heeft in Nieuwegein een nieuw logistiek centrum in gebruik genomen. De drie bedrijfsonderdelen Pharma & Care, E-commerce services en Mikropakket zorgen hier voor een gevarieerd palet aan activiteiten. Die vragen om een breed scala aan oplossingen op het gebied van aanrijdbeveiliging. Flexbarrier wist raad met die vraag.

De drie onderdelen van PostNL Logistic Solutions zijn gevestigd in een voormalige staalfabriek die eigendom is van Urbz Capital. Deze projectontwikkelaar heeft onderzocht welke onderdelen van de oudbouw herbruikbaar zijn en die gebruikt als basis voor nieuwbouw. Het resultaat is een modern en duurzaam logistiek pand dat steunt op de fundering en draagconstructie van de staalfabriek. “Het pand ligt geografisch gezien erg gunstig: centraal in Nederland, midden tussen een aantal andere logistieke centra van PostNL”, vertelt programmamanager Roy Rachman van PostNL.

Het nieuwe onderkomen is het resultaat van een intensieve zoektocht naar een logistieke locatie in de regio Utrecht. Die was nodig omdat een aantal onderdelen van de logistieke divisie kampte met ruimtegebrek. “Maar grond in de regio Utrecht is bijna niet meer te krijgen. Toen we hoorden dat Urbz in Nieuwegein vergevorderde plannen had voor een last-mile logistieke hub, was de keuze snel gemaakt”, legt Rachman uit.

Concessies

Het nieuwe logistiek centrum heeft een oppervlakte van 9200 vierkante meter en een vrije hoogte van 8 meter. Om de drie bedrijfsonderdelen te kunnen huisvesten, diende Urbz het ontwerp aan te passen en PostNL enkele logistieke concessies te doen. Rachman geeft een voorbeeld. “Het ontwerp had oorspronkelijk alleen docks aan de voorkant, maar wij wilden graag veertien extra docks aan de zijkant van het pand. Omdat het niet mogelijk was om daar een laadkuil te creëren, hebben we genoegen moeten nemen met docks op maaiveldniveau.”

Andere huurderswensen betreffen de beveiliging - op verzoek van PostNL is het pand TAPA- en BORG 4-gecertificeerd - en de klimaatbeheersing. “Voor de divisie Pharma & Care hebben we geconditioneerde opslagruimte nodig. Om te voorkomen dat we het hele pand moeten conditioneren, hebben we een tussenmuur geplaatst over de gehele breedte van het pand. We hebben zwaar geïnvesteerd om dit pand geschikt te maken voor de activiteiten van alle drie de bedrijfsonderdelen.”

Flexbarrier

Flexbarrier

Veiligheidskooien

Ook in aanrijdbeveiliging heeft PostNL veel geïnvesteerd. Neem de divisie Mikropakket die de distributie van waardevolle producten verzorgt. Om de beveiliging tijdens het inladen van de voertuigen te waarborgen, is elke dock voorzien van een veiligheidskooi. “Toen we deze veiligheidskooien moesten aanbesteden, was de oorlog in Oekraïne net begonnen en gingen de staalprijzen door het dak. Daarom hebben we gekozen voor een lichtere kooiconstructie met minder staal, maar wel aangevuld met extra aanrijdbeveiliging om de wanden te beschermen tegen de druk van rolcontainers met waardevolle pakketten.”

Breed assortiment

De aanrijdbeveiliging is geleverd door Flexbarrier. De hoge staalprijs was één van de redenen om voor deze leverancier van kunststof aanrijdbeveiliging te kiezen. De leveranciers van traditionele stalen aanrijdbeveiliging hadden vanwege de schaarse en dure grondstoffen hun prijzen flink verhoogd. Rachman: “De andere reden is het brede assortiment. We hadden behoefte aan verschillende oplossingen en Flexbarrier kon die uit één hand leveren. Rondom de veiligheidskooien hebben zij bijvoorbeeld een verlaagde opstaande rand gemonteerd, zodat de rolcontainers niet meer in aanraking kunnen komen met de wanden. En dat werkt goed. De kooien zijn nog steeds onbeschadigd.”

 

Flexbarrier

Flexbarrier

Zonder deuken

Op de afdeling Pharma & Care heeft Flexbarrier een zwaardere variant van aanrijdbeveiliging gemonteerd. Die beschermt onder meer de wanden van de koelcellen tegen aanrijdingen met de elektropallettrucks. “In het pand gebruiken we op een aantal plekken metalen aanrijdbeveiliging van andere leveranciers. Daarin zitten inmiddels de nodige deuken die blijvend zichtbaar zijn. De hoge kwaliteit kunststof aanrijdbeveiliging van Flexbarrier absorbeert de impact en veert na een aanrijding weer terug. Dat komt op de lange termijn de uitstraling van het pand beslist ten goede”, legt Rachman uit.

Voor de grote mezzanines op de afdeling Lost & Found van E-commerce Services heeft Flexbarrier weer een andere oplossing aangedragen. “We zochten een stevige aanrijdbeveiliging, maar op een vloer met een dikte van slechts 4,5 centimeter kun je geen zware constructies met vloerankers vastzetten. Hier hebben we gezocht naar een oplossing die stevig genoeg was om de druk van rolcontainers op te vangen zonder schade toe te brengen aan de vloeren.”

Faillissement

Voor een onverwachte uitdaging zorgde het faillissement van aannemer ASK-Romein. “Het pand was gelukkig net op tijd opgeleverd, maar wel met een lange lijst van restpunten die we nu zelf moeten oplossen. Daarnaast zorgden discussies met niet-betaalde onderaannemers voor complicaties. We kregen bijna dagelijks bericht dat een partij  niet meer kon of wilde opleveren, wat dan consequenties had voor de rest van de planning. Om bijvoorbeeld het werk aan de sprinklers af te maken, moesten we de reeds opgebouwde veiligheidskooien weer demonteren. Dat betekende weer dat Flexbarrier niet verder kon met het werk aan de aanrijdbeveiliging.”

Rachman prijst de flexibiliteit van Flexbarrier. Door voortschrijdend inzicht en de voortdurende bijstelling van de planning is het ontwerp van de aanrijdbeveiliging regelmatig aangepast. “Dan is het fijn dat de onderdelen van het systeem van Flexbarrier uitwisselbaar zijn. Op basis van de beschikbare materialen en met een flinke dosis creativiteit is het steeds weer gelukt om de juiste vorm van aanrijdbeveiliging te creëren. Met een eindresultaat dat beter is dan we hadden voorzien.”

Buitenterrein

De flexibiliteit blijkt ook uit de hulp bij het wegwerken van de overige restpunten. Hierin is Flexbarrier ook te hulp geschoten door de belijning, bebording en bewegwijzering op het buitenterrein te verzorgen. “Op het moment dat de aannemer failliet gaat en onderaannemers hun verplichtingen niet kunnen nakomen, moet je soms op zoek naar alternatieven. Dan is het fijn om een partner te hebben die ook deze zaken op korte termijn tegen een goede prijs kan verzorgen. Mijn ervaring is dat Flexbarrier een partij is die de daad bij het woord voegt en zijn afspraken nakomt. De lijnen zijn kort en de besluitvorming verloopt prettig, wat betekent dat ze snel kunnen schakelen. Ze hebben uiteindelijk zelfs de deurdrangers voor de toegangspoorten geleverd. Ook nu weer met een betere kwaliteit en een lagere prijs dan de oorspronkelijke leverancier”, weet Rachman.

Flexbarrier

Flexbarrier

Inmiddels draait het logistiek centrum op volle toeren. Niet alle restpunten zijn afgehandeld, maar dat betreft vooral administratieve zaken. Rachman: “Alle drie de onderdelen zijn volledig operationeel. Het project was allesbehalve een ‘walk in the park’, maar de operatie loopt nu op rolletjes in een veilige werkomgeving.”

Dit artikel is gesponsord door Flexbarrier.