Expertise medewerkers GXO essentieel voor snelle start-up Limburg

Vijf maanden na het tekenen van de overeenkomst met luxe modeplatform Farfetch heeft GXO twee warehouses voor de e-commerce van diens klant, modemerk Reebok, geopend in Limburg. Tijdens een feestelijk event in Roermond werden de magazijnen officieel geopend. “Dit was nooit gelukt zonder de expertise van onze mensen.”

Grote uitdaging

“We zijn een grote uitdaging samen aangegaan”, vertelt Eric Schrijen, business unit director bij GXO, tijdens een rondleiding door het warehouse in Roermond. In Roermond vindt het outbound deel van het e-commerceproces voor Reebok plaats. De inbound wordt verwerkt in het andere nieuwe warehouse in Wessem. Omwille van de tijd en de schaarse ruimte is er bewust voor gekozen om inbound en outbound apart te houden. “Normaal gesproken zou je dat onder één dak houden”, vertelt Luc Laurijssens, managing director België en Nederland bij GXO. “Mocht er in de toekomst vanuit de klant behoefte zijn om het samen te brengen dan kan dat.”

Het inboundproces in Wessem is als eerst live gegaan op 20 maart. Op 2 mei volgde het business-to-consumer (b2c) gedeelte in Roermond, het business-to-business (b2b) stuk een week later en per 1 juni is ook de retouren- en refurbishmentafdeling in gebruik. Reebok had 1 mei als deadline om te starten. “Dus alles was net op tijd klaar”, aldus Laurijssens.

GXO Outbound

Start-up-team

De nieuwe panden stonden er al, dus dat scheelt, vertelt Laurijssens. GXO heeft de twee dc’s samen met vastgoedontwikkelaar Panattoni op voorhand speciaal voor deze klant vastgelegd. De dienstverlener heeft een speciaal start-up-team voor dit soort operaties. Op dit moment ontwikkelt het bedrijf zeven soortgelijke start-up-operaties in de Benelux, onder andere in Oosterhout, Mechelen, Venlo en Echt. “We houden onszelf wel bezig. Dus daar heb je wel een opstart team voor nodig kan ik je vertellen”, zegt Laurijssens. “Dat team gaat van opstart naar opstart. Het grote voordeel daarvan is de expertise. We zetten heel erg in op innovatie en technologie. Maar daarnaast blijven mensen ontzettend belangrijk. Die expertise - mensen die de systemen kennen, die weten wat ze moeten doen, die de business kennen - is zo waardevol.”

Best practices

Het bedrijf heeft leermomenten en best practices meegenomen vanuit het warehouse in Venray, waar het bedrijf vanwege de Brexit ook op zo'n korte termijn voor Farfetch operationeel moest zijn. GXO heeft inmiddels meer dan veertig sites in Nederland, waaronder veel in de regio Zuid-Nederland, en meer dan 10.000 mensen werkzaam in de regio ‘om uit te putten’. “Dit kan je in zo'n korte tijdsspanning alleen doen met een organisatie erachter zoals wij die hebben. Als je dan heel snel teams moet samenstellen, dan halen we ook mensen van andere sites die al die expertise hebben”, vertelt Laurijssens. “De startup is altijd een mix van mensen die ervaring hebben uit een bestaande operatie en nieuwe mensen. Dat zorgt ervoor dat de start-ups vlot verlopen.”

  

Luc Laurijssens en Eric Schrijen

Luc Laurijssens en Eric Schrijen zijn apetrots op wat ze met hun team neer hebben gezet in Limburg.

 

Op target

Het bedrijf streeft ernaar om 95 procent van de producten sameday te bezorgen en 99 procent nextday. Anderhalve maand na het live-gaan zitten ze al op die targets, vertelt Schrijen trots. Dat trotse gevoel is op deze dag te voelen in het hele team.

Van alle orders is 35 procent b2c en 65 procent b2b, licht Schrijen toe. Iedere klant van GXO heeft zijn eigen eisen en verzoeken (manier van verpakken, labelen, hoogtes, breedte, wat voor pallets). Om de goede services aan te kunnen blijven bieden wordt daar goed op getraind en gecontroleerd, vertelt Schrijen. Als het pakket aan alle voorwaarden voldoet, dan kan het door. De meeste manuele (menselijke) handelingen zijn momenteel dan ook gemoeid met het b2b-stuk.

”Zo‘n project kun je in zo'n korte tijdsspanning alleen doen met een organisatie erachter zoals wij die hebben. Als je dan heel snel teams moet samenstellen, dan halen we ook mensen van andere sites die al die expertise hebben. De start-up is altijd een mix van mensen die ervaring hebben uit een bestaande operatie en nieuwe mensen. Dat zorgt ervoor dat het vlot verloopt”, licht Laurijssens toe.

Logistiek profiel bepaalt automatisering

Op dit moment wordt er nog handmatig gewerkt in het warehouse, maar het doel is om de warehouses uiteindelijk volledig te automatiseren. Er wordt nu gekeken wat voor soort automatisering het best inzetbaar is. Dat is volgens Laurijssens afhankelijk van het type business, het logistiek profiel bepaalt. Het is volgens hem nu een kwestie van samen met de klanten kijken hoe de business in de toekomst evolueert. “Afhankelijk daarvan gaan we bepalen welke automatisatie daar bij past. Het is de bedoeling om er snel mee te starten. We hadden nu simpelweg de tijd niet om het gelijk te doen.”

Het bedrijf plaatst in haar warehouses vaak sorters, meestal in combinatie met shuttle systemen, mini loads systemen of Auto-store voor de opslag. “We werken ondertussen ook veel met robots en cobots, die onze mensen helpen om het werk makkelijker te maken. We hebben een centraal team dat met niets anders bezig is dan innovatie en technologie. Die screenen continu de markt en kiezen de innovatie die we dan integreren in onze operaties. En daar helpen wij ook onze klanten mee. Zij steunen op partijen zoals GXO om dat soort oplossingen te bieden.” (intermezzo strategiedirec toevoegen

Voorbereiden op automatisering

Het bedrijf is het proces nu alvast aan het voorbereiden op de komst van onder andere automatische inpakmachines. Zodra de orders binnen zijn worden op de achtergrond alle carrierlabels meteen geprint. Als de orders worden verpakt liggen de labels dus al klaar. Dat is heel belangrijk voor de automatisering in de toekomst, aldus Schrijen. “Een autopacker vouwt een doos binnen vier seconden, maar als je je carrierlabels niet binnen vier seconden hebt; dan heb je een uitdaging. Dat wordt nu alvast voorbereid en gecheckt voor wanneer de machines er zijn. Alles wat we nu al kunnen doen, doen we.”

  

Het warehouse in Roermond.

Zelfvoorzienend warehouse

De nieuwe warehouses zijn volledig zelfvoorzienend. Op het dak liggen op dit moment genoeg zonnepanelen om de eigen operatie van stroom te voorzien. Het dak is niet vol gelegd, omdat er op dat moment niet meer netcapaciteit was. Het bedrijf is wel voornemens om de hoeveelheid opgewekte stroom uit te breiden, want als het pand geautomatiseerd wordt is er veel meer stroom nodig, zegt Schrijen. Wethouder van economische zaken en viceburgemeester van Roermond Dirk Franssen springt in en vertelt dat hij alvast mag verklappen dat het Tennet-station in Roermond de netcapaciteit gaat uitbreiden. Dat is goed nieuws voor GXO.

Retourenstroom

GXO behandelt ook de retourenstroom en pakt een stukje refurbishment op voor de klant. Ongeveer 98 procent van de retouren komt ongedragen terug, zegt Schrijen, en kan na controle direct weer door. Refurbishment van de producten betekent in dit geval bijvoorbeeld het schoonmaken van de schoenen en het uitstomen van vieze geurjes. “Wist je dat babywipes het beste werken voor refurbishment? Daar krijg je alles mee schoon”, vertelt Schrijen. In het warehouse in Polen worden de grote refurbishwerkzaamheden uitgevoerd voor GXO; zoals het opnieuw stikken en naaien van de kledingitems. De medewerkers in Roermond krijgen ook refurbishmenttraining vanuit de klant zelf.

Lintje knippen

Na de rondleiding is het tijd voor de officiële opening. Wethouder Dirk Franssen spreekt lovende woorden over de rondleiding van de, net als hem, geboren en getogen Roermondenaar Schrijen. “Het is mooi om te zien hoe trots je er op bent.” De wethouder noemt de opening niet alleen een mijlpaal voor GXO en Farfetch, maar ook een positieve boost voor de economische ontwikkeling van Roermond en heet het bedrijf welkom in de stad.

Richard Cawston, president Europe GXO Logistics, is ook bij de opening aanwezig en ook hij is trots. Trots op ‘zijn’ mensen. Van wie sommigen huis en haard achter hebben gelaten om dit project op te starten in Nederland. Clippers (vorig jaar gekocht door GXO) en Farfetch werken al jarenlang samen. Cawston is blij om het partnership te verstevigen met dit nieuwe project. Hij is vooral trots op het refurbishment-onderdeel en de duurzame warehouses van deze tijd, versus de donkere dozen van vroeger. “Als onze klant slaagt, dan slagen wij als organisatie, dan slaagt de stakeholder en dan slaagt onze community. Maar uiteindelijk is onze klant het allerbelangrijkste. En dat is onze taak hier, om er voor hen een succes van te maken.”

Luis Teixeira, coo van Farfetch, is de betrokken partijen erg dankbaar. “We zijn geen makkelijke klant en ik kan ook niet beloven dat het makkelijker gaat worden”, zegt hij lachend. “We hebben veel eisen. Ons doel is om dingen te doen die nog nooit gedaan zijn en dat willen we hier ook. Nu kan alles beginnen. Samen op naar een hele mooie toekomst.”

Na het officiële lintje doorknippen wordt er een gezellige teamfoto gemaakt met alle aanwezige medewerkers. Voor de medewerkers is het ook feest. Er wordt gebarbecued door de aanwezige catering en er staat een burrito- en friet kraam. Het warehouse is officieel geopend.

Ga voor meer foto's en een Q&A met Luc Laurijssens van GXO naar het volledige artikel op Logistiek.nl >>