Op target
Het bedrijf streeft ernaar om 95 procent van de producten sameday te bezorgen en 99 procent nextday. Anderhalve maand na het live-gaan zitten ze al op die targets, vertelt Schrijen trots. Dat trotse gevoel is op deze dag te voelen in het hele team.
Van alle orders is 35 procent b2c en 65 procent b2b, licht Schrijen toe. Iedere klant van GXO heeft zijn eigen eisen en verzoeken (manier van verpakken, labelen, hoogtes, breedte, wat voor pallets). Om de goede services aan te kunnen blijven bieden wordt daar goed op getraind en gecontroleerd, vertelt Schrijen. Als het pakket aan alle voorwaarden voldoet, dan kan het door. De meeste manuele (menselijke) handelingen zijn momenteel dan ook gemoeid met het b2b-stuk.
”Zo‘n project kun je in zo'n korte tijdsspanning alleen doen met een organisatie erachter zoals wij die hebben. Als je dan heel snel teams moet samenstellen, dan halen we ook mensen van andere sites die al die expertise hebben. De start-up is altijd een mix van mensen die ervaring hebben uit een bestaande operatie en nieuwe mensen. Dat zorgt ervoor dat het vlot verloopt”, licht Laurijssens toe.
Logistiek profiel bepaalt automatisering
Op dit moment wordt er nog handmatig gewerkt in het warehouse, maar het doel is om de warehouses uiteindelijk volledig te automatiseren. Er wordt nu gekeken wat voor soort automatisering het best inzetbaar is. Dat is volgens Laurijssens afhankelijk van het type business, het logistiek profiel bepaalt. Het is volgens hem nu een kwestie van samen met de klanten kijken hoe de business in de toekomst evolueert. “Afhankelijk daarvan gaan we bepalen welke automatisatie daar bij past. Het is de bedoeling om er snel mee te starten. We hadden nu simpelweg de tijd niet om het gelijk te doen.”
Het bedrijf plaatst in haar warehouses vaak sorters, meestal in combinatie met shuttle systemen, mini loads systemen of Auto-store voor de opslag. “We werken ondertussen ook veel met robots en cobots, die onze mensen helpen om het werk makkelijker te maken. We hebben een centraal team dat met niets anders bezig is dan innovatie en technologie. Die screenen continu de markt en kiezen de innovatie die we dan integreren in onze operaties. En daar helpen wij ook onze klanten mee. Zij steunen op partijen zoals GXO om dat soort oplossingen te bieden.” (intermezzo strategiedirec toevoegen
Voorbereiden op automatisering
Het bedrijf is het proces nu alvast aan het voorbereiden op de komst van onder andere automatische inpakmachines. Zodra de orders binnen zijn worden op de achtergrond alle carrierlabels meteen geprint. Als de orders worden verpakt liggen de labels dus al klaar. Dat is heel belangrijk voor de automatisering in de toekomst, aldus Schrijen. “Een autopacker vouwt een doos binnen vier seconden, maar als je je carrierlabels niet binnen vier seconden hebt; dan heb je een uitdaging. Dat wordt nu alvast voorbereid en gecheckt voor wanneer de machines er zijn. Alles wat we nu al kunnen doen, doen we.”