5. Houd rekening met strategische scenario’s
De strategie van een bedrijf heeft directe invloed op de logistieke processen. Is er kans op meer groei door uitbreiding van het marktaandeel, het openen van nieuwe kanalen en markten of is er sprake van verbreding van de productportefeuille of een versmalling daarvan?
6. Verken verschillende technologieën
We leven in tijden waarin een ongekende beschikbaarheid van verschillende technologieën bestaat. In principe doen ze allemaal hetzelfde: magazijntaken optimaliseren en automatiseren. Aangezien er geen “one size fits all” oplossing is, maakt een goede modellering van de geautomatiseerde logistieke operatie het mogelijk verschillende oplossingen te vergelijken in een digitale, gesimuleerde omgeving, en helpt dit de juiste technologie aan te wijzen.
7. Simuleren, simuleren, simuleren
Simulatie is een levensverzekering als het gaat om het valideren van een ontwerp. Het maakt ruimte voor ‘fouten’ in een gesimuleerde omgeving, je kunt verkeerde opstellingen weggooien en je kunt je tot in detail beperken tot de best presterende scenario’s.
8. Wees voorbereid op verandering
Automatisering staat in dienst van de operatie, en niet andersom. Het is dan ook van het grootste belang om elk afzonderlijk proces binnen de operatie te beoordelen en te bepalen of het toegevoegde waarde biedt, of een erfenis is van een verouderde manier van werken.
Dit artikel is gesponsord door Toyota Material Handling.