Benut vooral de bestaande logistieke hotspots voor vestiging van nieuwe grootschalige logistiek. En bescherm havengebieden tegen woningbouw, want die zijn hard nodig voor de circulaire economie. ‘Havenstad moet van tafel.’ Dat stelt Merten Nefs, ruimtelijk onderzoeker en planner aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De plannen voor Havenstad, de gefaseerde bouw van honderdduizend woningen vooral in het westelijk havengebied van Amsterdam, zijn gelukkig nog niet helemaal rond, licht hij toe. “Maar de kans is behoorlijk groot dat de plannen doorgaan. Ik vind dat ze van tafel moeten. We moeten juist heel zuinig zijn op dergelijke bedrijventerreinen met hun bijzondere infrastructuur voor bulktransport en hoge milieucategorie. Als we de ambities voor de omschakeling naar een circulaire economie in 2050 willen waarmaken dan hebben we die havengebieden keihard nodig. Bijvoorbeeld voor waterstofproductie en opslag, windmolenassemblage, schrootverwerking en andere reststromen.”
Waar moeten al die mensen dan wonen? “Dat is een ander vraagstuk“, werpt Nefs tegen. ‘Niet dáár in ieder geval! Maar ik ben zelf voorstander van het verdichten van steden, bouw de hoogte in, vooral stationsgebieden zijn daar zeer voor geschikt.”
Functiemenging
Nefs is zeker geen tegenstander van functiemenging. Integendeel, maar volgens hem zijn bedrijventerreinen met hoge milieucategorie daar niet voor geschikt en vooral ook veel te schaars. “Beleid moet zich voor die categorie richten op behoud, voorkomen van menging met wonen en hier en daar waar nodig een uitbreiding”, aldus Nefs.
Op andere bedrijfsterreinen ziet hij wel mogelijkheden voor functiemenging met wonen. “Dan denk ik vooral aan de combinatie van stadsdistributie en woningen. Daarvoor zijn al diverse initiatieven. Bijvoorbeeld door projectontwikkelaar Intospace en zelfopslagbedrijf Allsafe. Probleem is alleen dat bestemmingsplannen voor bedrijventerreinen meestal slechts een functie toestaan. Op het vlak van wet- en regelgeving zal er dus nog veel moeten gebeuren."