Meervoudig ruimtegebruik
Citydoxx wil huurders in staat stellen om last mile bezorging emissieloos te laten uitvoeren. Op een aantal locaties waar meerdere vraagstukken op gebied van mobiliteit spelen, voornamelijk in de Randstad, krijgt het concept een uitbreiding naar een ‘Mobiliteitshub’, waar boven de logistieke units een (openbare) parkeergarage wordt gerealiseerd, welke tegelijkertijd als transferium kan dienen. Liefst een locatie net bij de afrit van de snelweg en bij een OV-halte. Dat dubbele ruimtegebruik past in de duurzaamheidsambities van het bedrijf.
Parkeren is key
Ruim parkeren is volgens Rovers een erg belangrijk onderdeel. Citydoxx houdt vast aan een bebouwingspercentage van 30 procent. Standaard in de logistiek ligt rond de 60 procent. “Waarom? Anders kun je nooit genoeg parkeerplaatsen kwijt. Je hebt zoveel ruimte eromheen nodig, ook voor het manoeuvreren met de vrachtwagens en bestelbussen. Als je die ruimte niet biedt, dan zijn partijen niet geïnteresseerd. Dan kun je stunten met de huurprijzen, maar dat heeft geen zin. Als je niet kunt parkeren, dan kunnen ze hun operatie niet draaien, dan heeft die paar duizend euro korting op de huurprijs ook geen zin. Parkeren is key. We krijgen meestal maar twee vragen; wanneer is het klaar en hoeveel parkeerplaatsen heb ik erbij?”
Landelijke spelers
Citydoxx mikt voornamelijk op landelijke spelers, om samen aan een landelijk netwerk te bouwen. “Ik heb niets tegen koeriersbedrijf Jansen of pakketdienst Pietersen die één vestiging heeft, zeker niet. Maar het is voor ons vooral interessant om met landelijke spelers aan de slag te gaan, want dan kun je ook praten over meerdere locaties. Zij weten dat het gebouw wat we in Rotterdam maken, er min of meer hetzelfde uitziet als dat in Eindhoven of Antwerpen. Als ze tevreden zijn over het ene gebouw in Groningen, dan zijn ze dat ook over het gebouw in Antwerpen.”
Laadinfrastructuur
Als Citydoxx een locatie kan kopen, onderzoeken ze volgens Rovers eerst de mogelijkheden voor de stroom. “Is er voldoende stroom of kunnen we het krijgen? Zo ja, wanneer? We willen ook alle daken gaan voorzien van zonnepanelen Is er mogelijkheid voor terugleveren aan het net? Dat kan niet overal (meer). Als het niet dan kan gaan we daar niet aan de slag. We kunnen ons niet veroorloven om niet te mikken op bijvoorbeeld de Picnic's van deze wereld, maar dat is natuurlijk een no-go. Ook al heeft niet iedereen nu al evenveel elektrische bussen, misschien hebben ze die volgend jaar wel en als je dan een locatie hebt waar de stroom er niet is, dan sluit je je zelf gelijk buiten op de markt. Dat zou erg onverstandig zijn.”