Hoe gaan jullie om met deze stromen?
Verhoef: “De stromen zijn niet gecombineerd. Ze worden los van elkaar verzameld, waarbij op bijvoorbeeld een legbordlocatie voor beide stromen wordt gepickt. We hebben de impact van de nieuwe omgeving voor onze medewerkers zo beperkt mogelijk willen houden. We hebben dus bewust niet veel veranderd aan onze bestaande fysieke orderpickstrategieën. Veranderingen hebben we enkel achter de schermen doorgevoerd, waar het technisch noodzakelijk was. Voor onze mensen voelt het in wezen niet veel anders dan voorheen het geval was. Voor de winkels worden uiteraard meer orders tegelijk verzameld omdat de schappen nu eenmaal vol moeten. We leveren producten voor winkels dagelijks aan. Producten worden overigens niet in omverpakkingen aangeleverd omdat onze winkels niet voorraadhoudend zijn.”
Waarom de keuze voor een manueel picken?
Verhoef: “Onze orderpickers lopen badges van negen bakken en maken daarbij gebruik van handhelds, een bekend en betrouwbaar concept. We zijn ons wel aan het oriënteren op bijvoorbeeld voicepicking, omdat dit een bewezen techniek is die foutmarges aanzienlijk beperkt, de orderpick snelheid ten goede komt en vooral een stukje rust creëert in het pickproces. Hard nodig want één van onze unique selling points is voor tien uur ’s avonds besteld en de dag er op in huis, met uitzondering van zaterdag.”
Nooit de aanschaf overwogen van een Autostore of shuttle?
Verhoef: “Een Autostore is voor ons nu niet rendabel ondanks dat wordt gezegd dat de ROI prima is. We verwerken hier op een dag 3.000 bestellingen en dat is zo variabel. Dat houdt in dat we van die 3.000 bestellingen bij wijze van spreken al onze onderdelen en accessoires een keer moeten picken. Voor fietsen hebben we wel gekeken naar een automatiseringsoplossing, maar ook dat leverde niets op want ook daarvoor geldt dat we niet meerdere keren een en dezelfde fiets pakken. Op het vlak van magazijnautomatisering valt er voor ons weinig te winnen met uitzondering van verpakkingstechnieken.”
Waar valt op dat vlak winst te behalen voor Mantel?
Verhoef: “Dan hebben we het over de investering in een automatische dozenopsluiter en -opzetsysteem. Daar waren we best ver mee totdat onze focus volledig kwam te liggen op dit nieuwbouwproject. Toen hebben we deze investering tijdelijk in de ijskast gezet. Anderzijds was er ook sprake van dat de bouw van deze machine vertraging op zou lopen. We waren met onze verpakkingsleveranciers Bunzl en SealedAir al in een ver gevorderd stadium. Het is niet alleen de aanschaf van zo’n machine maar ook het hele systeem dat er omheen gebouwd moet worden. Dat proces willen we in de loop van dit jaar weer oppakken, maar zo’n investering staat of valt bij een goed product informatie management.”