Logistieke kennis nodig
Naast bedrijven die een breed assortiment op voorraad leggen, is het risico groot voor bedrijven die dure spullen verkopen. Ook dan zit er relatief veel kapitaal in de voorraad. Slegers durft niet te zeggen of er momenteel meer e-commercebedrijven op omvallen staan. Wel weet hij dat heel veel partijen op de onlineboost zijn ingesprongen en er een ‘enorme disconnectie’ is tussen wat de retailers bedenken aan saleskanalen, platforms en crossborder verkoop en de logistieke processen en integraties van systemen die daarvoor nodig zijn. “Je hebt logistieke kennis nodig binnen je bedrijf. Intern of ingehuurd. Als de dominantie in je bedrijf aan de saleskant zit, dan wordt er onvoldoende nagedacht over hoe de nieuwe plannen slim en betrouwbaar uitgevoerd worden. Dan kan elk bedrijf in deze valkuilen stappen”, aldus Slegers. Veel valkuilen kunnen volgens hem vermeden worden als sales en logistiek beter met elkaar praten en nadenken over whatif-scenario’s.
‘Kijk from scratch naar je logistieke keten’
Fulfilment- en e-commercebedrijven die in de problemen dreigen te raken nu de omzet na corona wat afzwakt, doen er goed aan om ‘from scratch’ naar de logistieke keten te kijken. Ook grote bedrijven hebben niet altijd de juiste logistieke kennis, maar het is volgens Slegers zeer belangrijk om te weten wat er momenteel op de markt aan oplossingen beschikbaar is om de juiste, toekomstgerichte en flexibele keuze te maken.
Voor TOM is die keuze al gemaakt. Om zijn bedrijf te redden heeft Te Riele met schuldeisers afgesproken dc’s te sluiten, zijn assortiment te versmallen en minder voorraden aan te leggen. “Het akkoord geeft ons tijd en ruimte om het bedrijf te herstructureren, te reorganiseren, kosten te reduceren en een nieuwe koers in te zetten”, aldus de eigenaar begin maart.