Zo ontwikkelen e-fulfilmentbedrijven zich in een rap tempo…

E-fulfilment is één van de snelst groeiende nichemarkten binnen de logistieke sector. Pure players en ook logistiek dienstverlener worden op Logistiek.nl geportretteerd in de serie: ‘E-fulfilment zo doen wij dat’. Een compilatie van opmerkelijk quotes van vier specialisten die zich ieder op hun eigen wijze staande weten te houden in deze relatief nieuwe tak van sport.

Het aantal deals in de transport- en logistieksector laat een stijgende lijn zien. In de eerste drie kwartalen van 2020 vonden er 150 deals plaats terwijl er in de eerste drie kwartalen van 2021 al ruim 175 overnames plaatsvonden. Een stijging van bijna 17 procent. Niels Ansems, overnamespecialist Transport & Logistiek bij Match Plan Fusies en Overnames, vindt het niet verrassend dat in elk kwartaal van 2021 meer deals hebben plaatsgevonden dan in het jaar ervoor. “Op dit moment is er een grote hoeveelheid geld beschikbaar en zijn er historisch lage rentestanden. Dit zorgt voor een ideaal investeringsklimaat.” Ansems verwacht dat de stijging zich verder zal voort zetten, vanwege de behoefte aan schaalvergroting en de wens om te investeren in automatisering, personeel en efficiëntie.”

Maar eerst in het kort wat actuele cijfers: Nederlanders hebben in 2021 iets meer dan 30 miljard euro online uitgegeven, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Het aantal online aankopen steeg het afgelopen met 13 procent naar 370 miljoen aankopen. De online aankopen zijn nu goed voor 31 procent van de totale bestedingen van Nederlanders. Thuiswinkel.org zegt te verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar dat de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie. Voor de pandemie groeide de online bestedingen tussen de drie en zes procent per jaar. 
 

Infographic thuiswinkelmarkt monitor 2021

Koren op de molen voor e-fulfilment bedrijven die het gehele logistieke proces op zich nemen voor webshops die deze activiteit liever overlaten aan een specialisten als Pondres, Orderchamp, QLS Fulfilment en Hexspoor.

Pondres

‘We onderscheiden ons met high end fulfilment’

65 jaar geleden begon Pondres, ‘Ponsen en Adresseren’, met de productie van adressen op ponskaarten bedoeld voor het versturen van brieven. Het bedrijf was daarmee een voorloper in die tijd, maar daarna kwam automatisering en kwamen de eerste – grote, dure, trage – printers op de markt. Pondres is ook met zijn tijd meegegaan en heeft  zich, onder leiding van CEO Marcel Winkelman, de afgelopen tien ontwikkeld tot een volwaardig e-fulfilment bedrijf, dat overigens nog altijd driekwart van de omzet haalt uit het grafische werk. “Die groeipotentie zit ook zeker in e-fulfilment. E-fulfilment zal nu bijna een kwart van onze business zijn en ik denk dat dat aandeel procentueel gaat groeien”, zegt Winkelman die met zijn bedrijf vooral onderscheidend wil zijn in ‘high end fulfilment’. “Maatwerk op grote schaal, daar zit onze kerncompetentie en ook bedrijven met hoog afbreukrisico kiezen voor ons.

Orderchamp

‘B2C- én B2B-bestellingen handelen we af in één DC’

Voor Orderchamp is e-fulfilment een compleet nieuwe tak van sport, maar met ongelofelijk veel potentie zegt, CEO Joost Brugmans. “Onze core business is dat we een digitaal inkoopplatform zijn voor wholesale-bedrijven, waar merken kunnen verkopen aan zelfstandige retailers. E-fulfilment is een nieuw onderdeel van onze business, maar wat onze e-fulfilmentpropositie bijzonder maakt, is dat we B2C- én B2B-bestellingen afhandelen vanuit één recent geopend distributiecentrum in Venlo. Dit hebben we niet per se bedacht om ons te onderscheiden, maar dit is waar onze klanten aangeven behoefte aan te hebben. Alles wat we doen benaderen we vanuit onze kernwaarden: denk groot, groei samen, doe het juiste en verleg grenzen. Met die aanpak verwachten we dat we eind dit jaar de volledige fulfilment kunnen doen voor honderden merken.”

QLS

‘We beoefenen een uit de hand gelopen hobby’

Quincy Boogers, mede-eigenaar van QLS Fulfilment, staat aan het hoofd van een rasecht familiebedrijf. Twintig jaar geleden richtte de moeder van Boogers, Patricia, het bedrijf op dat zich in eerste instantie voornamelijk bezig hield met pakketbezorging. Sinds een jaar of zes jaar is daar ook e-fulfilment aan toegevoegd. Over wat QLS onderscheidend maakt zegt Boogers: “Wij bieden een all-in-pakket aan en dat is naar mijn weten nog steeds uniek. Daarnaast zijn we een familie die een uit de hand gelopen hobby beoefent. We vinden het leuk om met e-commerce bezig te zijn en kunnen goed levelen met webshopeigenaren.” Over hoe QLS zich staande houdt tussen het geweld van grote platforms als Bol.com en Amazon zegt Boogers: “Wat wij goed doen, is dat we niet afhankelijk zijn van die platforms. Vechten tegen Bol.com of Amazon heeft geen zin, dat winnen we niet, dus we omarmen ze deels. We zoeken daarnaast bewust naar diverse klanten, bijvoorbeeld ook fashionklanten met eigen webshops.”

Hexspoor

“We zijn geen onderdeel van de strijd tussen de platformgiganten’

E-fulfilment is de core business voor Hexspoor. “E-fulfilment erbij doen, dat hebben al veel bedrijven geprobeerd. Maar onze investeringen in warehousing, software en personeel zijn dermate hoog als je in de top mee wilt doen, dat erbij doen er niet meer bij is .Wij gaan dan ook voor 100 procent e-fulfilment. Hexspoor e-fulfilment is ooit ontstaan vanuit onze binderij-activiteiten, maar het zijn altijd twee zelfstandige bedrijven geweest”, zegt Susanne Bolck, manager business manager development bij Hexspoor. Volgens Bolck schuilt het onderscheidende vermogen van het bedrijf uit Boxtel in onder andere het feit dat het geen deel uitmaakt van de strijd tussen de platformgiganten. “Dat is vooral een gevecht om volume en kapitaal. Daar zijn wij gelukkig geen onderdeel van omdat de oplossing die onze klanten vragen, veelal niet geboden worden door de platforms.”

Ga naar het overzicht van alle artikelen uit de serie: E-fulfilment zo doen wij dat