Hoe kijken online shoppers naar logistieke prestaties van de webshops en pakketbezorgers? Zijn ze bereid om hun bestelgedrag aan te passen om de logistieke prestatie efficiënter en duurzamer te maken?
Jaarlijks doet Sendcloud samen met onderzoeksbureau Nielsen navraag bij Europese consumenten, verdeeld over verschillende landen en uit verschillende generaties. De helft van hen laat het winkelmandje ‘onafgerekend’ achter als blijkt dat de levertijd niet duidelijk is of veel te lang duurt.
Webshops die slechts één bezorgmethode aanbieden (met hoge verzendkosten) zien hun online klanten voortijdig afhaken. Dat wil niet zeggen dat webshops alles maar moeten kunnen als het gaat om aflevering. Het helpt al als keuzeopties zijn. Welke? Dat verschilt per productcategorie. Dit zijn de voorkeuren.
Welke bezorgmethodes moet een webshop kunnen aanbieden om aantrekkelijk te zijn?
Er zijn meer aspecten die er voor zorgen dat de ene webshop de voorkeur krijgt boven een andere met hetzelfde product. Bezorgkosten uiteraard. Maar zeker ook de snelheid van leveren en het zelf kunnen kiezen van een bezorgtijdstip met (voor een kleiner deel van de consumenten) de mogelijkheid om op een laat moment wijzigingen te kunnen aanbrengen in tijdvak of afleveradres.
Hoe belangrijk vind jij onderstaande aspecten bij de keuze van een webshop?
Standaardverzending is voor meer dan de helft van de online shoppers prima. Maar waar denken ze dan precies aan? Ergens tussen de 3 en 5 dagen. Dat verschilt overigens per land, waarbij Nederlandse consumenten het minste geduld aan de dag leggen.
Wat betekent standaardverzending, hoe lang duurt een aflevering dan volgens jou?
Wat is in jouw ogen het maximale aantal dagen dat je wilt wachten op een levering?