Waterstoftechnologie

Waterstoftechnologie

Blijft waterstof een ‘eeuwige belofte’?

Elektrische rijden met heftrucks is onderhand de gewoonste zaak van de wereld, met belangrijke voordelen ten aanzien van duurzaamheid. Maar nadelen zijn er ook; nadelen die wellicht door toepassing van de waterstofcel opgeheven kunnen worden. Na een lange tijd van experimenteren is en blijft de vraag: gaat waterstof de belofte eindelijk waarmaken?

De Kion Group, het concern achter onder andere de heftruckmerken Linde en Still, investeert ruim 11 miljoen euro in de productie van haar eigen waterstofaandrijfsystemen. Volgens Kion is de markt rijp voor deze energietransitie. Andere heftruckfabrikanten zijn ook bezig met deze technologie, maar wagen zich nog niet richting eigen productie.

De intern transportwereld ziet al veel langer de voordelen van deze technologie. De enige bijproducten die ontstaan zijn warmte, waterdamp en zuiver water. Tijdens het gebruik komt er dus geen CO2 vrij, zoals bij fossiele brandstoffen als diesel en LPG. Overigens komt er bij de productie en het transport van waterstof wel veel CO2 vrij. Een ander voordeel is, dat de waterstoftank in slechts enkele minuten is gevuld. Tijdrovend opladen of wisselen van conventionele tractiebatterijen is niet meer nodig. Stilstand blijft beperkt tot een absoluut minimum en trucks zijn vrijwel continu inzetbaar.

Grote kansen toegedicht door huidige energiecrisis

Voor de merken onder de Kion-vlag zijn waterstof- en brandstofceltechnologieën niet nieuw. Still voert al sinds 2003 regelmatig waterstofprojecten uit voor uiteenlopende trucktypen, onder andere in de Hamburgse haven. Momenteel exploiteert het bedrijf voor een klant in Frankrijk een van Europa’s grootste intern transportvloten met waterstofaandrijving. Mede door de actuele energiecrisis ziet het merk – hoewel ook voor de productie van waterstof elektriciteit of gas nodig is – grote kansen voor brandstofceltechnologie.

Linde Material Handling werkt sinds 1997 intensief aan het hybride brandstofcelsysteem en presenteerde een eerste prototype in 2000. In 2010 begon de fabrikant met de serieproductie van haar eerste trucks met deze technologie. Tegenwoordig biedt Linde een breed gamma aan industriële trucks met brandstofcelaandrijving. Ongeveer 80 procent van alle modellen is verkrijgbaar met de technologie. De nieuwe, in eigen beheer ontwikkelde en geproduceerde cellen zijn dus gebaseerd op een langjarige ervaring in de praktijk.

Waterstof blijft voorlopig nog duurder dan de alternatieven

In Japan levert Toyota ook zelf geproduceerde waterstofcellen voor heftrucks. Gezien de recente ontwikkelingen lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat dit ook in Europa gebeurt. Toyota Material Handling wil echter geen mededelingen doen over komende introducties. Met de Mirai levert het Japanse concern al sinds 2014 een in serie geproduceerde personenauto op waterstof. De technologie hiervoor komt rechtstreeks uit de Toyota-keuken en wordt wereldwijd gezien als de benchmark op dit gebied. Recent nog kondigde Kalmar aan met de Japanners samen te werken voor de inzet van de brandstofcellen bij terminal trekkers.

Ook Jungheinrich houdt zich bezig met dit thema – al sinds 2007 – maar in tegenstelling tot Kion en Toyota, denken de specialisten bij dit heftruckmerk dat lithium-ion voorlopig de winnaar is en zal blijven. De visie is dat de infrastructuur te kostbaar zal blijken te zijn en waterstof voorlopig nog steeds duurder is dan andere, schonere alternatieven. Bovendien is de energie-efficiëntie beduidend lager, aangezien ongeveer de helft van alle opgewekte energie verloren gaat als warmte.

Lees het het hele artikel op www.logistiek.nl