Sponsored content

Flexibele automatisering voor 3PL-bedrijven

Het orderprofiel van 3PL-bedrijven is in de afgelopen jaren drastisch veranderd. Orders bestaan vaak uit slechts één of enkele artikelen. Het aantal orders groeit, maar het aantal orderlijnen per order daalt. Er is een buffer in de voorraad nodig om hier flexibel mee om te springen, maar extra opslagruimte is er vaak niet.

Flexibiliteit als vereiste

Vaak lijkt manuele orderpicking met legbordstellingen in eerste instantie een flexibele oplossing. Als er meer capaciteit nodig is, wordt het aantal legbordstellingen en werknemers simpelweg uitgebreid.

Helaas past deze oplossing niet meer in de huidige tijd. Personeel en vierkante meters zijn schaars geworden. Uitbreiding van het magazijn is ook niet altijd mogelijk. 3PL-bedrijven zijn dan ook steeds vaker genoodzaakt de capaciteit te vergroten binnen de huidige muren en zonder het aantal werknemers aanzienlijk te vergroten.

Meerdere klanten in één geautomatiseerd systeem combineren

De logische stap zou dan zijn om te automatiseren. Toch wordt dit niet altijd als een voor de hand liggende keuze gezien. Zeker wanneer 3PL-bedrijven klanten beheren met uiteenlopende producten.

Steeds vaker wordt er dan gekeken naar multi-klantoplossingen. Deze systemen combineren verschillende klanten in één geautomatiseerd systeem. Dit biedt de flexibiliteit om uit te breiden wanneer er in de toekomst meer klanten of SKU’s opgeslagen moeten worden.

Voor 3PL-bedrijven betekent dit dat de investering in automatisering verspreid wordt over meerdere klanten.

Kardex Nowaste Logistics

Kardex Nowaste Logistics

Automatisering als uitgangspunt

Kenmerkend is dat multi-klantoplossingen het proces omdraaien. Eerst wordt het proces uitgedacht en het juiste automatiseringsproces opgezet. Daarna worden klanten gezocht die bij deze oplossing passen. Dit geeft bedrijven een voorsprong op de concurrentie.

Geautomatiseerde opslag- en orderpickingsystemen (ASRS) bieden een oplossing voor compacte opslag én bieden de flexibiliteit om eenvoudig uit te breiden in de toekomst.

Door de opslag- en orderpickingprocessen te automatiseren ervaren 3PL-bedrijven vier voordelen:

  1. Hogere klanttevredenheid
  2. Tot 99.9% picking nauwkeurigheid
  3. Tot 85% ruimtebesparing
  4. Een flexibele oplossing
Kardex Nowaste Logistics

Wanneer is dit een geschikte oplossing?

Niet elke klant of systeem is geschikt als multi-klantoplossing. Controleer dus vooraf het klantprofiel en de oplossing. Herken je de onderstaande twee punten? Dan is het tijd om een multi-klantoplossing te overwegen.

  1. Je klanten hebben een vergelijkbare productmix
    Als klanten producten hebben die in verschillende categorieën vallen, maar qua afmeting en gewicht op elkaar lijken, vallen ze makkelijker te combineren in één systeem.
  2. Klanten hebben een tegenovergestelde seizoensgebondenheid
    De capaciteit van een multi-klantoplossing kan beter gespreid worden wanneer klanten een tegenovergestelde seizoensgebondenheid hebben.

Let op, veel systemen zijn gemaakt op één product-type of categorie. Zorg dat je vooraf duidelijk overlegt met de leverancier hoe flexibel het systeem is. Systemen die geschikt zijn als multi-klantoplossing zijn de Vertical Buffer Module, Vertical Lift Module of Vertical Carousel Module.

Case: Hoe 3PL-bedrijf Nowaste Logistics de efficiëntie verdubbelde

Nowaste Logistics stond voor een veel voorkomende uitdaging in 3PL: uiteenlopende klanten portfolio's efficiënt beheren. Toen een nieuwe klant 20.000 SKU's in verschillende afmetingen wilde opslaan én een hoge doorloop wilde realiseren, zocht Nowaste naar een flexibele oplossing die ruimte kon besparen.

De geïnstalleerde oplossing bestaat uit tien Kardex Megamats en drie Kardex Shuttles gekoppeld met de softwareoplossing Kardex Power Pick System. De Kardex Megamats worden gebruikt voor kleine en middelgrote artikelen met gelijke hoogte, terwijl de Kardex Shuttles zeer kleine tot grote artikelen flexibel opslaan. Beide oplossingen bieden een opslag met hoge dichtheid en verhoogde picking snelheid.

Met de flexibele team-pickstrategie kunnen ze inkomende, uitgaande, batch-picking en één-lijn orders verwerken. Zo kunnen ze op basis van volumewijzigingen het aantal benodigde operators bepalen. Tijdens piekuren realiseren ze met deze oplossing tot 2.000 picks per uur. Zo is de efficiëntie door deze geautomatiseerde oplossing verdubbeld in vergelijking met de statische zones.

Een toekomstbestendige oplossing

Multi-klantoplossingen combineren meerdere klanten in één systeem. Dit verspreidt de investering over meerdere klanten, personeel heeft minder training nodig omdat ze hetzelfde systeem gebruiken en de innovatieve uitstraling van het systeem draagt bij aan het onderscheidende vermogen van de oplossing. Dit maakt het een toekomstbestendige oplossing die meegroeit met je klanten.

Dit artikel is gesponsord door Kardex.