MediaMarkt wil processen zoveel mogelijk standaardiseren 

Met de Benelux organisatie van MediaMarkt is Reben Cleton volop bezig om daar waar het kan één lijn te trekken in de aanpak van processen. Gemakkelijk is dat niet, ontdekte de e-commerce manager, verantwoordelijk voor de b-t-c online bestellingen. Centralisatie heeft gezorgd voor een nieuwe omnichannel proces vanuit Etten-Leur.

Lees ook de andere afleveringen in de serie over e-commerce managers

Ruben Cleton, MediaMarkt

Hoe bijzonder is werken in de e-fulfilment? 

Sinds zijn zestiende is Ruben Cleton werkzaam in de logistiek. Het begon met een bijbaantje bij Albert Heijn in Tilburg.
Via verschillende functies bij meerdere bedrijven belandde hij in februari 2017 bij MediaMarkt als e-commerce manager. “In mijn loopbaan heb ik verschillende logistieke stormen en processen van dichtbij mogen meemaken, maar geen daarvan is zo uitdagend als e-fulfilment. Je hebt te maken met onder andere inkooplogistiek, retourlogistiek, distributielogistiek en value added services. De eindklant is er direct bij betrokken. Daardoor komt er extra druk te staan op leversnelheid, nauwkeurigheid en kwaliteit. Het is ook afwisselend. Je weet nooit hoe de volgende week eruitziet. Juist dat spreekt me enorm aan.”


Valt er in e-fulfilment nog veel te optimaliseren? 

Inmiddels heeft MediaMarkt een hele centralisatie achter de rug en is er gekozen voor een omnichannel aanpak, waarbij alle logistieke activiteiten worden verzorgd vanuit het dc in Etten-Leur. “Je probeert onder andere synergievoordelen te zoeken en te boeken. We zijn van een decentrale organisatie op vestigingsniveau naar een centrale logistieke keten op landelijk niveau gegaan. Voorraden liggen nu veel meer centraal, vooral de grote items. Alle filialen worden nu beleverd vanuit ons dc in Etten-Leur. Zo beperken we de noodzaak om goederen te verplaatsen en minimaliseren we de handling. Beschikbaarheid en flexibiliteit worden verhoogd, terwijl we onze service propositie standaardiseren.”


Wat zijn klassieke valkuilen in het fulfilmentproces?

Cleton hamert op standaardisatie. Mede daardoor was het mogelijk om snel het servicelevel in België op hetzelfde niveau te krijgen als in Nederland. Maar er is nog een belangrijk voordeel en hij wijst daarbij op veel ad-hoc maatregelen, waar veel fulfilmentprocessen last van hebben. “Met de krapte op de arbeidsmarkt is het superbelangrijk dat processen zijn gestandaardiseerd, of – waar mogelijk – geautomatiseerd. Standaardisatie maakt het inwerken van nieuw personeel een stuk eenvoudiger en effectiever. En juist dat inwerken van nieuwe mensen hoort steeds meer tot de kerntaken van een e-commerce manager.”