Voorlopig heeft Picnic voldoende hubs

Het is voorlopig even gedaan met de alsmaar voortdurende uitbreiding van het aantal hubs bij Picnic. Optimalisatie van het bestaande netwerk komt daarvoor in plaats en het toepassen van bestelwagentjes met een grotere actieradius. Overigens bouwt de online supermarkt nog wel een groot dc voor groente en fruit in Geldermalsen. Ook zou het zomaar kunnen dat uitbreiding van de zeven (straks acht) fulfilmentcenters nodig blijkt te zijn.
Maar hubs zijn er wel voldoende nu en het is ook steeds lastiger om (bestaande) ruimtes te vinden aan de rand van steden, die geschikt zijn.

Is Picnic klaar met het uitbreiden van de logistieke locaties?

“Het voelt toch even wat vreemd. Voor het eerst sinds onze lancering in 2015 te praten we over krimp van het aantal hubs”, zegt Eduard Posthumus Meyjes, verantwoordelijk voor last mile logistics bij Picnic. Hij verwacht niet dat er nog veel nieuwe hubs bijkomen in de toekomst. “Qua vastgoed is ons hub-netwerk redelijk klaar in Nederland. Nu gaat het voortaan vooral om het optimaliseren en finetunen van de bestaande hubs en het aanschaffen van nieuwe voertuigen die harder en verder kunnen rijden.”

De nieuwe ‘superhub’ van Picnic ging deze maand officieel open in Utrecht. De locatie vervangt de twee oude hubs, in het noorden en zuiden van de stad. Daarmee is het totaal aantal Picnic-hubs in het land per saldo met één is gedaald tot 64 stuks. De hubs fungeren als een crossdock operatie. De mandjes met boodschappen worden al op klantorder in de bestaande zeven fulfilmentcenters samengesteld, in rollende frames geplaatst en met vrachtwagens afgeleverd bij de hub. In Zwolle is nog een nieuw center in aanbouw, vergelijkbaar (wellicht) met wat in Utrecht staat. Of en wanneer er nog meer nieuwe fulfilment centers bijkomen, laat de online retailer afhangen van de verdere groei in klanten en te verwerken orders.

Lees hier meer over de opening van het pand in Utecht

Picnic Hub

Waarom noemt Picnic dit nieuwe pand een ‘superhub’?

Een rode loper en het doorknippen van een lint kwamen eraan te pas om met enig vlagvertoon een nieuwe ‘superhub’ te openen op het Utrechtse bedrijventerrein Lage Weide, met een oppervlakte van 5.500 vierkante meter is dit de grootste Picnic-hub van het land. Van hieruit  gaan de online bestelde boodschappen naar ruim 200.000 huishoudens in de regio. Verder dus dan Utrecht zelf, ook in Breukelen, Harmelen en Maarssen. De nieuwe hub biedt de websuper de mogelijkheden om in de toekomst op nog meer plaatsen in de regio Utrecht te gaan bezorgen.

Vanuit de superhub bezorgt Picnic met 250 bezorgers en meer dan 100 elektrische wagentjes de boodschappen. De nieuwe hub is gevestigd aan de Fermiweg 10, op een paar honderd meter van het vorig jaar geopende gerobotiseerde distributiecentrum aan de Atoomweg. “Doordat de nieuwe superhub zich op steenworpafstand van ons volledig geautomatiseerde fulfilmentcenter bevindt, kunnen we nog efficiënter en beter de boodschappen bezorgen”, aldus Posthumus Meyjes.

Picnic Hub

Waarom wil Picnic veel ruimte hebben, zowel binnen als buiten?

Mede vanwege de snelle expansie van de afgelopen jaren maakt Picnic uitsluitend gebruik van huurpanden voor zijn hubs en distributiecentra. Van de 64 Picnic-hubs zijn er slechts twee nieuw gebouwd op zogenoemde greenfieldlocaties (Gouda en Roosendaal). Logistiek gezien heeft nieuwbouw op basis van de eigen specificaties de duidelijke voorkeur van Posthumus Mevjes, of dat nu op greenfield of brownfield locaties is. Maar om praktische redenen is dat meestal geen haalbare kaart. De zoektocht naar geschikte locaties is niet gemakkelijk. Picnic en pandeigenaar Urban Industrial zijn nog steeds met de gemeente Utrecht in conclaaf over de aanleg van een aantal loadingdocks voor de elektrische voertuigen. Dat vereist een forse ingreep in de zijgevel. Bovendien zouden enkele openbare parkeerplaatsen moeten wijken. Momenteel worden de wagentjes in de hal geladen, waarvoor negen laadtafels beschikbaar zijn. Niet ideaal. Zo is er slechts één roldeur voor de in- en uitrijdende wagentjes. De twee bestaande loadingdocks aan de andere kant van de bedrijfshal dienen uitsluitend voor het lossen van de vrachtwagens. Mede vanwege veiligheidsredenen worden deze wagentjes in Utrecht volgens Posthumus uitsluitend buiten geparkeerd - en ook nog op veilige afstand van elkaar.

Picnic Hub

Wat heeft Picnic verder nog aan logistieke panden in aanbouw?

Naast de bestaande zes handmatige en één volledig gerobotiseerd fulfilment centers beschikt Picnic ook nog over een centraal distributiecentrum dat de centers beleverd. Het totaal van deze acht gebouwen loopt op tot 250.000 vierkante meter. Eerder deze maand begon het bedrijf daarnaast de bouw aan van een nieuw landelijk distributiecentrum van 33.000 vierkante meter in Geldermalsen voor groente en fruit. Hier gaat Picnic samen met partners en leveranciers samenwerken voor dit deel van het assortiment. Het perceel zelf is 6 hectare groot en moet gaan voldoen aan de hoogste duurzaamheidseisen, zoals de toepassing van circulair staal. Daarnaast is dus in Zwolle recentelijk het pand opgeleverd voor een nieuw fulfilment center, dat nog helemaal moet worden ingericht door Picnic. Het bedrijf is nog in beraad over de graad van automatisering die daar zal worden toegepast.

Picnic Hub