Dnata geeft luchtvrachtafhandeling nieuwe vleugels
Het allernieuwste luchtvrachtafhandelingscentrum op Schiphol-Rijk staat op het punt van opleveren. Opmerkelijk is dat afhandelaar Dnata sterk heeft ingezet op automatisering van de transportbewegingen in het centrum om minder afhankelijk te zijn van de factor arbeid.
Op www.logistiek.nl staat een uitgebreide reportage over deze vrachterminal.
Wanneer straks het centrum in 2025 – ingericht en wel – haar deuren opent, is dit meteen een van ’s werelds grootste en meest geavanceerde luchtvrachtafhandelingscentra. Een gebouw met een oppervlakte van 61.000 vierkante meter en de capaciteit om jaarlijks meer dan 850.000 ton aan vracht af te handelen, inclusief bederfelijke goederen, farmaceutische artikelen, gevaarlijke stoffen, levende dieren en auto’s.
Plaats maken voor uitbreiding landingsbaan
Als afhandelaar van vracht- en passagiersvliegtuigen is Dnata – bekend onder de naam Aero Groundservices – al sinds eind jaren vijftig van de vorige eeuw actief op Schiphol. “Ons huidige pand op de luchthaven dateert uit 1988 en moet weg vanwege de geplande uitbreiding van de Quebec-baan”, vertelt Wietske Wassenaar, manager operations Support Services bij Dnata. Samen met Schiphol zocht het bedrijf de afgelopen jaren daarom naar een passende oplossing. Die werd gevonden met Vrachtgebouw 17, zoals de nieuwe cargo terminal officieel heet, op Schiphol-Rijk.
Meer automatiseren en minder zwaar
Niet alleen qua ruimte maar ook qua inrichting gaat Dnata erop vooruit. De dienstverlener had meerdere wensen en eisen. Een hoge mate van automatisering en mechanisering was de belangrijkste. “Mede als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook om de fysieke belasting voor onze medewerkers te minimaliseren”, licht Wassenaar toe. De nieuwbouw moet de groei voor klanten faciliteren en de proceskwaliteit verder verhogen.
Tijdens de tender zijn meerdere partijen benaderd, maar de keuze viel opnieuw op Lödige Industries, dat in 1988 ook het huidige cargo centrum inrichtte. Wassenaar: “Ze denken mee, zijn creatief, volhardend en faciliteren altijd een passende oplossing. Ook bij uitval van de oude systemen in ons huidige pand.”
Oplossing met de inzet van AGV’s
Gezamenlijk ontwierpen Dnata en Lödige Industries verschillende lay-outs, waarvan verschillende simulaties zijn gedraaid. “Daarbij passeerden innovatieve oplossingen de revue. Oplossingen waar we zelf in eerste instantie misschien niet direct aan hadden gedacht, zoals de inzet van AGV’s”, vertelt Wassenaar.
Complete ULD’s (Universal Load Devices, ofwel luchtvrachtladingen) worden van de truckdocks direct getransporteerd naar het ULD-opslaggebied, waar tot wel 700 ULD’s over twee niveaus kunnen worden opgeslagen. Het transport (over rails in de vloer) is volledig geautomatiseerd en wordt verzorgd door vier Elevating Transport Vehicles, elk met een hefvermogen van 14 ton, waardoor er twee ULD’s tegelijkertijd kunnen worden meegenomen. Samen kunnen de vier ETV’s tot wel 160 ULD’s per uur verwerken.
In de vloer verzonken werkstations
De opbouw van de ULD’s vindt plaats bij een van de zeven werkstation clusters. Door de goederen, gebaseerd op de stamdata, gefaseerd aan te leveren, wordt zoekwerk gereduceerd en worden medewerkers geholpen bij het samenstellen van stabiele lasten. Kwaliteit en efficiency nemen daardoor toe.
Dankzij de inzet van AGV’s neemt ook de flexibiliteit toe bij het opbouwen van de ULD’s. Medewerkers kunnen straks vrij en ongehinderd rond de 47 werkstations lopen. Doordat die in de vloer verzonken en in hoogte verstelbaar zijn, wordt bovendien altijd op de meest ergonomische hoogte gewerkt.
In totaal rijden er straks zeven AGV’s in Vrachtgebouw 17. Deze nemen ook het transport van de opgebouwde lasten naar de ULD-uitslaglocaties voor hun rekening. Uitlevering van de ULD’s kan indien gewenst in sequence. De nieuwe terminal beschikt verder over een dedicated temperatuurgecontroleerde opslagsectie voor farmaceutische en bederfelijke goederen.